אנחנו מתנצלים: אין סיבה לכתוב על אברי גלעד

מסיתים ומתנצלים. אברי גלעד (צילום מסך: אתר רשת 13)
מסיתים ומתנצלים. אברי גלעד (צילום מסך: אתר רשת 13)

עוד חודש, עוד סערת רשת סביב מגיש תוכנית הבוקר ששולח את צופיו לכתוב מכתבי נאצה לשחקני "היהודים באים", עוד התנצלות של רשת 13. זאת כבר שיטה ויש רק דרך אחת להיאבק בה: כבו את הטלוויזיה

17 באוגוסט 2020

למה בכלל לכתוב על אברי גלעד. מה יכולה לתרום עוד ביקורת על מגיש גזען, בור מבחירה ופרובוקטור, שמקבל אור ירוק מהגוף המשדר שלו להמשיך ולהפיץ את שנאתו המכוערת ברבים? אברי גלעד הוא הרי לא הבעיה. התוכנית שלו שולית ואזוטרית, הוא לא יותר מליצן טלפרומפטרים מוכשר שהפך לדוד שמרן ומטורלל שצועק על כולם בארוחת הבוקר, ואלמלא הדהוד הרשתות החברתיות ספק אם היינו שומעים עליו יותר משאנחנו שומעים על ניב רסקין. אין סיבה לכתוב על אברי גלעד.

אבל יש סיבה לכתוב על הסתה תקשורתית ממוסדת. כשגוף שידור מסחרי כמו רשת 13 תומך במגיש שבאופן שיטתי וקונסיסטנטי מסית בשידור חי נגד אזרחים ואז מתנצל, צריך לומר משהו עליו ולא על המגיש. ברשת 13 התנצלו הבוקר על כך שגלעד השתעשע לו בהצעה לצופים לשלוח מכתבי נאצה לשחקני "היהודים באים". לפני חודשיים הם התנצלו על כך שפלט תשפוכת גזענית על ערבים. לפני כשנה הם התנצלו על איזה גועל שהתיז כנגד יוצאי אתיופיה. וזה רק בשליפות מהזיכרון, אם האיש עצמו היה מעניין אותי הייתי טורח לחפש דוגמאות נוספות בגוגל. מה כן מעניין? משדרים ומתנצלים, מסיתים ומתנצלים, מתגזענים ומתנצלים. זאת כבר שיטה.

השאלה הזאת על "היהודים באים" לא הסתננה לליינאפ של "העולם הבוקר" בטעות. גלעד כבר התבטא נגד יוצרי התוכנית ונגד תאגיד השידור הציבורי, כחלק מקמפיין נרחב של הסתה נגדה מטעם גורמים בימין הדתי-קיצוני. "לא עושים מערכון על אלוהים בישראל", חרטט הטאלנט בטור שלו ב"ישראל היום" כאילו היה הממונה על גבולות חופש הביטוי וכאילו מישהו בכלל שואל אותו. והבעיה כאן היא לא מה חושב גלעד, שזכותו לעמדותיו המביכות ("אוכל לא כשר בריאליטי מחליש את העם"!), הבעיה היא שגוף שידור מסחרי גדול מאפשר לו להסית באופן קבוע נגד אזרחים וקבוצות אוכלוסיה.

את היצמדותה של רשת 13 אל עטיני השלטון עוד יחקרו אולי ביום מן הימים, אבל הגיע הזמן להפסיק להתפלץ מכל סימפטום של הבעיה ולהתרכז בבעיה עצמה. במובן הזה אין הבדל בין אברי גלעד, שרון גל, איילה חסון, דורון הרמן או כל פרצוף אחר על המסך של רשת 13 שיכול לדקלם את דפי המסרים שמגיעים מימין ולייצר סערות בפיד. דבר כזה, כשהוא קורה שוב ושוב, לא קורה במקרה ובטעות. זהו תוצר של החלטה מערכתית שמתקבלת בקומות העליונות ולא של שום דבר שקורה באולפן.

בשעשועון "13 מי יודע" ששודר הבוקר במסגרת "העולם הבוקר" השתרבבה שאלה לא ראויה. "רשת 13" מתנצלת על שאלה זו הן מול הפקת "…

פורסם על ידי ‏העולם הבוקר‏ ב- יום שני, 17 באוגוסט 2020

בשנת 2017, כשבבניין רשת ברמת החייל נשבו רוחות אחרות, פצח גלעד ב"גמילה מאלימות מילולית בפייסבוק". בסרטון רשת מיוחד שהקליט לכבוד המאורע אמר, בין היתר, ש"כל פעם שאני רוצה להשפריץ רעל אני עוצר ושואל את עצמי מה זה יתן". כנראה שלמקבלי ההחלטות ברשת 13 יש תשובה לשאלה הזאת, כי השפרצת הרעל מתרחשת תדיר והם כמובן מתנצלים על כך. הצייצנים יצייצו בזעם והמבקרים יכתשו את הטאלנט ונתראה בפעם הבאה שיקפוץ לו האברי. דבר לא ישתנה. הנשק היחיד שאפקטיבי למאבק בגוף שידור כזה הוא השלט. כבו את הטלוויזיה ולכו לראות "היהודים באים" ביוטיוב.