די קורונה: עוד שלוש מסעדות מצויינות מודיעות על סגירה

אורבן שמאן, סולטנה ואיגרא רמא הודיעו שלא ייפתחו מחדש. אודי סהר, הבעלים של אורבן שמאן: ״אולי זה אוכל שהוא קצת פריבילגיה, הוא קרוב ללבי וללב אנשים רבים אבל בסופו של דבר זהו עסק נישתי״

אורבן שמאן (צילום: ורה בלו)
אורבן שמאן (צילום: ורה בלו)
17 במאי 2020

בזמן שהממשלה מתווכחת עם עצמה מתי לאשר פתיחת מסעדות, יש מי שכבר הרימו ידיים. לסולטנה הטבעונית של הראל זכאים ולמסעדת הפארם טו טייבל איגרא רמא שהודיעו על סגירה נוסף כעת אורבן שמאן – קומפלקס קולינריה טבעונית, בריאות ורוחניות.

"הקורונה היא שחיסלה אותנו. העסק פרח והיה בגרף צמיחה מתמשך, אבל עסק כמו שלי לא יכול להתקיים בלי תזרים של חודש אחד. לפעמים אין ברירה אלא להביט למציאות בעיניים", אומר הבעלים אודי סהר. "בעסק צעיר כמונו אתה כל הזמן רודף אחרי הזנב וכשאין הכנסה נוצרת סיטואציה מאוד לא נעימה. בשבועות הראשונים עשינו טייק אווי אך הקופות לא החזיקו מים. אנחנו פונים לקהל של מילניאלס שנפגעו גם הם כלכלית. יכול להיות שלא מתאים להם להזמין מנה יקרה יחסית למרות שהיא עשויה מהחומרים הכי טובים".

כשאורבן שמאן נפתח לפני שנתיים בדיזינגוף, לא כולם ידעו איך לאכול את העוף המוזר. סהר, בהכשרתו נטורופת והרבליסט קליני, שף בריאותני ומדריך יוגה, התעקש להקים דווקא בלב העיר מרכז הוליסטי שמציע אוכל, תכניות דיטוקס, סדנאות ותוכן.

אודי סהר, אורבן שמאן. צילום: אור דנון
אודי סהר, אורבן שמאן. צילום: אור דנון

על אף ההילה הרוח'ניקית, המנות שבתפריט היו הכול חוץ מאשר סגפניות. טבעונים ואנשים שקוראים את האותיות הקטנות התפנקו בהמבורגר עדשים שחורות, פטריות וקינואה בלחמניה ללא גלוטן עם קטשופ מתוצרת בית, ערימת פנקייקס סקסית עם פירות וקערת כוח עם ספירולינה כחולה, ששברה את האינטרנט. אורבן שמאן האיש והמקום הפכו לאי של שפיות על אף ביקורת שנמתחה על התמחור הגבוה. "אני שובר את הראש איך להסביר ללקוחות בלי להפנות אצבע מאשימה ולהגיד 'כי לא באתם ולא קניתם'. זה לא הקטע. כנראה לא היה מספיק ווליום שיצדיק את הנוכחות שלנו. אפשר למתוח ביקורת על כך שלקחנו מקום מרכזי וגדול עם שכ"ד גבוה וקומה תחתונה שהייתה מיועדת למרכז בריאות כדי להציע משהו שהוא קצת מעבר. כל הדברים יחד סיפקו תוכן ועשייה אבל לא מספיקים כדי לכלכל". הלוואה בערבות מדינה אינה באה בחשבון בגלל הלוואות קודמות שעדיין משולמות כדי לכסות את עלויות הפתיחה. על כן ההחלטה על סגירה באמצע העשייה, כשהעסק עדיין בשלבי בניה, קשה שבעתיים.

איגרא רמא (צילום: אנטולי מיכאלו)
איגרא רמא (צילום: אנטולי מיכאלו)

סולטנה ואיגרא רמא נסגרו גם כן בעקבות המשבר. יש לדעתך קשר?
"אולי זה אוכל שהוא קצת פריבילגיה. הוא קרוב ללבי וללב אנשים רבים אך בסופו של דבר זהו עסק נישתי. עסקים שהכי פרחו בתקופה האחרונה הם מסוג אמריקה בורגר, שיומם וליל יש אצלם תנועה של שליחי WOLT. כנראה שזה מה שאנשים רוצים לאכול כשהם בבית. במעגלים שלי ניצלו את הקורונה דווקא לשיפור התזונה. אני פוגש אנשים שאחרי חודשיים־שלושה בסגר נראים טוב, רזים ובכושר כי הם בישלו לעצמם. למרות החלב, הבשר והגלוטן, לאוכל שמבשלים בבית יש השפעה אחרת על הגוף והנפש. אולי רק עכשיו אנשים התחילו להתעורר לתודעה שצריך לאכול קצת יותר נקי ובריא".

יש סיכוי שתפתח את אורבן מחדש בצורה אחרת?
"עדיין מוקדם לדבר ואני לא רוצה לצאת בהבטחות שאולי לא אוכל לקיים, אבל אורבן שמאן הוא רעיון וקונספט שבטוח יתגלם בצורה מדויקת בעתיד הקרוב".