אהבה שאפשר לאכול: איי יוון מלאים במסעדות מעולות. הנה 5 המלצות

(צילום: שמוליק שם טוב)
(צילום: שמוליק שם טוב)

העיתונאית אבירמה גולן ואיש התקשורת שמוליק שם טוב חרשו 70 איים יוונים ב-20 שנה, וכעת הם מוציאים את "סיפור אהבה: מסע באיי יוון", מדריך גדוש בסיפורים, המלצות ומסלולים ב-23 איים. אותנו מעניין כרגיל רק דבר אחד: איפה אוכלים פה. ביקשנו וקיבלנו 5 המלצות שהריצו אותנו לבדוק מחירי טיסות

>> זה כמה שנים שיוון הופכת ליעד הכי נחשק של הישראלים. איי יוון הם המפלט החלומי והניתוק המושלם. ספר חדש, "סיפור אהבה, מסע באיי יוון",  מציע מבט אישי ומסלולי טיול ב-23 איים יוונים. הסופרת והעיתונאית אבירמה גולן ובן זוגה איש התקשורת שמוליק שם טוב לוקחים אתכם למסע בלתי נשכח ב-370 עמודים עשירים במסלולים, סיפורים, המלצות, מפות ותמונות. לקראת האביב הם שלחו לנו כמה המלצות קולינריות, תפריט טעימות צנוע ואיכותי למאות האלפים שיגיעו השנה ליוון. ואתם אפילו לא צריכים גזור ולשמור, רק לקחת איתכם את הספר

>> ביחד ננצח: שידוכי הקפה ומאפה הכי טובים בתל אביב
>> השף שחזר מבנגקוק כדי לכתוב אנציקלופדיית אוכל תאילנדי

הטרנד של השנים האחרונות באיי יוון הוא מסעדות גורמה. טברנות משפחתיות מזמינות שפים ידועים מאתונה לעונת הקיץ ואלה מגיעים לאיים הקטנים, מחליפים את התפריט המסורתי במנות שף מתוחכמות, מעוצבות ויחסית לנהוג ביוון – גם קטנות ויקרות. בחלק מהמסעדות החדשות האוכל נפלא. אתה נכנס למסעדת איים פשוטה ומגלה מסעדת שף מפתיעה. יש גם מקומות שבהם התוצאה מאכזבת, השף שעיצב את התפריט כבר נעלם, אם המשפחה הבשלנית מתקנת את המנות לפי טעמה והתוצאה לא תמיד מלהיבה.

יותר מעשרים שנה אנחנו מבקרים באיי הים היווני. בחלקם חיינו תקופות לא מבוטלות. עברנו כ-70 איים ואכלנו במאות מסעדות יווניות. לכל קבוצת איים מאכלים אופייניים וסגנון הכנה ייחודי. בכל מסעדה משפחתית מוכנים לגלות לאורחים הנלהבים את הסוד של סבתא שעומדת במטבח מאז שהיא זוכרת את עצמה. האמת היא שדווקא רוב המסעדות המשפחתיות האלה הן פשוט מעולות. קשה ליפול עם אוכל באיים. לקראת נסיעתכם הקרובה (וגם אם אתם לא נוסעים – שווה לחלום) הנה חמש המלצות למסעדות בחמישה איים יוונים קטנים.

לפחות תחלמו. כריכת הספר "סיפור אהבה: מסע באיי יוון"
לפחות תחלמו. כריכת הספר "סיפור אהבה: מסע באיי יוון"

"הקנקן" של דימטריס (ובנו) // האי לרוס

אם תצליחו להגיע לאי היפהפה לרוס (ואנו ממליצים בחום לעשות כל מאמץ) הדבר הראשון שתעשו אחרי שתניחו את המזוודות במלון הוא לקחת מונית למסעדה "או קאראפלס" (הקנקן), הממוקמת על נקודת התצפית היפה ביותר באי. דימיטריס, השף והבעלים גדל הגוף, יקבל אתכם במאור פנים ואם יתמזל מזלכם (או תזמינו כמה ימים מראש) גם יושיב אתכם במרפסת המשקיפה על מפרץ ורומוליתוס. אין נוף יפה מזה בזריחה ובשקיעה. בלילה זרועים בחשיכה אורות התרנים של עשרות המפרשיות הגדולות והקטנות העוגנות במפרץ.
דימטריס מבשל בעצמו ויש אצלו הכל: דגים, בשר, פירות ים, מנות מיוחדות וכמובן יין טוב. אל תבואו  לזמן קצר. ארוחה של שעתיים תעליב את המארח. תנו לעצמכם לטעום את מעדני הבית, שתו הרבה יין וצאו מהמקום רק כשדימטריס והצוות החביב שלו מתחילים לקפל את הכיסאות.

(צילום: שמוליק שם טוב)
(צילום: שמוליק שם טוב)

"לזארקיס" // האי קסטלוריזו

ספק אם תצליחו להגיע אל האי הקטן והמרוחק קסטלוריזו. צריך לטוס לרודוס ומשם לקחת מעבורת או מטוס קטן. מסע לא קל אבל מסעדת לזרקיס מצדיקה את המאמץ. שייטים, לעומת זאת, מכירים את האי היטב. הוא הדרומי ביותר בין הדודקנזיים ופותח כל הפלגה מהארץ ליוון. על הרציף הקטן במרכז המפרץ היפה ביותר ביוון תזהו את שיח הבוגנוויליות האדום המכסה את הסככה. השולחנות הכחולים עם המפות הלבנות מוצבים על קו המים ובשעת האוכל תצפו בצבת הים הענקית וצאצאיה במי התכלת הצלולים.
יורגוס לזרקיס והצוות שלו יטפלו בכם בתשומת לב ובאהבה. גם כאן עדכנו התפריט בשנים האחרונות והוא אירופי ומהודר יותר, אבל לא מוותר על האופי היווני המובהק האופייני לקבוצת האיים הזאת: צלפים בסלט היווני, שרימפס זעירים שנאכלים כמו פיצוחים, תמנון על הגריל ועוד. לזרקיס יהפוך בעצמו את הדג שהזמנתם על הגריל ויוסיף לו רוטב חמצמץ מעודן. האחות מבשלת, האח עוזר בהגשה, האם הקשישה מטאטאה מחמש בבוקר כל גרגר אבק, ואשתו של יורגוס משגיחה על עיצוב הסככה הלבנה. האווירה נפלאה, מיוחדת במינה. והאוכל? נו באמת. כמובן.

(צילום: שמוליק שם טוב)
(צילום: שמוליק שם טוב)

"פוסידון" // האי פורוס

פורוס (לא להתבלבל עם פארוס) הוא אי קטן, קרוב יחסית לאתונה. אפשר להגיע אליו ברכב דרך היבשת או במעבורת מפיראוס. זהו אי מקסים עם מסעדות מצוינות. השייטים, כמונו, עוגנים בדרך כלל בצד הצפון-מערבי, לאורך רציף האבן המתעקל עד לנמל המעבורות. המבינים ובעלי הניסיון יורדים מיד לאחר שעגנו ומזמינים מקום במסעדת פוסידון הצמודה לרציף. זוהי מסעדה משפחתית שהפכה למסעדת גורמה מעולה עם מנות שמשלבות את טעמי יוון עם אלה של איטליה (כולל למשל קינוח לימונצ'לו קפוא, מעדן ממש).
כשתשבו מתחת לסככה האלגנטית ורחבת הידיים של המסעדה תוכלו לראות איך השייטים נכנסים למפרץ ועוגנים לקראת הערב, ומאחוריהם השמש שוקעת לאט אל תוך הים. בינתיים יגיעו המנות: חורטה (מעין תרד בר שגדל בהרים), תמנונים וקלמרי נהדרים, סלטים מתובלים בדייקנות מופלאה, פסטות משובחות עם פירות ים ומנות אחרונות מצוינות. בעונה המקום מלא תמיד עד אפס מקום, ואף על פי כן השירות תמיד מעולה והמנות – הנאה צרופה.

 

"פארוס" // פיתגוריון, האי סאמוס 

פיתגורין (עירו של פיתגורס) היא העיירה המקסימה באי הגדול סאמוס. המעגן מלא במסעדות מצוינות, וברים משובחים והאווירה היא של קרנבל תמידי. לכו בכיוון צפון-מזרח לאורך המעגן, המשיכו בשביל העפר המוביל למרינה החדשה ועצרו במסעדה האחרונה במפרץ. זוהי "פארוס", מסעדה משפחתית על המפרץ. אפשר להזמין את המנות לכיסאות הנוח ושולחנות האוכל ממש על קו המים.
הכל מוגש כאן בשפע ואסתטיקה שמעלים חיוך בלתי נשלט של שלווה והנאה: שרימפס עשויים בדיוק במידה הנכונה ותלויים על שיפוד מעוקל, קלמרי ממולא שרובץ בנחת על פירה או אורז נהדרים, עוף בעטיפת פירורים שכל נגיסה ממנו נמסה בפה – והשירות פשוט עילאי.
אחרי האוכל (גם בלילה) ובתנאי שלא שתיתם יותר מדי, רדו  באיטיות למים והיכנסו לטבילה מרגיעה. המים צלולים וחמימים בעונה, הירח מספק לכם תאורה מושלמת, וכן, מה כבר רצינו? 

(צילום: שמוליק שם טוב)
(צילום: שמוליק שם טוב)

"שירוקו" // האי נאקסוס

אם לא הייתם בנאקסוס פשוט עלו על טיסה מאתונה ותגיעו. אי גדול, יפהפה ועם חופי זהב נפלאים. העיר המרכזית, חורה, היא עיר הנמל ומרכז הבילוי של התיירים. המסעדות ברובן ממוקמות על רציף הנמל ורובן מלכודות תיירים. המסעדה "שירוקו" נמצאת דווקא באזור המגורים והחנויות, במרכזה של כיכר קטנה. כיסאות המסעדה עומדים על המדרכה ומתחת לסככה במרפסת.

לכאורה, שירוקו היא מסעדה יוונית רגילה. למעשה, המטבח של הוא "פוליטיקי קוזינה", המטבח של קונסטנטינופול, הבישול הייחודי של היוונים שחיו במשך מאות שנים באסיה הקטנה. הפליטים היוונים שגורשו מטורקיה בשנות העשרים של המאה שעברה הביאו איתם את הבישול המעולה הזה והוא נחשב מאוד באזורים רבים של יוון. כל מנה שתצביעו עליה בתפריט תהיה בחירה נכונה. הכל טעים-טעים. אנחנו ממליצים לא לוותר על הצוזוקקיה (קציצות הבשר ברוטב עגבניות אדום), מנה קלאסית שמשלבת את הטעמים הטורקיים עם המיומנות היוונית. בספר שלנו תוכלו למצוא גם את המתכון של המנה הנפלאה הזאת. בתיאבון!

>> עוד על 23 איים יוונים, מסלולי טיול, מתכונים, תרבות ומיתולוגיה בספרם של אבירמה גולן ושמוליק שם טוב: "סיפור אהבה – מסע באיי יוון": לרכישה ישירה באתר הקליקו כאן. להשיג גם בחנויות הספרים