מול הממשלה הזו אהבה היא התרסה. אנחנו ביפו נמשיך לאהוב

איה כורם בהפגנה ביפו (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)
איה כורם בהפגנה ביפו (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)

הבוקר בכיכר השעון התאספה שבוע שלישי ברציפות ההפגנה הייחודית שמתפתחת ביפו בשבועות האחרונים. איה כורם, זמרת ויפואית, נשאה שם נאום שחשבנו שכולם צריכים לקרוא: "אין להם שום רצון בשוויון. לבנימין נתניהו ולליכוד היו 30 שנה בשלטון כדי לחשוב על שוויון. הם פשוט לא מעוניינים בו"

>> המחאה ביפו צוברת תאוצה כבר שבוע שלישי, וכוללת הורים וילדים מבתי הספר היפואים, יהודים וערבים, סטרייטים ולהט"בים וסתם תושבים. דגלים מכל הסוגים מונפים בהן ואנשים מכל המגזרים נואמים בהן. הבוקר נאמו שם חכ"ל איבתסאם מראענה, פרופ' דרור ורמן והזמרת איה כורם, ואלה הדברים שהיא נשאה במקום:

קוראים לי איה כורם, אני זמרת, אני מוזיקאית, אני אמא, אני בת זוג ויש לי הרבה מזל. המדינה הזאת הוקמה על ידי אנשים שראו אותי ושכמותי לנגד עיניהם. הסיכון שלי לסבול מאלימות משטרתית קטן משמעותית מהסיכון של ישראלים אחרים. הסיכון שלי להתמוטט כלכלית הוא קטן משמעותית מהסיכון של ישראלים אחרים. הסיכון שלי להיות בצד הנרמס, הנבזז, המושתק, הוא קטן משמעותית משל ישראלים אחרים וזו בעיה אקוטית של החברה הישראלית. חוסר השוויון.

"לעצור את הטירוף של החקיקה האנטי דמוקרטית לא יספיק. אנחנו חייבים לדרוש עיגון עקרונות קדושים של הדמוקרטיה כמו חופש הביטוי, חופש ההתאגדות וחופש ההפגנה בחוקי יסוד, והכי חשוב: עיגון של ערך השוויון. שוויון שמעוגן בחוק יסוד. לא פחות מזה"

 

אלא שחוקי הרס הדמוקרטיה שיזמו המזרחים המקופחים נתניהו, לוין ורוטמן לא רק שלא פותרים את הבעיה הזאת: הם מחמירים אותה. נתניהו ולוין ורוטמן גדלו והתחנכו לא באופקים, לא בעכו, לא בשדרות, לא בכפר מנדא, לא בירכא ולא בבית שמש. הם אשכנזים כמוני שגדלו, התפתחו והתחנכו בשכונות מבוססות בגוש דן ובירושלים ואין להם שום אינטרס או רצון בצדק משום סוג. אין להם שום רצון בשוויון. לבנימין נתניהו ולליכוד היו 30 שנה בשלטון כדי לחשוב על שוויון. הם פשוט לא מעוניינים בו. אין להם שום רצון לשתף קבוצות אחרות בגישה לכל הטוב שמדינת ישראל יודעת לתת לבניה המועדפים.

"אין להם שום רצון בשוויון. הם פשוט לא מעוניינים בו". איה כורם (צילום: אוהד רומנו)
"אין להם שום רצון בשוויון. הם פשוט לא מעוניינים בו". איה כורם (צילום: אוהד רומנו)

ליותר מדי ישראלים אין את הנגישות הזאת, והחוקים להרס הדמוקרטיה יהפכו את הנגישות הזאת לקשה פי כמה בעבורם, עד כדי לא מושגת כלל. זה האסון הגדול שהליכוד רוצה להפיל על אזרחי ישראל: להרחיק אותם מהסיכוי, מהתקווה, מהיכולת, להפוך את מה שכיום הוא פריבילגיה של חלק, לנחלת כלל הישראלים. הרי מהו ביטול עילת הסבירות? מהו מינוי שופטים בידי הפוליטיקאים? זה אומר שהממשלה, היא אלוהים חיים. היא לא יכולה לטעות. ומה המשמעות של לתת לחתול אספקה אינסופית של שמנת? העניים יתענו והעשירים יתעשרו. לא ניתן לזה לקרות.

מנהל מחוז במשרד החינוך שלח השבוע למנהלי בתי ספר איגרת לכבוד פסח והרמדאן. היא התגלגלה לידיים של חבר הכנסת אבי מעוז וזה מה שהוא אמר: "אוי לנו אם משרד החינוך דוחף את ילדי עם ישראל לחיים בשותפות, לזהות משותפת, ולשותפות גורל עם המיעוטים שבקרבנו", אחד האנשים החשוכים ביותר בהיסטוריה של המדינה הזו ממשיך ואומר "אני ממליץ לשר החינוך לעשות בדק בית במשרד ולהתחיל לנקות אותו (!) מכל האג'נדות הזרות שחדרו אליו".

אתם מבינים? מול הממשלה הזו, שותפות זו התרסה. אהבה זו התרסה. ניקיון כפיים זו התרסה. אני יכולה רק לבקש מכם מעל הבמה הזו, להמשיך לאהוב, להמשיך להיות שותפים, לשמור אחד על השנייה. כל איש ואישה שרואים בעצמם בעלי מצפון, כל מי שרוצה להקנות עולם טוב לילדיהם, כל מי שחי פה ואוהב את הארץ הזאת, ואת האנשים שחיים בה – כל מי שהוא אני, ואתם, ורבבות על רבבות של ישראלים, כל אלה קמים עכשיו ואומרים: לא יקרה. לא ניתן להם להחריב את החלום הזה.

יהודים, ערבים, להט"בים, כולם פה. מחאת יפו בכיכר השעון (צילום באדיבות המארגנים)
יהודים, ערבים, להט"בים, כולם פה. מחאת יפו בכיכר השעון (צילום באדיבות המארגנים)

אבל לעצור את הטירוף של החקיקה האנטי דמוקרטית לא יספיק. אנחנו חייבים לדרוש עיגון עקרונות קדושים של הדמוקרטיה כמו חופש הביטוי, חופש ההתאגדות וחופש ההפגנה בחוקי יסוד, והכי חשוב: עיגון של ערך השוויון כך שהמובן מאליו בעבורי, האישה עם הפריבילגיות, יהפוך מובן מאליו לכל ישראלית ולכל ישראלי: אשכנזים ומזרחים, גברים ונשים, עולים וצברים, יהודים וערבים. שוויון זכויות מלא לכולם, ושוויון מלא לכולם בנגישות לכל הטוב שהמדינה הזאת יודעת לספק ולא מספקת לכולם כיום. שוויון שמעוגן בחוק יסוד. לא פחות מזה.

זו שעה גדולה, היסטורית, דרמטית, בחיי האומה הישראלית בת 75 השנים. מי שלא יתייצב עכשיו בצד הנכון של הצדק, של הדרישה לשוויון, של ההגנה על הדמוקרטיה – ההיסטוריה תשפוט אותו לחומרה. וגם אנחנו.
את ההיסטוריה כותבים המנצחים יודעים כולם, ומי שיכתוב אותה יהיו אנחנו, כי את הרוע המוחלט ואת ההרס שמנסים להפיל על מדינת ישראל – את הרוע הזה, אנחנו, אוהבי המדינה שרוצים את טובתה – ננצח.