ירד לנו. בגדול: ההופעה של גולן היא חרפה וכתם ענק על הקהילה

המודעה לקראת ההופעה אתמול
המודעה לקראת ההופעה אתמול

זה היה מחטף במסווה של "הפתעה": זמן קצר לפני תחילת המופע השנתי של עופר ניסים בפארק נודע לבעלי הכרטיסים כי הזמר שנגדו מתנהל עדיין הליך אזרחי הולך להופיע. גם מחאה אמיתית לא היתה שם, והקהילה שוב נכשלת בטיפול בתופעת הפגיעות המיניות

דווקא אחד משבועות הגאווה היותר מוצלחים שידענו הסתיים אמש באקורד סיום צורם. אתמול בצהריים, שעות ספורות לפני תחילת המסיבה הגדולה והמצופה של עופר ניסים, נחשף שאייל גולן הולך להופיע דרך הדלפת רשימת האמנים המשתתפים. כך גילו אלפי החוגגים ששילמו כ-300 ש"ח עבור כרטיס – שבנוסף למסיבה, הם גם צפויים לקבל הופעה קצרה של גולן. הזמר כבר הופיע במסיבת חנוכה של עופר ניסים בשנת 2018, אך באופן שהיה ידוע מראש ואפשר לרבים לבחור להחרים אותה.

עקב ניסיון העבר לא נותר אלא לתהות אם ה"הפתעה" הייתה למעשה ניסיון להימנע מחרמות דומות ומביקורת. לא ניתן היה לצפות שהמידע שדלף יביא לגל של ביטולים ברגע האחרון, הרי שגם מדובר באירוע שאלפים המתינו לו, ציפו לו ונערכו אליו כבר כמעט שנתיים. עם זאת, כן הייתה תקווה שההופעה לא תעבור בצורה חלקה ושהביקורת תשמע בשטח.

בשעה 22:15 עלה ה"זמר הלאומי" לבמה. בניגוד לאווירה המחאתית שהספיקה להיווצר ברשת, לא נראה שהחוגגים סלדו מהמתרחש. הקהל ברובו, שהיה כבר עמוק בתוך חוויית המסיבה, הגיב בהתלהבות כאשר רק מספר מצומצם מבין הנוכחים הביע את מחאתו. מרבית המוחים היו כמובן נשים. התיעוד מהאירוע היה מביש. דווקא בשיאו של שבוע הגאווה, אותו השבוע שנועד לחגוג חופש, אהבה וזכויות, צפינו בקהל להט"בי מריע לזמר שמעליו מרחפת עננה כבדה של תקיפה מינית לכאורה. התזמון היה מצער במיוחד משום שהגיע בתקופה בה ההאשמות כלפי גולן עולות שוב לכותרות עקב תביעה אזרחית שמתנהלת בימים אלה, וגם בתקופה בה השיח על פגיעות מיניות בקהילה הגאה הולך וגובר.

האצבע המאשימה מופנית קודם כל למפיקי המסיבה, שבחרו להכתים את האירוע עם שמו של גולן ולמנוע מן החוגגים לבחור מראש אם הם באמת מעוניינים לשים על זה את כספם. אך הבעיה העמוקה והמטרידה באמת נחשפה דרך הקהל. קהל שברובו בחר לעודד את שהתרחש בצורה מנותקת להחריד. קהל שלרגע לא חשב על אותן הנשים הרבות שסיפרו סיפורים קשים מאוד על החוויות שלהן עם גולן. התקרית מכעיסה עוד יותר דווקא משום שאינה מפתיעה. בקהילת הלהט"ב רבים נוטים להתייחס לפגיעות מיניות בסלחנות יתר, בייחוד כאשר מופנית כלפי נשים. כעת הקהילה צריכה לעבור חשבון נפש, ולהבין שהדרך לזכויות ושוויון עוברת גם ברגישות ובאמפתיה לכאב של אחרות ואחרים. 

ההופעה של אייל גולן אמש הייתה לא פחות מחרפה וכתם ענק על הקהילה ועל המאבק שלה. מה שנותר עכשיו הוא להמשיך ולנהל את השיח הנדרש. יש להבהיר, קודם כל לעצמנו, שאין גאווה בפגיעה, שפגיעות מיניות כלפי כל אחת ואחד הן תופעה פסולה שאנחנו מבקשים להוקיע מתוכנו. נקווה שלשבוע הגאווה הבא נגיע חזקים יותר וטובים יותר.