איגרא רמא נסגרה, אבל הקיימות כאן כדי להישאר 

״התקהלות נהייתה אויב העם, ואנחנו, התקהלות היא הפרנסה שלנו״. ענר בן רפאל פורמן מספר למה החליט לסגור את המסעדה האהובה, איך ממשיכים באיגרא במשק ועל התוכניות לעסק הבא בתל אביב 

ענר בן רפאל פורמן (צילום: מונאר)
ענר בן רפאל פורמן (צילום: מונאר)

״שבועיים אחרי שסגרו את המסעדות, כבר ידענו שלא נוכל לפתוח מחדש את איגרא רמא״, אומר ענר בן רפאל-פורמן, הבעלים של מסעדת איגרא רמא שהודיעה בסוף השבוע שלא תיפתח מחדש. ״אני אחרי השלב של הלב השבור, עכשיו אני בשלב של להיות פרקטי ולהבין לאן העסקים שלנו צריכים ללכת״.

״היה את הרגע שאמרו זהו, מחר לא פותחים את המסעדות״, הוא נזכר ביום אחד שנראה רחוק מאוד על אף שהיה רק לפני חודשיים ״זה היה ביום שבת. ביום שישי עוד עבדנו, ובראשון כבר לא פתחנו. אבל בהתחלה עוד לא הבנו מה קורה, חשבנו שזו סגירה זמנית מאוד לצורך התאפסות. לא העלינו על דעתנו שלא רק שיסגרו את כל המסעדות לפרק זמן כל כך ארוך אלא גם את כל העולם״.

עוד יום ועוד יום שבהם המסעדה הקטנה ברחוב ברנר עמדה בדלתות סגורות ועובדיה נשלחו לחל״ת, ומיכאלי ובן רפאל-פורמן כבר התחילו להבין. ״זה לא רק הבום של העצירה. מסעדה היא עסק תזרימי, זה לא עסק שקונה נכסים ואז ביום סגריר מוכר איזה נכס ומשתקם. הבנו שגם כשנוכל לפתוח מחדש החיים לא יחזרו למסלולם. התקהלות נהייתה אויב העם ואנחנו, התקהלות היא הפרנסה שלנו״.

איגרא רמא. צילום: יעל גולקינוס
איגרא רמא. צילום: יעל גולקינוס

איגרא רמא, שנפתחה בספטמבר 2018 בחלל המיתולוגי של מסעדת אלי אוליו ברחוב ברנר בתל אביב סומנה מהרגע הראשון כהבטחה קולינרית גדולה. מיכאלי ובן רפאל פורמן, שכבר היו מוכרים בסצינת המסעדנות התל אביבית בזכות מונאר הנהדרת (שאותה מכרו מאז) הציגו באיגרא רמא את אחד התפריטים השאפתניים ביותר מבחינת המחוייבות למקומיות ולקיימות, וקצרו תשואות מקהל הפודיס ומהמבקרים.

בנובמבר 2019 פתחו השניים גם את איגרא במשק, מסעדת פארם טו טייבל במשק מלמד, המשלבת חנות משק לממכר תוצרת מקומית של משקי האזור וירקות ותרנגולות המגודלים בחווה עצמה. בזכות החנות, המשיכה איגרא במשק לפעול במהלך כל תקופת סגרי הקורונה. ״איגרא במשק הגיעה מתוך איגרא רמא, היא הייתה התפתחות שלה, עוד העמקה שלנו לחקלאות. אנחנו מרגישים שאיגרא רמא נתנה לנו את המתנה הזאת, הביאה אותנו לאיגרא במשק שאיתה אנחנו ממשיכים. עניין המקומיות והקיימות רק קיבל משנה תוקף בתקופת הקורונה, לאנשים ירד האסימון שאנחנו לא כזה כפר גלובלי כמו שחשבנו ושלא תמיד אפשר לאכול עגבניות מיובאות מטורקיה״.

תמיר מיכאלי, ענר בן רפאל פורמן ואריק מלמד – איגרא במשק (צילום: אנטולי מיכאלו)
תמיר מיכאלי, ענר בן רפאל פורמן ואריק מלמד – איגרא במשק (צילום: אנטולי מיכאלו)

מתי תפתחו את איגרא במשק שוב כמסעדה?
״כרגע היא פועלת כחנות ובגלל שהיא באמצע המשק ומסביבה יש מדשאה ושטח פתוח, אנשים באים גם להצטייד ולעשות במקום פיקניקים. אבל גם כשיאשרו לפתוח את המסעדות, לא נמהר לפתוח את איגרא כמסעדה. נחכה שיגידו מה ואיך וכמה ולמה. אנחנו לא נרוץ באותה השנייה ונביא את הצוות הגדול ונתחייב על משכורות. המילה מסעדנות הפכה להיות מילה מפחידה בעולם שלנו, אנחנו מאוד נזהרים עכשיו, משאירים לעצמנו את הזכות להחליט כל יום מחדש מי אנחנו ואיך להמשיך הלאה״.

התחלתם במונאר, מסעדה הודית קטנה שהפכה ליקירת התל אביבים ועכשיו אתם רק מחוץ לעיר. יש מחשבות על לחזור לתל אביב?
״יש שאיפה כזאת, אבל לאו דווקא עם מסעדה, אבל אנחנו כבר חושבים על המקום הבא שבו אנשים יוכלו לבוא ולאכול את האוכל שלנו. אנחנו כל הזמן בודקים ואני מאמין שזה יקרה. גם אין לנו ברירה. אני לא יכול להיות לא רופא ולא טכנאי מזגנים. זה המקצוע שלנו ואנחנו מתכוונים להצליח לעסוק בו, למרות הקורונה״.