הגם אתם, גוצ'ה? הדיינר באבן גבירול משנה זהות לאיטלו-אמריקאי

שפע ביד ושפע בצלחת. דיינר איטלו אמריקנו (צלם אמיר מנחם)
שפע ביד ושפע בצלחת. דיינר איטלו אמריקנו (צלם אמיר מנחם)

אין מה לעשות, כנראה נאלץ להשלים עם העובדה שכל העיר תהיה מסעדה איטלקית-אמריקאית עם מנות גדולות, כי הנה גם הדיינר של גוצ'ה משנה עורו, ומתחיל להגיש ספגטי עם מיטבולס וצ'יקן פארם ועוד מנות שגרמו לכם לקנא בטוני סופרנו

13 שנים מסעדה עומדת במקום אחד, אז למה לשנות? אולי כי המציאות כבר לא אותו הדבר, וגם הדיינר של גוצ'ה, שכבר ראה הכול – קורונה וחפירות הרכבת הקלה, הפגנות בקפלן ומלחמה – צריך להתאים את עצמו למצב. שום דבר לא הזיז את המוסד הוותיק ממקומו הקבוע, אבל הכיוון השתנה, וכעת למבטא האמריקאי של האוכל נוספה אינטונציה איטלקית. כן, עכשיו הם גנגסטרים. כלומר, סליחה – עכשיו הם על הספקטרום אוכל האיטלקי-אמריקאי.

>> פה זה לא אירופה: 25 מסעדות אסייתיות שאסור להחמיץ בתל אביב

הנוסחה שגרמה לכל צופה בסופראנוס להזיל ריר, וגם עובדת היטב בגווידו (לא סתם עובדת, נראה אתכם משיגים שולחן), מוכיחה את עצמן גם כאן – מנות נדיבות, מגוון שכל אחד יכול למצוא בו מנה לטעמו, תמחור סביר, ובעיקר אוכל טעים ומנחם על המדרג של איטלקי-אמריקאי, כזה שפורט על נימי הנוסטלגיה. כי איך אפשר לסרב לספגטי מיטבולז.

זה חתיכת כדורי בשר. דיינר איטלו אמריקנו (צלם אמיר מנחם)
זה חתיכת כדורי בשר. דיינר איטלו אמריקנו (צלם אמיר מנחם)

רשת גוצ'ה הוקמה לפני 20 שנה, בשנים בהם מולים מרינייר עוד היו שיא הריגוש. גוצ'ה אבן גבירול נפתח בשנת 2007, ושש שנים מאוחר יותר הפך לדיינר. לעומת הסניפים בדיזינגוף וברמת החייל, הדיינר תמיד היה קצת יותר "מסעדתי" – מקום בילוי מהוגן שמתאים לערב עם חברים, אך גם לארוחה משפחתית. במבט ראשון בדיינר איטלו־אמריקנו, נראה כאילו כלום לא השתנה מאז. הבוטים והספות עדיין כאן, ורק שלט ניאון על הקיר שנצבע מחדש מצהיר על החלפת הקונספט: סי פוד וסטייק אנד צ'יפס אאוט; פיצה, המבורגר ופסטה אין.

"ההמבורגר תמיד היה מנת דגל, ולא יכולנו לוותר עליו. עכשיו הוספנו פיצה, שהיא עוד מוקד כוח שמושך קהל, ויצרנו תפריט שפוגש את האורחים במקום מוכר", מסביר שף איתן ששון. "הרגשנו שאנחנו רוצים להשאיר את הדגים ופירות הים בסניפי דיזינגוף וברמת החייל, ולהביא לכאן משהו שונה, שפונה לקהל רחב יותר". הבעלים חגי צ'יסמריו, שמצטרף לשיחה, מוסיף שהמהלך תוכנן לצאת לפועל עוד לפני השבעה באוקטובר, אך לוחות הזמנים התקצרו. עובדים גויסו למילואים, עובדים פלסטינאים עזבו, וכוח האדם המצומצם הספיק להפעלת שתי מסעדות בלבד.

חתיכת אין. דיינר איטלו אמריקנו (צלם אמיר מנחם)
חתיכת אין. דיינר איטלו אמריקנו (צלם אמיר מנחם)

בתחילת המערכה הוחלט לסגור את סניף רמת החייל, המשרת את עובדי המשרדים בסביבה שכמובן לא הגיעו לעבודה. כשבמשרדים שבו לעבוד קיבלו השותפים החלטה אסטרטגית לפתוח ברמת החייל ולהתחיל את השיפוצים בדיינר. "ידענו שאנחנו רוצים לעשות משהו עם המותג, דיינר אמריקני שהיה מחובר בחבל הטבור לגוצ'ה ומזוהה עם דגים ופירות ים. חשבנו מהי הדרך הנכונה, ומה מתאים יותר מדיינר איטלקי־אמריקני".

התפריט החדש נשען על מטבח המהגרים מאיטליה שהגיעו לארה"ב בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. מחסור בחומרי גלם וייבוא לא רציף מארץ המגף הולידו מנות היברידיות, שמשלבות בין מאכלים מסורתיים למטבח האמריקני. הפיוז'ן החל בפסטה, רוטבי עגבניות ותבלינים אופייניים, אורגנו למשל. כשההכלאה בין התרבויות התעצמה החלו להופיע יצירי כלאיים סקסיים כגון פיצה אמריקאית, אצבעות מוצרלה מטוגנות ולחם שום. התפריט בדיינר נותן מקום לטוב שבכל העולמות – האמריקני, האיטלקי ומה שביניהם.

מאמא איטליאנו. דיינר איטלו אמריקנו (צלם אמיר מנחם)
מאמא איטליאנו. דיינר איטלו אמריקנו (צלם אמיר מנחם)

את ידידתנו שמעבר לאוקיינוס מייצגים המבורגר קלאסי וגרסאות מושחתות חדשות לקציצה האהובה, לדוגמה המבורגר בתוספת בייקון טלה, ביצה וסירופ מייפל (68-85 ש"ח). בפינה האיטלקית תמצאו ברוסקטה קפרזה (34 ש"ח), פולנטה עם פטריות צלויות בציר בקר (56 ש"ח), רביולי בחמאת אורגנו, ספגטי קרבונרה ועוד מנות פסטה ("גם לפני כן הן היו בתפריט אבל באופן סמלי בלבד, במטרה לתת מענה") ופיצה – מרגריטה, ביאנקה ורדה, פפרוני, מרינרה ועוד (65-88 ש"ח).

את המטבח האיטלקי־אמריקני ששון לקח לקצה במנות נדיבות וסליזיות בקטע טוב: חציל פרמז'ן מוקרם ברוטב עגבניות, פרמז'ן ומוצרלה (54 ש"ח), מק אנד צ'יז (47 ש"ח), ספגטי מיט בולז שאי אפשר להפסיק לזלול עד שהצלחת מתרוקנת (72 ש"ח), פילי צ'יז סטייק עמוס פרוסות אנטריקוט, בצל מקורמל וגבינת גאודה (72 ש"ח) וצ'יקן פארם – עוף פריך ברוטב מרינרה מוקרם בתערובת גבינות (78 ש"ח).

פיצה שרימפס דיינר איטלו אמריקנו (צילום אמיר מנחם)
פיצה שרימפס דיינר איטלו אמריקנו (צילום אמיר מנחם)

אם שרדתם, אל תרשו לעצמכם לוותר על קינוח, גם הוא מושחת כמובן: סאנדיי שוקולד משובץ בראוניז ומזולף רוטב שוקולד חם, טירמיסו בכמות שמספיקה לזוג פלוס וגופרה בננה – וופל בלגי חם, גלידת וניל ובננות מקורמלות (43-49 ש"ח). תפריט האלכוהול מתומחר באופן תואם ומציע יינות החל מ-32 ש"ח לכוס ורמוטים כאפרטיף מושלם לפתיחת ארוחה איטלקית (28-34 ש"ח).

ומכיוון שזו בכל זאת מסעדה שמתבססת על אוכל מהגרים, שאמור להיות זול ונגיש יותר, יש גם איך להוזיל לכם עם דיל צהריים, במסגרתו תקבלו 50 אחוז הנחה על מנה ראשונה ומנת לחם בהזמנת מנה עיקרית, ובהפי האואר (ראשון-חמישי, 16:00-19:00) כל התפריט מוצע ב-20 אחוז הנחה. תעשו את החישוב לבד, זה יוצא ממש שווה. אין מה לעשות, כנראה נאלץ להשלים עם העובדה שכל העיר תהיה מסעדה איטלקית. זה בסדר, נתלונן עם פה מלא בפסטה.
אבן גבירול 14, שני-שבת, 12:00- 19:00 (שעות פעילות בהרצה)