ראיתי את העתיד של הקומדיה הישראלית. קוראים לו תומר פישמן

שנתיים לתוך המלחמה והתרבות הישראלית במצב שבור ביותר, אבל אנחנו בכל זאת רוצים למצוא את מעט האופטימיות שנשארה: יונתן עמירן ראה את האור ב"לילה תומר", המופע של תומר פישמן שלוקח את פורמט הלייט נייט הטלוויזיוני, מציב אותו מול קהל חי ומייצר ממנו משהו קומי חדש ומרענן. ככה נראית תקווה עכשיו, מצטערים
כתבתי כאן ב"טיים אאוט" כבר כמה פעמים על תחושות התסכול שלי ממצב הקומדיה המקומי, בישראל בכלל ותל אביב בפרט, והשפעתה על תקווה שלי לעתיד טוב יותר. ובכן, נראה שדווקא עכשיו, כאשר מדינת ישראל נמצאת במצב שפל חסר תקדים, הקומדיה מתעוררת. "ערב הסטנדאפ המיותר", אחד המוסדות הקומיים החשובים בתל-אביב חזר לאחרונה לכולי עלמא תחת הנהלה חדשה, ערבי סטנדאפ חדשים ממשיכים לצוץ ברחבי העיר, וגם ביוטיוב אפשר לראות עלייה בתוכן קומי מקורי ואפילו איכותי. אך המקום בו הרגשתי הכי אופטימי לגבי עתיד הקומדיה בארץ היה דווקא באוזן בר, בשני הערבים בהם ראיתי שם את המופע "לילה תומר".
תומר פישמן, אם תשאלו אותי, הוא אחד האנשים המצחיקים ביותר בישראל. אתם אולי תזהו את פישמן מהופעותיו בתכניות כמו "פרוייקט ביפ", "טלוויזיה מהעתיד" או "היום בלילה עם גורי אלפי", אבל בתור אדם שעבד והופיע עם תומר במשך שנים, אני יכול להגיד שהוא בעל אחד המוחות הקומיים הגאוניים ביותר כאן, ואני מרגיש שסוף סוף אנשים מתחילים לקלוט את זה.
בזכות הפודקאסט שלו עם טל טירנגל – "טל ותומר קל וחומר" – והופעות במספר סרטוני רשת ויראליים, פישמן אסף לעצמו עדת מעריצים נאמנה שעקבה אחריו לפרוייקט הכי שאפתני שלו: לייט-נייט טוק-שואו חי על במה בהשתתפות אורחים, קומיקאים ומוזיקאים. מוסד הלייט-נייט הוא מוסד אמריקאי קלאסי (והוא נמצא בסכנה בארצות הברית ברגעים אלה ממש, אבל זה לא באמת קשור), והנסיונות לגייר אותו ולהביא אותו לישראל לא היו מוצלחים או מצליחים במיוחד. בכל זאת יש בו משהו שקוסם ומרתק קומיקאים ישראליים רבים שגדלו על קונאן אובריאן, דייוויד לטרמן או אפילו "המופע של לארי סנדרס".
עוד סיבות לאופטימיות:
>> אם לתרבות הישראלית יש סיכוי אחרון לגאולה, הוא טמון בדוקו
>> רנסנס עכשיו: זאת צריכה להיות שעתה הגדולה של התרבות הישראלית
>> התקווה המסעדנית הגדולה: העתיד של מדינת ישראל מחכה לכם בצלחת
>> אקדמיה של תקווה: לאמנות צעירה יש את הכוח לפוצץ לכם את המוח
פישמן הוא אחד מהקומיקאים האלה, וכעת הוא יכול סוף סוף להגשים את החלום הזה ולהנחות תכנית אירוח, בה הוא לובש עניבה, שר ורוקד עם הקהל ועושה קטעים קומיים מטופשים. א לפישמן מצטרפים טל טירנגל, בתור הסיידקיק הדד-פאן שלו, ועומרי בר, המוזיקאי-קומיקאי בתור להקת הבית.
ב"לילה תומר" היה כל מה שאתם מצפים מ"לייט-נייט" קלאסי: מונולוג פתיחה, אורח מפורסם, הופעות מוזיקלית וקטעים קומיים בהשתתפות שחקנים אורחים (גילוי נאות: אחד מהם היה אני), אבל המופע גם הלך למקומות פחות צפויים, ופישמן השתמש בכישורי האלתור שלו לנווט את הספינה הזאת לחוף מבטחים מצחיק. מפינת בישול חצי-אפויה בכיכובו של טירנגל לחגיגות יום הפיתה הבינלאומי, הקהל נהנה מחוויה מצחיקה, ספונטנית ובלתי צפויה.
למרות הפורמט המסורתי של לייט נייט, הייתה תחושה של גילוי של משהו חדש ב"לילה תומר". אפילו שמעתי את אחד האורחים אומר מאחורי הקלעים שתומר עלה פה על משהו, על פורמט שסוף סוף מבטא את הכישורים שלו ומביא אותם לקהל הרחב. פישמן היה מזוהה שנים כחלק מקולקטיב "כל מה שמצחיק בעולם", שזכה להצלחה על הבמות והופעות חפוזות בטלוויזיה. אבל דווקא דרך פורמט הלייט נייט הטלוויזיוני והצבתו מול קהל חי, נוצר משהו שמרגיש חדש ומרענן. ואם ההצלחה של שני המופעים הראשונים באוזן והמעבר לאולם ה"גריי" הגדול יותר למופעים הבאים, הם סימן שיש מקום בארץ לקומדיה ניסיונית, ספונטנית ומצחיקה שהיא לא רק סטנדאפ, אז אלו חדשות מצויינות שגורמות לי להאמין בעתיד קומי טוב יותר.