איימי שומר היא קומיקאית מחוננת, אבל בינתיים מקומה לא על הבמה

ספיישל הסטנדאפ החדש בנטפליקס של איימי שומר, שחזרה לבמות בהריון מתקדם, נפתח ומסתיים בתותחים הכבדים. זה היה יכול להמשיך נהדר אלמלא – סליחה על בחירת המילים – הבטן הגדולה שבאמצע

איימי שומר בספיישל נטפליקס שלה, "לגדול"
איימי שומר בספיישל נטפליקס שלה, "לגדול"

לבושה שמלת אוהל אוורירית ומצויידת בבטן הריונית למשעי, עולה איימי שומר, האישה והוואגינה, לספיישל הסטנדאפ החדש שלה בנטפליקס, "לגדול" ("Growing"). שומר, שידועה בפיה המטונף ושוזרת בכל יצירותיה מגוון של הפרשות גוף, באה לדבר במופע הזה על התבגרות, רצויה או כפויה ככל שתהיה. היא פותחת בהצגת הפיל שבחדר, כלומר, הבנתם, ומתבדחת מיד על בטנה התפוחה.

אצל סלבס הריוניות, פותחת שומר, נוצרת חרושת שמועות בשלב מוקדם של הריון, אבל אצלה זה היה קצת אחרת. "אני הייתי עמוק בתוך השליש השני של ההריון שלי – ואפילו לא שמועה מזדיינת אחת. צילמו אותי, הבטן הייתה שם, והם כזה: 'טוב, זאת איימי. נראית כמו תמיד'". מהפתיחה המבטיחה הזו שומר ממשיכה אל הפער שבין ייצוגי ההריון בטלוויזיה, בקולנוע ובתקשורת לבין המציאות, ועושה זאת עם כמה הברקות שיגרמו גם לצופה הלא־הריונית להקרע מצחוק לבדה על הספה. כי זה היופי בשומר: ההומור שלה נוגע בכולן. גם כשהיא מדברת על הריון, היא חוזרת אל תחושות אנושיות ואוניברסליות כמו רגשי נחיתות, סגידה לאידיאלים ודימוי גוף מעוות.

עוד כתבות מעניינות:
נטפליקס: הסדרות והסרטים השווים שעולים החודש
נטפליקס צריכה להרוג את "טוני חוזר לחיים" של ריקי ג'רווייס
"אמהות עובדות" מאווררת טאבו עצום, והיא גם מצחיקה לאללה

גילוי נאות: מעולם לא אהבתי את הסטנדאפ של איימי שומר, אבל תכנית המערכונים שלה, "בתוך איימי שומר", קנתה לה מקום חם בלבי. כמה מהמערכונים ששודרו בה זכורים לי עד היום כיצירות מופת והיוו השראה לקומיקאיות רבות בעולם בזכות הבוטות הנדירה שלהם. אולם בעוד שהמערכונים של שומר ניחנו גם ברובד עמוק יותר של אמירה חברתית, רפרנסים מתוחכמים ודמיון פרוע, הסטנדאפ שלה נשאר הרחק מאחור ושכשך ברדודים.

והנה, בשונה מהספיישל הקודם שלה בנטפליקס ("ספיישל העור") שעסק בעיקרו במצבי צבירה שונים של זין וכוס, במופע הנוכחי שומר מביאה כמה אמירות שאשכרה אפשר לקרוא להן "חשובות". היא לועגת לסטיגמות מיושנות על הריון, מרימה את שמלתה וחושפת טבור מוסתר בפלסטרים ("עד כדי כך הוא התעוות") ומבקרת את פערי המעמדות שעודם קיימים בין גברים לנשים.

איימי שומר בספיישל "לגדול", נטפליקס
איימי שומר בספיישל "לגדול", נטפליקס

מאז הואשמה בהפניית גבה לפמיניזם נראה ששומר הבינה שיש לה כוח אמיתי בידיים ושאף אחד כבר לא מתרשם כיום מאישה שפשוט מנבלת את הפה ושב־2019 נשים יכולות לדבר בגלוי על שיוויון מגדרי במקום להגניב אותו מהדלת האחורית. אם איימי שומר של המופע הקודם נחשבה אישה חזקה רק כי הרשתה לעצמה להתבהם, כאן ברור שעברנו את השלב הזה, שהקהל רעב לסטנדאפ נשי בעל ערך תזונתי גבוה יותר ושהגיעה השעה, ובכן, להתבגר.

כל זה עובד נפלא כל עוד שומר מאמינה בבדיחות שלה, אלא שרוב הזמן היא לא לגמרי שם, וזה מובן: רבות מהבדיחות ב״לגדול״ אכן בסיסיות מדי, נטולות טוויסט חדשני ונשענות על שורת מחץ אחת סופית שהדרך אליה ארוכה ומייגעת. שומר מרגישה את זה, ולוחצת על ההגשה כל כך שעד הפאנץ' כבר נפלטים לה שלושה תינוקות (בחיי שזו בדיחת הריון אחרונה). בדיחות כמו "קיוויתי שאלד בת – רק כי זו תקופה קשה כל כך לגברים" היו יכולות דווקא לפגוע בול אם רק היו מוגשות בנונשלנטיות הדרושה, אלא שהן מונחתות בתיאטרליות ששמורה להצגות ילדים.

הספיישל הזה של איימי שומר הוא לא רע: יש בו התחלה חזקה, סיום טוב, ואמצע גדול שנמתח כמו מסטיק למעט הבזקים של אור. ייתכן שזה עוד צעד שלה לעבר ההתבגרות והפיכתה לקומיקאית הדגולה שהיא מסוגלת להיות. כדי לשחזר את הברק מימי המערכונים, לא מספיק יהיה להתבגר: היא תצטרך גם להתחיל לראות בקהל שלה בוגר לא פחות ממנה. אולי גם לכתוב קצת פאנצ׳ים.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד