אז לגבי הסדרה החדשה של טינה פיי? יש לנו חדשות רעות

טד דנסון ב"מר ראש העיר" (צילום: NBC)
טד דנסון ב"מר ראש העיר" (צילום: NBC)

זאת הייתה אמורה להיות הסיקוול מהחלומות שבו טינה פיי מביאה את ג'ק דונגי מ"30 רוק" לראשות עיריית ניו יורק, אבל בסוף קיבלנו את טד דנסון באל.איי של הקורונה וסיטקום שלא החליטה מה היא רוצה להיות

10 בפברואר 2021

"אדוני ראש העיר" נפתחת בסצינה שמרגישה נוחה ובטוחה למי שצפה בסדרות הקודמות של טינה פיי ורוברט קרלוק: הנה טד דנסון, הולך במסדרונות עיריית לוס אנג'לס, נראה זקוף ובטוח ומלווה בצוות שלו, כשלפתע הוא אומר, "אין לי מושג לאן אנחנו הולכים". לצערנו, זו גם הבדיחה הטובה ביותר בפרק והיא גם מסמנת את חווית הצפייה בפרקים הראשונים של הסדרה החדשה.

לא הייתי רוצה לבשר חדשות רעות בתקופה כל כך רעה. רציתי לבוא ולהגיד שבתקופה קשה כל כך, הצמד שיצר את "30 רוק", אולי הסיטקום הטוב של העשור, ואת "קימי שמידט" הנהדרת, חזר עם סיטקום חדש בדיוק בזמן. אבל שום דבר לא "בדיוק בזמן" ב"מר ראש העיר". שישה פרקים שודרו בינתיים בארצות הברית, ב-NBC שהיתה גם הבית של "30 רוק"; רק הפרק החמישי מצליח להצחיק ליותר לשלוש בדיחות, ורק הפרק השישי מתחיל להרגיש כמו סדרה בפני עצמה עם איזשהו פוטנציאל. זה רחוק מאוד מכל התקוות שתלינו  בסדרה הזאת.

למעשה, זו סידרה שהמזל לא שיחק לטובתה מהרגע הראשון. "אדוני ראש העיר" נכתבה תחילה עבור אלק בולדווין, שהיה אמור לשוב לדמותו של ג'ק דונגי מ"30 רוק". הרעיון היה להגשים לו את חלומו להפוך לראש עיריית ניו יורק. זה רעיון מצויין, ג'ק דונגי היתה דמות נהדרת שהתפתחה מעולה ועדיין היה מספיק מה לעשות איתה הלאה. אבל בולדווין ויתר על התפקיד כשהבין שהוא לא רוצה להיתקע באותה דמות לעוד כמה שנים, ופיי וקרלוק נאלצו לשנות את התוכניות.

בסופו של דבר הם העבירו את הסידרה ללוס אנג'לס, כדי להתאים לתפקיד את טד דנסון שנכנס לנעליים של ניל ברמר, מליונר שמכר את החברה שלו והחליט לרוץ לראשות העיר מתוך חצי שיעמום, חצי רצון להראות טוב יותר בעיניי ביתו המתבגרת. הסדרה מתחילה מיד אחרי ניצחונו, כשנראה שגם הוא קצת לא מאמין שהוא הצליח לנצח, למרות שהמתחרה הגדולה שלו היתה כוכבת פורנו.

על הנייר, החלפת בולדווין בדנסון היא החלפת חלומות. יש לו גם חיזוק מצוין, לא פחות מהולי האנטר (בסיטקום! מה!) שמשחקת את ארפי, חברת מועצה ופוליטיקאית ליברלית מוצלחת שרצתה גם היא לרוץ לראשות העיר, אבל בגלל שאף אחד לא לוקח אישה דעתנית ברצינות, היא מוצאת את עצמה נלחמת בתחנות רוח מבחוץ, עד שברמר ממנה אותה לסגניתו בשביל לנטרל את היכולת שלה להרוס את כהונתו. חיזוק נוסף הוא של וולה נובל, שהתפרסמה בזכות "האקסית המטורפת" וכאן כראש הצוות שחשה אשמה על שגרמה לבחירתו של מישהו שבבירור לא מבין מה זאת פוליטיקה. ולמרות הקאסט המשובח – משהו לא עובד.

השוק הראשון ב"אדוני ראש העיר" היא העובדה שהיא מתרחשת בלוס אנג'לס. מה זה סדרה של טינה פיי שאינה בניו יורק? איזה מין יצור מוזר הוא זה? מי מאיתנו לא טייל בניו יורק וראה תמונה של טינה פיי בכל חנות בייגלים עם ההכרזה כי זו המעדניה האהובה עליה? פיי לא מרגישה בבית בלוס אנג'לס והסדרה מרגישה קצת זרה בבית שלה. נקודת הפתיחה הזאת מספיק גרועה, אבל ל"אדוני ראש העיר" יש גם את התזמון הגרוע בעולם – סיטקום על פוליטיקה שעלתה מיד אחרי ניסיון הפריצה לקונגרס האמריקאי, כל זה בזמן שמגיפת הקורונה משתוללת בלוס אנג'לס וקולות הולכים וגוברים להתפטרות ראש העיר בשל תפקודו הלקוי.

יש לכך התייחסות בפרק הראשון, שנראה שנכתב וצולם בזמנים אחרים ונערך מחדש כדי להתאים למצב, כשראש העיר הקודם מדבר על מגוון הצרות שנפלו על עירו מקורונה ועד שריפות ענק. ובכל זאת, המשבר הראשון איתו נאלץ להתמודד ראש העיר החדש היא המחאה על הרצון שלו לאסור מכירה של קשיות. אז באיזו לוס אנג'לס אנחנו חיים? זו שיש בה מגיפת קורונה משתוללת ועסקים סגורים כבר חודשים ארוכים? או הלוס אנג'לס שעדיין עוסקת בקשי פלסטיק?

די ברור שפיי וקרלוק כן רצו לעסוק פה בפוליטיקה. הדבר מגולם מאוד בארפי, דמותה של הולי האנטר, שהיא מין קריקטורה של דמות מ"הבית הלבן" של סורקין. הרצון של הסדרה הוא למצוא את החיובי בפוליטיקה, היא רוצה להיות קלילה ואופטימית, אבל לך תעסוק בפוליטיקה ברגע שבו היא לא מרגישה כמו "מחלקת גנים ונוף" אלא יותר כמו סרט זומבים בהילוך איטי מדי. אולי בגלל זה, אולי בגלל חוסר המזל, אולי בגלל המעבר ללוס אנג'לס, משהו גרם לפיי וקרלוק להוריד את קצב הבדיחות האימתני שהתרגלנו לקבל מהם בסדרות הקודמות שלהם.

הולי האנטר בסיטקום? הולי שיט! "אדוני ראש העיר" (צילום: NBC)
הולי האנטר בסיטקום? הולי שיט! "אדוני ראש העיר" (צילום: NBC)

"אדוני ראש העיר" היא גירסה מדוללת מאוד של "30 רוק". זה לא אומר שהיא לא מצחיקה, עדיין תתקלו בבדיחה אחת או שתיים לפרק שיצליחו לגרום לכם לצחוק על אמת. אבל כאמור, רק הפרק השישי (שנכתב על ידי פיי) מתחיל לגרד איזשהו פוטנציאל, אם קיים אחד כזה. זה הפרק הראשון שמרגיש כמו משהו שפיי יכולה להרגיש שמחה להיות חתומה עליו, והוא עושה את השילוב היפה בין הצייטגייסט הפוליטי-חברתי לבין מה שמניע את הדמויות של הסדרה, אבל לא ברור אם "אדוני ראש העיר" באמת החליטה מה היא רוצה להיות.

הסדרות הקודמות של טינה פיי ורוברט קרלוק ידעו לאן הן הולכות ומה הן רוצות לומר מהרגע הראשון. נכון לעכשיו "אדוני ראש העיר" היא סידרה שלא מתאימה לשום מקום – לא לצוות שכותב אותה, לא למקום שבו היא מתרחשת ולא לזמן שבו היא מתרחשת. היא סדרה באפילה וזה עוד יכול להדרדר. קשה לי לכתוב את זה, אבל צריך להתמודד עם האמת המרה. הקורונה אכזרית, גם לטינה פיי.