פסטיבל סרטי הנכבה בסינמטק: אלון גרבוז מגיב לאיומי משרד התרבות

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי הנכבה שייערך בסוף השבוע (27-29.11) בסינמטק תל אביב עורר את זעמם של חברי כנסת ושרים מהימין, ושרת התרבות ביניהם. מנהל הסינמטק מגיב להאשמות

אלון גרבוז
אלון גרבוז
27 בנובמבר 2014

אהלן אלון גרבוז, מנהל סינמטק תל אביב. משרד התרבות איים השבוע להפסיק את התקצוב השנתי שלכם בגלל פסטיבל סרטי הנכבה שייערך אצלכם בסופ"ש הקרוב. נכון לעכשיו (שלישי בצהריים), האם ארגון להב"ה כבר מפגין מחוץ לבניין וכמה מצמיגי הרכב שלך פונצ'רו?

"עוד לא, עוד לא, אבל לאט לאט. אולי לוקח להם זמן להגיע, מה גם שיש גשם והכל. מה שכן, שמעתי שהיום כבר הגיעה ניידת משטרה לבדוק את הבניין, לא יודע מה זה אומר. תכלס, בלי ההודעה לעיתונות של משרד התרבות לגבי הפסטיבל אף אחד לא היה יודע על זה, הפסטיבל היה עובר בשקט ואולי אחריו היינו מקבלים את האיום של הפסקת התמיכה. למזלנו קיבלנו יחסי ציבור בחינם".

באייטם ב"וואלה!" נכתב שמשרד התרבות שוקל לבטל את התקצוב בעקבות "תלונות שהתקבלו". המתלוננים זה כל מיני פייגלינים או סתם כמה זקנות?

"לא יודע, אבל מסתבר שיש אנשים שמתלוננים. לעיריית תל אביב התקשרה גברת אחת והתלוננה על הפסטיבל הזה, לא הבינה איך מוסד ציבורי מסוגל להראות סרטים כאלה. השבתי לה שדווקא משום שאנחנו מוסד ציבורי אנחנו מראים סרטים כאלה ושנמשיך להראות סרטים מכל קצוות הקשת הפוליטית".

יש לך דיבור לא פורמלי עם לימור לבנת? אחרי הכל בן זוגה, מיקי ירושלמי, הוא יו"ר ועדת הכספים של הסינמטק.

"אני רואה אותה לפעמים באירועים, שלום שלום, לא מעבר. היו מקרים בעבר שבהם היא קיבלה החלטות נכונות וטובות ואז גם שיבחתי אותה".

אתה חושב שלבנת באמת חושבת שהפסטיבל הזה הוא ביזיון, או שהיא רק משחקת אותה בשביל להתחנף לימין לקראת הפריימריז?

"אין לי ספק שהיא חושבת שהפסטיבל בעייתי, אל תשכח שהיא גדלה בבית של לוחמי מחתרת, זה אמיתי אצלה".

כמה כסף אתם מקבלים ממשרד התרבות בשנה?

"התקציב כולו, כולל תמיכה בפסטיבלים שונים שמתקיימים פה, הוא 1.8 מיליון ש"ח אבלח התמיכה בפעילות השוטפת היא 240,000 ש"ח בלבד. מאחר שהתקציב השנתי שלנו הוא 21 מיליון ש"ח, נאה לי שנסתדר גם בלי הכסף שלהם".

אתה מתכוון ללכת איתם ראש בראש ואם צריך גם לשבור את הכלים?

"שמע, אני לא חושב שיש להם קייס משפטי, מאחר שיש חוק יסוד חופש הביטוי במדינה. הטענה שלהם, שאנחנו לכאורה מממנים אירוע שמציג את יום העצמאות של ישראל כיום, אינה נכונה כי אנחנו לא מממנים את הפסטיבל. כל המימון מגיע מעמותת 'זוכרות'. הם ענו על זה שעדיין יש את ההוצאות של הבניין והסדרנים שאנחנו נושאים בהן, אז הוספתי ואמרתי שגם את נייר הטואלט בשירותים אנחנו מממנים".

הסיפור הזה עושה אותך יותר נרגז או יותר משועשע?

"אני נרגז שהמדינה מתדרדרת מדחי לדחי אבל לא מתרגש מהאיומים עלינו. כמנהל הסינמטק אני רגוע וכאזרח אני מודאג. שאף אחד לא יחשוב שאני לא אזרח נאמן כמוהם. אני אוהב את המדינה בדיוק כמוהם, אבל בדרך שלי".