כמה יעלה לכם להיכנס לעיר ברכב פרטי בעתיד? לא מעט

פקק סטנדרטי במזרח צומת השלום (צילום: Shutterstock)
פקק סטנדרטי במזרח צומת השלום (צילום: Shutterstock)

בטיוטת חוק ההסדרים הנוכחית שוב עולה ההצעה להטיל אגרת גודש למי שנכנס לגוש דן בכלל ולעיר בפרט. האם יישום של הצעה כזו אכן יפחית את השימוש ברכבים פרטיים? ייתכן שזה תלוי לא מעט באיכות התחבורה הציבורית

מדובר בהצעה שכבר דובר עליה בעבר, וכעת היא שוב חוזרת לכותרות: הטלת אגרת גודש על אלה שנכנסים לעיר ברכב פרטי. ההצעה מופיעה בימים אלה בטיוטת חוק ההסדרים שעדיין לא אושר. היום (ב') התפרסמו פרטיה הראשוניים בעיתונים הכלכליים.

ההצעה שמקדמת הממשלה נועדה להפחית את כמות הרכבים הפרטיים שנכנסים לאזור גוש דן בכלל ולתל אביב-יפו בפרט, ולהגביר את השימוש בתחבורה ציבורית. תכניות דומות לה כבר קודמו במקומות אחרים בעולם, ולפי דברי ההסבר "הביאו לירידה של 15-20% בהיקף הנסיעה בערים כגון לונדון, סינגפור ושטוקהולם".

התשלום, כך לפי ההצעה, ייגבה בדומה לאופן שבו נגבים התשלומים לכבישי אגרה דוגמת כביש 6. מטרופולין גוש דן יחולק לשלושה אזורי תשלום והתעריף ישתנה ביניהם וכן בהתאם לשעה שבה נוהגים באזור.

ואולי הכי מעניין הוא התעריף המירבי שמוצע: 37.5. כן, זה מה שייתכן שיעלה לכם בעתיד כדי לנהוג לעיר. האם ההצעה תישאר בנוסח הסופי של חוק ההסדרים? האם המהלך אם ייושם אכן יוביל להפחתה בשימוש ברכבים פרטיים לאור מצב התחבורה הציבורית בארץ? נדע את התשובות בהמשך.