אבטיח, אני יודע זאת פתאום: מנות האבטיח ששוברות את השרב

הגיהינום שלכם הוא גן העדן שלהם: החום עושה טוב לאבטיחים, והשנה גם השפים עפים עליהם. חמש מנות שיגרמו לכם לחשוב מחדש על הפרי הכי עסיסי בסביבה

סלט אבטיח בהלנה בנמל. צילום שרית גופן
סלט אבטיח בהלנה בנמל. צילום שרית גופן
19 באוגוסט 2015

אחרי כמה קיצים של פלופ – שבהם סחבתם הביתה קילוגרמים רק כדי להתאכזב ברגע פילוח הקליפה – התברכנו השנה בקיץ טוב לאבטיחים. מה שחם כמו גיהינום לבני אדם הוא גן עדן לדלועים המתוקים האלה. אם כמעט כל אבטיח שקניתם השנה היה אדום, חסון, ומתוק מבפנים – זה לא בזכות איתור הצליל הקוסמי שאתם נוהגים לאבחן בעזרתו אבטיחים עילאיים בתיפוף על הפרי. סטטיסטית, הסיכוי שלכם היה נמוך השנה ליפול על אבטיח ספוגי, קמחי או בטעם קרטון. השפים זיהו כנראה את האיכויות החד פעמיות של האדום האדום הזה, והחליטו להשתמש בו כחומר גלם מפתיע. אגב, מלבד העובדה שהוא מרענן, אבטיח מכיל ציטרולין, שפועל על הגוף האנושי כאפרודיזיאק, מה שמסביר את ההיי כשמטפטף עסיס לאורך הסנטר.

טרטר שייטל, קליפות אבטיח כבושות ובמיה

האחים דוקטור הבטיחו שהמסעדה החדשה שלהם תבחן את חומרי הגלם המקומיים, והשימוש באבטיח מוכיח שהם היו יותר מרציניים בעניין הזה. במנת שייטל שהכין השף אסף דוקטור הוא שילב קליפות אבטיח כבושות (ראו מתכון), שהן מעדן סודי של העדה הרומנית. הטעם של הקליפות מזכיר פיקלס של מעדניות ניו יורקיות. כל עוד עונת האבטיח והבמיה בשיאה, שווה לטעום את מנת הטרטר שייטל באיולי פרחי חרדל בר, קליפות אבטיח כבושות ובמיה יפה.

47 ש״ח

לדוק

גרבלקס אבטיח

מתחת למכון הצרפתי מוגשת מנה המשלבת אירופיות קלאסית עם אבטיח מקומי ונגיעות אסייתיות – גרבלקס אבטיח. תמצאו במנה גרבלקס סלמון ביתי בכבישה קרה באיולי ווסאבי, אבטיח קר בתחמיץ סויה, ג'ינג'ר טרי ותבלינים נוספים בסגנון אסייתי ועלי מיקרו של כוסברה.

36 ש"ח כמנה ראשונה או תוספת ללא תשלום למנה העיקרית בעסקית

ל-DA DA & DA

סלט אבטיח, שקדים ירוקים, פלפלים קלויים, חמציץ וגבינת כבשים

השף עמוס שיאון מחבר בין העסיסיות המתוקה של האבטיח לתחושת היובש החמצמצה של השקדים הירוקים. מדובר במפגש פסגה חד פעמי בין שני כוכבים עונתיים במובהק. זה קורה במנה של סלט אבטיח עם שקדים ירוקים כבושים, פלפלים קלויים, חמציצים וגבינת כבשים מלוחה במסעדת הלנה בנמל קיסריה.

48 ש"ח

להלנה בנמל

סלט אבטיח בהלנה בנמל. צילום שרית גופן
סלט אבטיח בהלנה בנמל. צילום שרית גופן

המבורגר אבטיח

טרם פגשנו אבטיח במצב צבירה כזה. בשר האבטיח מזכיר בשר בקר וזה קורה דווקא במסעדה המוגדרת כבוטיק טבעוני אורגינל. השף הראל זכאים מסביר שמנת ההמבורגר אבטיח המוגשת כספיישל במסעדה היא פרי עבודת פיתוח של שלושה טבחים בצוות המסעדה.

טל דדון נזכר שאבטיח כבוש, כפי שהיו מכינים במשפחה שלו, מזכיר מאוד באופי ובמרקם בשר. דדון פיתח במשך כמה חודשים מתכון שבו אבטיח מתבשל שלוש פעמים, מתייבש בתנור בחום של 400 מעלות עד שמתקבל מרקם של פילה בקר, ואז נכבש בשמן זית, נקצץ היטב עם בצל, עירית, ריחן ופלפל שחור ונצרב כדי להפוך להמבורגר; הטבחית כבשה מלפפון בלאדי ושיפקה משוק התקווה כדי להעניק עקצוץ כשאוכלים את הלחמנייה הביתית עם קציצת ההמבורגר אבטיח; ניב קליין הכין איולי מטבוחה שנותן למנה עומק של טעמים.

הראל זכאים חיבר את הרכיבים יחד למנת המבורגר אחת שמסכמת שנתיים של עבודה. המחיר בהתאם.

84 ש"ח

לזכאים

המבורגר אבטיח בזכאים
המבורגר אבטיח בזכאים

קרפצ'יו אבטיח

שף יונתן דנון יצר בהנחיית השף מאיר אדוני מנה מיוחדת לכתית, עם מופע מרהיב לאינסטוש של אבטיח טרי. מדובר במנת קרפצ'יו אבטיח המוגשת כחלק מארוחת טעימות. האבטיח מצופה אבקה של אצת נורי ומוגש לצד קרפצ'יו קריסטל, ויניגרט דייקון וסויה לבנה, קרם ג'ינג'ר ושמן כפיר ליים (ארוחת 7 מנות: 437 ש"ח).

לכתית

על הסכין: גדג'טים לאבטיח

פורסי אבטיח

החותכן המעוצב של Pepo, שנמכר ברשת סוהו, יכניס הרבה שמחה למטבח, לאירוח ולהגשה. אידיאלי למסיבות קיציות ולילדים (39 ש"ח).

חותכן אבטיח
חותכן אבטיח

הפורס של רשת הום סנטר יפרוס לכם כל אבטיח (או מלון) במשקל של עד כ־40 ק"ג לפלחים שווים ויפים. משווק בצבעי לבן וירוק (69.90 ש"ח).

פורס אבטיח
פורס אבטיח

קערת הגשה

קערה ההגשה החיננית בצבעי האבטיח של המותג האיטלקי Omada עשויה חומר אקרילי איכותי בעל מעטפת כפולה, שמתאים למאכלים קרים וחמים וכן להקפאה (79 ש"ח בחנויות מתמחות כגון מינס סטייל במרכז שוסטר רמת אביב, FM מותגים בתל אביב ועוד).

מגש לאבטיח Omada
מגש לאבטיח Omada