לטעום ולתרום: 6 מנות חדשות שנולדו במלחמה וכדאי לאכול וללגום

מנה של לוחמים. פולד פורק על מק אנד צ'יז, פורטר סמוקהאוס (צילום שרון בן־דוד)
מנה של לוחמים. פולד פורק על מק אנד צ'יז, פורטר סמוקהאוס (צילום שרון בן־דוד)

בעולם המסעדנות כבר מתורגלים בניסיון להפוך משבר להזדמנות, וברחבי העיר והארץ כבר צצות על רקע המלחמה יוזמות קולינריות שלא היו מגיעות לעולם במצב עניינים אחר, חלקן כתרומה של ממש לטובת החזית והעורף וחלקן פשוט ממש טעימות. זה מה שאוכלים (ולוגמים) עכשיו

19 בנובמבר 2023

הזמנים, לא צריך לספר לכם, הם זמנים קשים. הצרות של עולם עסקי האוכל, גדולות ככל שיהיו, עומדות כרגע במקום ה-74 במצעד הצרות הלאומי. אבל חלק גדול מהיזמים בתחום המזון והאירוח כבר יודעים מזמן שכל משבר הוא גם הזדמנות להמציא משהו חדש, לשנות משהו ישן ולהתאים את עצמם למציאות המשתנה. לפניכם מקבץ איכותי של חידושים קולינריים המתרחשים על רקע המלחמה וכתגובה למצב, החל מבורקס יווני שכולו חומרי גלם מעוטף עזה ועד ליקר פק"ל קפה שחור שמנציח את אחד מהנופלים. כולם זורעים בדמעה.

>> רוחות השינוי: השף אסף שטרן הופך את המטבח של בוקה
>> הלב נפתח: מסעדות שנסגרו בעוטף ובצפון יתארחו בשכונת שפירא

1. ספנקופיתה | מאפיית לחמים

אפשר להוציא את המאפייה מהקיבוץ אך אי אפשר להוציא את הקיבוץ מהמאפייה: יקי שגיא בעלי מאפיית ללוש בבארי וחבר קרוב של האופה אורי שפט, מתארח השבוע במאפיית לחמים עם ספנקופיתה – שבלול בצק פילו גבינות ותרד ממוצא יווני.

מאפה מחווה לעוטף. מאפיית לחמים (צילום: דניאל לילה)
מאפה מחווה לעוטף. מאפיית לחמים (צילום: דניאל לילה)

הגבינות מגיעות ממחלבת בארי, שעומדת סגורה מאז אותה שבת השחורה כאשר המנהל שלה דרור אור נחטף לשבי החמאס יחד עם בנו ובתו, והתרד נקטף בשדות מושב עין הבשור שנפגע אנושות מהמלחמה. בגרסה הטבעונית, מילוי גבינת קשיו וגבינת שקדים מתובל בתרד וחצילים ממושב יכיני שבעוטף. מאפה אישי 47 ש"ח, מאפה משפחתי 110 ש"ח.
החשמונאים 103, עד יום שישי (24.11), 10:00-14:00

יקי שגיא מאפיית ללוש (מימין) ואורי שפט (צילום דניאל לילה)
יקי שגיא מאפיית ללוש (מימין) ואורי שפט (צילום דניאל לילה)

2. מוליגטוני | סופלייר

סופלייר, ספוט המרקים החורפי שבסבב הנוכחי נרתם לטובת המאמץ במלחמתי: על כל מרק שנמכר בתל אביב נתרם מרק לחיילים ולמשפחות העוטף. מבין שלל מרקים מנחמים שהמקום משגר בוולט כדאי לטעום דווקא את המוליגטוני, לעולם כוכב פרק הסופ נאצי בסיינפלד – מרק ארומתי מנתחי עוף בתערובת תבלינים הודית עם עדשים כתומות, קרם קוקוס, תפוחים, כוסברה ולימון. 39 ש"ח ליחיד, 59 ש"ח לזוג, לחם שום בתוספת 18 ש"ח.
להזמנות

מרקים ותורמים. סופלייר (צילום יח"צ)
מרקים ותורמים. סופלייר (צילום יח"צ)

3. פטריות | אנטיליה

לפני מספר ימים פרסמה מורין קלטש, מבעלי ספוט הפסטה אנטיליה ביפו, פוסט ובו היא מספרת על בן זוגה השף דן  רושנסקי שנמצא במילואים ועל הקושי בתפעול עסק שנפתח קצת לפני המלחמה. עם ישראל התגייס והגיע בהמוניו אך תמיד יש מקום לעוד תמיכה בעסק עצמאי שמנסה לעמוד על הרגליים בתקופה קשה. מנת פסטה מתוצרת בית ברוטב חמאה, פטריות יער ופורטבלו צלויות, גבינת פקורינו ופלפל שחור מתאימה בדיוק לעכשיו, לחורף שהגיע ולמצב הרוח השפוף (68 ש"ח). היום (ראשון מ-19:00) יתקיים ערב ג׳אז, פסטה ויין לעידוד הקהילה, שזה כולנו בעצם. הכניסה חופשית.
רבי פנחס 4

מנסה לעמוד על הרגליים. אנטיליה (צילום מורין קלטש)
מנסה לעמוד על הרגליים. אנטיליה (צילום מורין קלטש)

4. פולד פורק און מק אנד צ'יז | פורטר סמוקהאוס

גם מסעדות ותיקות מחשבות מסלול מחדש בזמן המלחמה. ספוט הבירה והבשרים פורטר אנד סאנס מתחדש בימים אלה ממש בסרוויס צהריים שנשען על מעשנת חדשה, מפלצת מתכת נוצצת שכדי להכניס אותה למטבח פירקו חצי מסעדה. ברוח הזמנים התפריט מודולרי ורזה, השירות עצמי והאוכל מנחם, במיוחד פולד פורק און מק אנד צ'יז – נתח בשר חזיר רך ומתפרק בטעמי עישון וברביקיו על מק אנד צ'יז שמנתי, קטיפתי, מתקתק ומחמם (59 ש"ח). אם נראה שיש צורך בתוספת (והמנה משביעה, בדקנו), נקניקיית קנקר עסיסית סוגרת את הפינה ב-19 ש"ח בלבד.
הארבעה 14, ראשון-שישי 12:00-17:00

ארוחת צהריים לימים קשים. פורטר סמוקהאוס (צילום שרון בן־דוד)
ארוחת צהריים לימים קשים. פורטר סמוקהאוס (צילום שרון בן־דוד)

5. שרימפס בחמאת סאקה | NIKO

בחלל שבו פעל עד לפני השבעה באוקטובר בר היין ג'נגו נפתח ניקו, גרסת השף שרון כהן (שילה) לדיינר. בהתאמה מנת הדגל היא כמובן המבורגר משופצר לעילא, מנתחים מובחרים עם טופינגז מתוחכמים. טעמנו והתרשמנו אך את ההצגה גנבה מנה אחרת, שרימפס טייגר עם אפונה ותרד בחמאת סאקה (78 ש"ח). השרימפס שמנמנים והתוספות מחמיאות להם אך הרוטב ממכר, לא פחות. לנגב אותו מהצלחת זו פיסה קטנה של אושר שמזכירה זמנים אחרים, נורמליים יותר.
בן יהודה 155, ראשון-שבת 12:00-23:00 ובוולט

שרימפס בחמאת סאקה. ניקו (צילום שרון בן-דוד)
שרימפס בחמאת סאקה. ניקו (צילום שרון בן-דוד)

6. פק"ל קפה

סרן דקל סויסה, בן מושב בר גיורא שבהרי יהודה, היה מ"מ בגדוד 13 של גולני. עם פרוץ מתקפת הטרור בשבת השחורה הוא נפל בהיתקלות עם מחבלים תוך כדי הגנה על חייליו תחת מטחי פצמ"רים. "הוא הציל את חיינו, הוא נלחם בעוז וגבורה עד טיפת הדם האחרונה והרג עשרות מחבלים", סיפר אחד החיילים ששרדו את הלחימה במוצב. סוויסה אהב במיוחד קפה שחור, וכדי להנציח את זכרו יזמה דודתו את פק"ל קפה – ליקר קפה שחור שהרווחים ממכירתו יועברו כתרומה לחיילים. הליקר מיוצר מפולי ערביקה חד-זני מברזיל מבית הקלייה של קפה רות שנטחנו, הושרו באלכוהול ועורבבו עם סוכר וקפה שחור שבושל בפק"ל קפה כמו בשטח. על התווית רשום המשפט "אל תשכחו לחייך כשאתם מתעוררים" שסוויסה נהג לשלוח לחברים ובני משפחה וצילום פק"ל הקפה שלו בפעולה. 100 ש"ח.
להזמנות

אל תשכחו לחייך כשאתם מתעוררים (צילום יעקב בלומנטל)
אל תשכחו לחייך כשאתם מתעוררים (צילום יעקב בלומנטל)