בתי המלאכה של תל אביב: אברהים בונה העודים

בכל יום, עולה אברהים אבו רומאנה במעלה גרם מדרגות ביפו, ובונה כלי נגינה קדומים כפי שלמד מאביו. בואו להכיר את העסקים הוותיקים של העיר

הסדנה של אברהים (צילום: נעה גור וניבי להבי)
הסדנה של אברהים (צילום: נעה גור וניבי להבי)
17 באפריל 2016

שם: אברהים אבו רומאנה

גיל: 52

מקצוע: בונה עוּדים

איפה: שם הגדולים 1, יפו

בכל יום בשובו מעבודתו כשרת בבית ספר תיכון, אברהים מטפס במדרגות עץ תלולות לסדנה שלו עם נוף לים, ובונה כלי נגינה ערביים מסורתיים ועתיקים בעבודת יד.

עודים בסדנה של אברהים (צילום: נעה גור וניבי להבי)
עודים בסדנה של אברהים (צילום: נעה גור וניבי להבי)

בניית עוּד היא מלאכה מתמטית – וכל סטייה מדיוק וסימטריה משפיעה על הצליל שיבקע מתוך הכלי. כל בחירה של עץ ומיתרים, וכל שיבוץ צדפים דקורטיביים – מוכרחים להיות מחושבים מראש.

הסדנה של איברהים (צילום: נעה גור וניבי להבי)
הסדנה של איברהים (צילום: נעה גור וניבי להבי)

בני משפחתו מעבירים ידי זהב בירושה – ואברהים, דור שביעי ביפו ובונה העודים האחרון באזורו, ירש את הידע מאביו. כילד צפה בו בונה עודים במיומנות ובאהבה, ולמד ממנו את המלאכה המורכבת.

מלאכה מתמטית. הסדנה של אברהים (צילום: נעה גור וניבי להבי)
מלאכה מתמטית. הסדנה של אברהים (צילום: נעה גור וניבי להבי)

אביו של אברהים נפטר בגיל צעיר, ודלת הסדנה נסגרה למשך חמש שנים. "היה קשה מדי לעבוד שם, אבל הייתי חייב לחזור לסדנה – הג'וק נמצא בגוף שלי".

כל עיטור מחושב מראש (צילום: נעה גור וניבי להבי)
כל עיטור מחושב מראש (צילום: נעה גור וניבי להבי)

בארץ אין ביקוש גדול לכלי נגינה ערביים, ובין לקוחותיו נמנים בעיקר יהודים. החלום הגדול של אברהים הוא לקבל די הזמנות כדי לשבת בסדנה הקטנה כל הזמן.

נשארה מיותמת למשך חמש שנים (צילום: נעה גור וניבי להבי)
נשארה מיותמת למשך חמש שנים (צילום: נעה גור וניבי להבי)

אולי זה לא יקרה, אבל אברהים ישמח להעביר את הידע המקצועי שלו הלאה. אם אפשר, עדיף שיישאר בתוך המשפחה. הם הלא מעבירים בירושה ידי זהב.

ישמח להעביר את הידע (צילום: נעה גור וניבי להבי)
ישמח להעביר את הידע (צילום: נעה גור וניבי להבי)