"כשיהיה פה שלום 40 שנה אולי נוכל לממן הצגות על מניעיו של אחמד לרצוח"

ישי לפידות, סולן להקת אוף שימחעס, מסביר למה ארגן אירוע תמיכה בהחלטות הממשלה בתחום התרבות

ישי לפידות
ישי לפידות
17 ביוני 2015

אהלן ישי לפידות, סולן להקת אוף שימחעס. ביום שלישי השבוע ארגנת אירוע תמיכה בהחלטות הממשלה בתחום התרבות בקפה תמול שלשום בירושלים.

"כן, היה לי חשוב להרים כינוס של אמנים שאומרים שאפשר שתהיה פה אמנות אחרת, אמנים שאומרים שאנחנו קודם כל יהודים וישראלים ורק אחר כך אמנים. הרעיון הוא שזו לא בושה לומר שגם לחופש הביטוי יש גבולות ושאי אפשר, בשם חופש הביטוי והאמנות, לעשות עוולות למקום שבו אתה חי".

[tmwdfpad]

מי הגיע חוץ ממך?

"לא הרבה שמות גדולים. דע לך שהיו לא מעט אנשי תיאטרון, מוזיקה ובמה, אנשים ידועים, שפניתי אליהם לגבי האירוע ואמרו לי שהם תומכים בי במאת האחוזים אבל מפחדים לבוא ולהיחשף, כי אז יחשבו שהם ימנים הזויים וזה ידפוק אותם בעתיד".

מירי רגב באה?

"לא, היא גם לא הוזמנה. זה לא מופע תמיכה ברגב אלא אמירה שלנו, כאמנים וישראלים ששולחים את ילדיהם לצבא ולא רוצים לממן סרטים והצגות שפוגעים בחיילים ובישראלים רבים".

אבל זה מתפרש כתמיכה ברגב, ברור לך.

"תשמע, כשמישהו עושה מעשה נכון אז אני אתמוך בו, אף שלא הצבעתי לו".

למי הצבעת?

"לאחת המפלגות הדתיות".

אגודה? בנט? אולי ש"ס? אתה אשכנזי או מזרחי בכלל?

"לא ולא ולא".

אלי ישי?

"אתה אמרת. זה היה יותר כמחאה על שאר המפלגות הדתיות מאשר בגלל שתמכתי ספציפית בישי".

אתה מסכים עם ההחלטה של רגב להעניש את נורמן עיסא כי לא רצה להופיע בהתנחלויות?

"לא. אני חושב שזכותו של כל אמן לא להופיע במקומות מסוימים, כמו שאתמוך באמן חרדי שיסרב להופיע מול קהל מעורב. אני לא חושב שצריך לשלול מעיסא מימון בגלל זה, ולעומת זאת אם ההצגה של עיסא הייתה פוגעת בישות הישראלית אז כן – הייתי תומך בהקפאת המימון שלו".

אבל אם נפסיק לממן את כל ההצגות שמבקרות את הישות הישראלית ומסתלבטות על הממסד, המשטרה, הצבא, האוניברסיטה, הממשלה – יהיה פה משעמם תחת. אתה רוצה לשבת כל היום ולהקשיב ל"נפאל" של גלי עטרי?

"יש מרחק גדול בין הצגה על יעקב אבינו לבין הצגה על מחבל רוצח. אני בהחלט רוצה שתהיה יצירה שתאתגר ותשאל שאלות ותבקר, אבל לא מחזה על רוצח מתועב שהתעלל בחייל. שם עובר הגבול – ביצירות על רוצחים – ולכן אני גם מתנגד בתמיכה בסרט על יגאל עמיר. יש רוצחים עם סיפור חיים מעניין, אבל כרגע אני קודם כל חושב שצריך להגן על עצמנו כאזרחים. אחרי שיהיה פה שלום 40 שנה אז אולי יהיה לי הפנאי לממן הצגות על מניעיו של אחמד לרצוח את מי שרצח".

היו אנשים שטענו שהיציאה של קוטלר על הבהמות הייתה מודעת ונועדה להחזיר אותו לאור הזרקורים. יש מצב שזו גם המוטיבציה שלך בארגון האירוע הזה?

"עזוב נו, כאילו יש מי שלא מכיר את עודד קוטלר שזכה בפרס ישראל. במקרה שלי, אני מבטיח לך שרק אפסיד בגלל ארגון האירוע הזה. אתה תראה שאני אהיה מודר מכל מיני מקומות ומכל מיני פסטיבלים בגלל שהבעתי דעה כזו בגלוי".