סיפור אהבה יווני: מסע קצר בעקבות 5 מקדשי קבב באתונה

קוסטאס הראשון (צילום: שמוליק שם טוב)
קוסטאס הראשון (צילום: שמוליק שם טוב)

העיתונאית אבירמה גולן ואיש התקשורת שמוליק שם טוב חרשו 70 איים יוונים ב-20 שנה והוציאו לאחרונה את הספר "סיפור אהבה: מסע באיי יוון" (אזל בחנויות בינתיים, להשיג באתר). ביקשנו המלצות ליום הזה שבו אתם תקועים באתונה בדרך לאיים או בחזרה. קיבלנו סיפור אהבה בין האתונאים לקבב המדהים שלהם

זה כמה שנים שיוון הופכת ליעד הכי נחשק של הישראלים. איי יוון הם המפלט החלומי והניתוק המושלם. ספר חדש, "סיפור אהבה, מסע באיי יוון",  מציע מבט אישי ומסלולי טיול ב-23 איים יוונים. הסופרת והעיתונאית אבירמה גולן ובן זוגה איש התקשורת שמוליק שם טוב לוקחים אתכם למסע בלתי נשכח ב-370 עמודים עשירים במסלולים, סיפורים, המלצות, מפות ותמונות. לקראת הקיץ הם שלחו לנו כמה המלצות ספציפיות ליום הזה שיש לכם באתונה לפני או אחרי האיים. אתם אפילו לא צריכים גזור ולשמור, רק לקחת איתכם את הספר

>> איי יוון מלאים במסעדות מעולות. הנה 5 המלצות של מומחים
>> גם ברביבה וסיליה החליטו לדמיין שאנחנו ביוון בקיץ הזה

בכל פעם שאנחנו עוברים באתונה, בדרך לאחד האיים או בחזרה לישראל, גם כשמדובר בעצירה של שעות ספורות בלבד, אנחנו קופצים לטעימה של קבב יווני. התמכרות לקבב (ולמעשה לבשר בכלל) היא מחלה מוכרת ביוון. אתונה משופעת מסעדות בשר. אחדות ענקיות, אחרות קטנות ומשפחתיות ויש אפילו כוכים קטנים ואפלוליים. יתכן שעברתם לידם ולא שמתם לב אליהם כשטיילתם בעיר, אבל מי שעצר והתיישב לאכול באחד מהם לא ישכח את הטעם לעולם. אפשר לכתוב ספר שלם על הקבב היווני, טעמיו, ההיסטוריה שלו ואופן הכנתו. אבל עד שמישהו יכתוב את התנ"ך של הקבב היווני, הנה כמה טעימות מחמישה היכלי קבב אתונאים. 

סאבאס נגד תנאסיס (ולהפך)

אל סאבאס (SAVVAS) הגענו לראשונה בשנות השמונים של המאה הקודמת. רחוב  מיטרופוליאוס הצמוד לכיכר מונסטיראקי היה כבר אז מרכז הקבב של אתונה. חמש מסעדות הגישו על שולחנות עטויים מפה משובצת, שהמלצרים פורשים עליהן מפת נייר לבנה, את אותה מנה עצמה: ארבע קציצות קבב שחומות ומתובלות היטב, מונחות על פיתה יוונית (שמכינים אותה אחרת מהפיתה המוכרת לנו, קודם במים רותחים ואחר כך, עם שפע שמן זית, על הגריל). על הבשר הונחו טבעות בצל סגול, עגבניות חרוכות ופטרוזיליה קצוצה. מיצי הבשר ניגרו אל הפיתה, התערבבו בעסיס העגבניה, וביחד עם הבצל הפריך הפכה כל נגיסה לעונג שלא מהעולם הזה. 

מאז 1925. הקציצה של סאבאס, אתונה (צילום: שמוליק שם טוב)
מאז 1925. הקציצה של סאבאס, אתונה (צילום: שמוליק שם טוב)

אנחנו אהבנו במיוחד לשבת אצל סאבאס הארמני, שמגיש את אותו הקבב משנת 1925. מאז ועד תחילת שנות האלפיים אכלנו קבב רק אצלו, ותמיד הזמנו גם פלפלים ירוקים ארוכים (חריפים, לא מתוקים) ו"חוריאטיקי", הסלט היווני שאין שני לו. סאבאס שלט על חצי הרחוב, ותנאסיס (O THANASIS) יריבו שלט על החצי השני, ממש ממולו.

חלפו שנים. בכל פעם שחזרנו למיטרופוליאוס ראינו שהשולחנות של תנאסיס מלאים תמיד, בעל הבית מוסיף עוד ועוד שולחנות, ואילו המלצרים של סאבאס עומדים בצד מבוישים. בסופו של דבר החלטנו לטעום את הקבב של תנאסיס, והסתבר שהוא מעולה. לא היינו היחידים שחשבו כך. עם הזמן תנאסיס השתלט על כל הרחוב, עם מאות שולחנות מלאים בכל עונה. היום O THANASIS הוא מקום העלייה לרגל המרכזי של חובבי הקבב באתונה. אין ספור מנות יוצאות מהמטבח בכל רגע, והן עשויות בדייקנות וטעמן משובח. מומלץ לטעום גם את סלט החצילים, ואל תשכחו בירה קרה להשלמת ההתמכרות המוחלטת.

השתלט על הרחוב. תנאסיס, מונסטריקי אתונה (צילום: שמוליק שם טוב)
השתלט על הרחוב. תנאסיס, מונסטריקי אתונה (צילום: שמוליק שם טוב)

סאבאס ויתר על התחרות, והעדיף לעבור למקום אחר. אנחנו שומרים לו אמונים ומגיעים אל המסעדה הקטנה והנהדרת שלו בכיכר המרכזית של שכונת נאה סמירני. התפריט שם יותר קרוב למסורת של אסיה הקטנה אבל הקבב אותו קבב והוא פשוט אלוהי, בשתי הגרסאות – עם יוגורט (YAOURTLOU) או בלי. סאבאס פתח עוד מסעדה גדולה ליד מונסטירקי, ברחוב ארמו, ועוד אחת בחלק התחתון של ככר סינטגמה.

קוסטאס 1 וקוסטאס 2

הדעות חלוקות: אבירמה אוהבת לשבת בנחת כמו היוונים (שעה לפחות). שמוליק חושב שהתענוג הכי גדול של חוויית הקבב הוא מנה בפיתה, בעמידה ליד שולחן מוגבה או ליד דלפק מצופה פורמייקה. את החוויה הזאת מזמנות לכם שתי מסעדות רחוב קטנות ומעולות שמגישות מנת קבב שמיימית במחיר מגוחך. לשתי המסעדות קוראים קוסטאס, אבל אין ביניהן שום קשר.

קבב וסופלקי בכמויות. קוסטאס הראשון (צילום: שמוליק שם טוב)
קבב וסופלקי בכמויות. קוסטאס הראשון (צילום: שמוליק שם טוב)

קוסטאס הראשון נמצא ליד סינטגמה, ברחוב פילאלינון 7. מאז 1950 הוא מגיש מנות קבב או סופלאקי חזיר בכמויות של סרט נע במפעל והטעם נהדר. קוסטאס השני נמצא בקצה רחוב ארמו, מאחורי הכנסייה המרכזית של אתונה, (כיכר אגיוס איריניס 2). המסעדה היא בעצם כוך קטן, ומשתרך אליה תמיד תור עצום. הקבב פשוט מדהים. הסוד של קוסטאס – תוספת של רוטב עגבניות ייחודי וחמצמץ. המנות בפיתה קטנות יחסית, ולמי שבא ממש רעב כדאי להזמין מראש שתי מנות.

כוך קטן עם סוד קטן. קוסטאס השני (צילום: שמוליק שם טוב)
כוך קטן עם סוד קטן. קוסטאס השני (צילום: שמוליק שם טוב)

לפטריס (LEFTERIS O POLITIS) 

עוד מקדש קבב אתונאי עם תורים אינסופיים נמצא בסמטה קטנה (Satovriandou 20) מאחורי כיכר אומוניה. לפטריס מגיש את הקבב שלו עם רוטב עגבניות חריף, והטעם העז נשאר בחך שעות ארוכות. קחו מנה או שתיים, עימדו עם כולם בכניסה לצד השולחנות המוגבהים, ואל תשכחו ללקק את האצבעות. טעים-טעים.

חריף חריף וטעים טעים. לפטריס, אתונה (צילום: שמוליק שם טוב)
חריף חריף וטעים טעים. לפטריס, אתונה (צילום: שמוליק שם טוב)

>> עוד על מאכלים יווניים מסעדות מעולות וטיולים ב-23  איים יוונים בספר "סיפור אהבה מסע באיי יוון". הספר אזל בחנויות, ניתן לרכישה רק באתר ומגיע עם שליח עד הבית