אופיר טובול סוגר את קפה גיברלטר אחרי חמש שנות פעילות. ריאיון

לקראת סגירת "קפה גיברלטר", ישבנו לשיחה עם אופיר טובול על תרבות, אריה דרעי ומירי רגב

אופיר טובול
אופיר טובול
27 באוגוסט 2015

אהלן אופיר טובול, הודעת בסופ"ש האחרון שאתה סוגר את האתר שייסדת לפני חמש שנים, קפה גיברלטר. למה בעצם?

"אני לא יודע בדיוק, זו תחושת בטן שמלווה אותי ואת רוב צוות האתר במשך כמה חודשים. כולנו עובדים בהתנדבות מהרגע הראשון. מן הסתם אם היה בא טייקון ומפיל עלינו מיליון דולר היינו ממשיכים לפעול, אבל זה לא המצב. אני לא חושב ש'לסגור' זו המילה הנכונה, אנחנו קוראים לזה פרידה. האתר יישאר באוויר עם ארכיון של יותר מ־600 פוסטים בנושאים מגוונים שהתפרסמו בו עד היום. אחד מקהלי היעד של הקפה, מבחינתי, הוא ילדים שעושים עבודת שורשים ורוצים לדעת על השורשים העירקיים שלהם, נגיד, ואין להם מקום שמספר על זמרים ושחקנים עירקים. זו אחת הסיבות שחשוב לי שהאתר יישאר כארכיון".

[tmwdfpad]

יכול להיות שאתם סוגרים כי המהפכה הושלמה? A-WA ואחרים מושמעים בגלגלצ, רועי חסן מקבל פרסים מהמדינה.

"לא, המהפכה לא הושלמה. אם הזכרת את גלגלצ, אז עדיין מתוך פלייליסט של 30 שירים – רק אחד הוא פופ מזרחי, שזה שרית חדד. ואני לא מחשיב את A-WA כפופ מזרחי, אגב. עדיין הז'אנר הכי פופולרי בארץ מקבל שיר אחד בלבד מתוך 30. מה שכן, כשהקמנו את הקפה היינו כמעט לבד בשיח המזרחי והרב תרבותי, זה היה עוד לפני חסן וערס פואטיקה וכל שאר הדברים הנהדרים שיש היום, והקפה הפך לפלטפורמה ולמעבדה שאפשרה לכל הדברים הטובים שהזכרתי, ורבים אחרים, להתפתח בה".

בדקתם עם מירי רגב אפשרות שהאתר יקבל תמיכה ממשרד התרבות? היא הרי מדברת על הרצון שלה לעשות שינוי רדיקלי בתמיכות המשרד.

"תמיכות של משרד התרבות מחייבות כל מיני דברים, והאמת שבדקנו את זה לפני שנתיים, חשבנו למסד את העסק ולבקש תמיכה, אבל אז הבנתי שבשביל לעשות את זה הייתי צריך להפסיק לערוך את האתר ולעבוד רק בניהול העסק והפיכתו זכאי לתמיכה. לדעתי היינו מקבלים אם היינו עושים את זה, אבל העדפנו לנצל את הזמן לעשייה".

איך אתה עם רגב – מרוצה ממנה או לא קונה את ההבטחות למהפכה?

"אני מרוצה ממנה. היא השיגה 50 מיליון ש"ח תוספת לתקציב התרבות והצהירה שתפנה אותם לתרבות בפריפריה ולא לפילהרמונית וכאלה, ואני אומר לך את זה באחריות, לא רק מקריאה בעיתונים. להגיד לך שאני מזדהה עם מה שקורה עם תיאטרון אל מידן – לא, אני לא. אני מקווה שהיא תתמוך בתרבות ערבית".

אתה בדיבור איתה?

"היא התקשרה אליי, אבל טרם נפגשנו. היא עסוקה מאוד ".

ומדרעי אתה מבסוט? הרי תמכת בו פומבית בבחירות.

"אני מבסוט מההתנהלות שלו בנושא הגז, וכל מי שמבין יודע שבלי דרעי מתווה הגז כבר היה עובר. אני מבסוט גם שההתנהלות שלו הושפעה מלחצים שהפעלנו עליו ובזכות הפעילות המבורכת של הפעילים בנושא הגז. בוא ניתן לו עוד קצת זמן ואז נראה. חשוב להבין שהתמיכה שלי בדרעי הייתה כי הוא היה הכי טוב מבין ההיצע הקיים, היחיד שהסכים לומר את המילה מזרחי".

מה מתוכנן באירוע הפרידה מהקפה?

"הולך להיות פסטיבל של חמישה ימים בסוכות ברביעיית פלורנטין, הבניינים החדשים בפינה של אברבנאל וסלמה. קיבלנו שם חלל ונפעיל בו גלריה ואירועים. יהיה ממש מגניב ויהיו שם הופעות עם חומרים לא מוכרים, חלקם ניסיוניים".