המדריך המלא לטלגראס: כך עשרות אלפי ישראלים מתארגנים על סמים

כחצי שנה להקמתה, רשת טלגראס משמשת כ־15 אלף משתמשים בתל אביב לבדה. השאר, אנחנו מניחים, פשוט לא יודעים איך. אספנו טיפים להתארגנות ממשתמשים מנוסים

וויד. (צילום: shutterstock)
וויד. (צילום: shutterstock)
30 באוקטובר 2017

אם חשבתם שרק אתם עליתם פה על משהו, אתם לא. עם יותר מ־100 אלף משתמשים בערוץ המרכזי, יותר מ־1,600 סוחרים מאומתים ויותר מ־20 אלף ביקורות, רשת טלגראס הפכה את הרגלי השימוש בסמים בתל אביב, וגם הרבה מעבר לה. יותר ויותר סוחרים שמכרו עד כה קנאביס בדרכים המקובלות (והמסוכנות) מודיעים לצרכנים שעליהם לתקשר עמם מעתה באפליקצית המסרים החסויים שמשמשת כר פורה לסחר הירוק. שם גם הסוחרים וגם הקונים מוצאים סביבה בטוחה יותר, יכולים להשוות ולחלוק המלצות וביקורות ולדרג את איכות הסם וגם את תודעת השירות של הסוחרים.

אין לזלזל בהיקף התופעה, שעושה כאב ראש רציני מאוד למשטרה (ולנו דווקא משככת כאבים). רק בשלוש הקבוצות המיועדות לתושבי תל אביב ישנם כבר כ־15 אלף משתמשים. מדובר במספר גדול במיוחד, אבל עדיין כזה שנמוך ממספר המעשנים שהיינו מעריכים שמסתובבים בעיר. המסקנה המתבקשת: אתם פשוט לא יודעים איך להתארגן שם. באנו לעזרת חבר ונסביר לכם איך: ממש כמו עם אימא והווטסאפ, נעשה את זה לאט ובטוח ועם דוגמאות. רק נדגיש – הסחר הזה לא חוקי, ממש כמו בחוץ, ואין לראות במדריך הזה המלצה לעסוק בו.

>>איך התל אביבים מתארגנים על סמים קלים?
>>ריאיון עם האיש שמאחורי טלגראס

איך מצטרפים?

כדי לצאת לדרך יש להוריד תחילה דרך חנות האפליקציות את טלגרם, אפליקציית מסרים מיידיים שבבסיסה מאפשרת תקשורת מאובטחת יותר, וגם כזו שלא נשמר בה תיעוד. היא זמינה גם באנדרואיד וגם ב־iOS של אייפון. אחרי שהורדתם את האפליקציה, השיגו מחבר את הלינק לקבוצת האם – "ערוץ הגזע", שבו חברים כ־100 אלף איש. כל חבר בקבוצה יוכל להכניס אתכם לשם, ותוכלו למצוא את הלינק גם בעמודי הפייסבוק של טלגראס.

"מישהי בעבודה אמרה לי שהיא מתארגנת משם, נכנסתי לפרופיל של סילבר (עמוס דב סילבר, מקים הקבוצה – ע"ש) והתחברתי לקבוצות", משתפת ל', שמשתמשת באפליקציה. "הרבה אנשים מצורפים על ידי סוחרים שהתארגנו מהם בעבר". הערוץ יפתח בפניכם עולם שלם של ערוצים נוספים, קבוצות משנה, שמחולקות לפי אזורי מגורים בכל הארץ. מלבד ערוצים אלו, המכונים "כיוונים", ישנן גם קבוצות משנה אחרות את הקהילה, למשל לביקורות, למידע על גידול קנאביס ואפילו לשירות ותמיכה טכנית, וכן קבוצות משנה להתארגנות, אקסלוסיביות יותר מהקבוצות האזוריות, שאליהן קצת יותר קשה להגיע

הצטרפתי, מה עושים עכשיו?

אם הצלחתם להגיע לקבוצות, ההמלצה החשובה ביותר של המשתמשים המנוסים היא להשתיק אותן. הקצב המסחרר של ההודעות שנכנס לקבוצות הענק האלה יביא למצב שאם תסגרו את האפליקציה אפילו לרבע שעה, תחזרו לאייפון מפוצץ בהודעות. ביטול הנוטיפיקציות חשוב בכל אפליקציה, אבל היא כמובן עשויה להיות חשובה פי כמה אם בארוחת שישי עם אימא או בריאיון העבודה המעונב המסך שלכם יזעק פתאום "סטלנים יקרים החומר הכי חזק הגיע לתל אביב!!!". כשכן תרצו להתארגן, בזמן המתאים, תוכלו לשוטט בין מאות התמונות שנשלחות בקבוצה, לבחור את הסוחר ואת הזן הרצוי, ולפתוח איתו צ'אט סודי ופרטי.

איך בוחרים?

אנחנו לא בברלין או באמסטרדם, והירוק שמסתובב בעיר פחות טוב מזה שבאירופה ובוודאי יקר יותר. לכן אל תמהרו לקנות מכל אחד, שהרי הוצאת מאות שקלים על חומר גרוע יכולה להיות מבאסת במיוחד, בטלגראס כמו בעולם שבחוץ. "כל חמש דקות יש מישהו שמפרסם, תמיד עם תמונה ותיאור של המחיר. בדרך כלל כדאי לבדוק לפי התמונה ולזהות אם מדובר בחומר איכותי, וכמובן לבדוק ביקורות על אותו סוחר", מסבירה ל'.

עמוס דב סילבר. צילום: Ingrid Karin Nieters
עמוס דב סילבר. צילום: Ingrid Karin Nieters

אם אתם מתקשים להבדיל בין הסוגים, לא צריך להתבייש אבל כן כדאי ללמוד: אתר Leafly, שהוא למעשה קטלוג זני הקנאביס הגדול בעולם, עשוי לסייע לכם. לדברי צרכן מנוסה שדיברנו איתו, בהשוואה של התמונות וההסברים באתר תוכלו לאתר את המענה הטוב ביותר לכסף שלכם ואת הסוג שהכי מתאים לכם. לצד התמונות מפיצים הסוחרים גם תיאור מילולי, וההמלצה שלנו כאן ברורה – כמה שיותר מפורט, יותר טוב. כך תדעו שמדובר בסוחר שיודע על מה הוא מדבר ולא מוכר לכם חומר שיגרום לכם לדדות כל הדרך הביתה.

איך מזדהים?

כדי להימנע מהיתקלויות לא נעימות עם סוכנים סמויים של המשטרה, כל הסוחרים בטלגראס מבקשים מהקונים להזדהות. "ההזדהות כרוכה בדרך כלל בשליחת צילום מסך של פייסבוק, ככה בודקים שאתה לא משתמש מזויף", מסביר ע', שמרבה להתארגן דרך האפליקציה. סוחרים חשדנים יותר לא יסתפקו בפייסבוק ויבקשו לעתים גם צילום סלפי עם תעודת הזהות או הרישיון שלכם – בקשה נפוצה ומקובלת בטלגראס, אך בהחלט כזו שגורמת למשתמשים לחשוש. להבדיל מהשיחה עצמה, שאותה אפשר למחוק – התיעוד שלכם עלול להישאר אצל הדילר. הסוחרים המחמירים במיוחד ישאלו אפילו שאלות על מקום העבודה שלכם או יבקשו צילום של תלוש משכורת, דבר שנחשב לחודרני ופחות לגיטימי. אתם לא חייבים לשתף פעולה, יש מספיק חלופות אחרות.

כמה משלמים?

המחירים כיום בטלגראס עומדים על כ־100 ש"ח לגר', דומה לסביבת המחירים המקובלת בתל אביב. חלק מהסוחרים מציעים דילים – מחיר מופחת על כמויות גדולות, נניח 15־20 גר' ומעלה. על משלוחים עד הבית ייתכן שיבקשו מכם עד 50 ש"ח, אך רוב הסוחרים גם יאפשרו לכם להגיע לאסוף את החומר עצמאית, בחינם. הצרכנים ממליצים לא להתארגן על כמות גדולה ממישהו שאתם קונים ממנו בפעם הראשונה (גם מטעמי בטיחות וגם מטעמי צרכנות), ובמידת האפשר יש האומרים שרצוי לבקש לראות או להריח את החומר לפני התשלום. "הם מגיעים אליך לפעמים תוך רבע שעה, זה כמו לקנות פיצה – מביאה את הכסף, לוקחת וזהו", מעידה המשתמשת.

איך מדרגים?

אחרי שהשגתם את מבוקשכם, באפשרותכם לתרום חזרה למעגל הצרכנות של טלגראס ולדרג את הסוחר שממנו קניתם. כדי להגיש חוות דעת על סוחר תצטרכו לשלוח הודעה למשתמש בשם @TelegrassBot, לציין את שם המשתמש של הסוחר, את אזור הפעילות, כמה מילים חמות (או קוטלות), ולבסוף דירוג מ־1 עד 5 כוכבים, בהתייחסות לתקשורת עם הסוחר, לאיכות החומר, למחיר ולזמן ההמתנה. הביקורות שתכתבו יישלחו למנהלי הרשת, ייבדקו ויתפרסמו בקבוצת "ביקורות", שעוזרת למשתמשים כמוכם. "דירוגי הסוחרים מעלים את רמת הצרכנות", אומר ע', משתמש כבד. "ממש כמו ב־UBER או ב־AirBnB, הסוחרים מתנהלים כמו נותני שירות לכל דבר כדי שתיתן להם דירוג גבוה. הם מדייקים, אדיבים, ומזכירים לך בסוף העסקה לדרג אותם כמובן".

"ביג לבובסקי" (צילום מסך)
"ביג לבובסקי" (צילום מסך)

ואיך נזהרים?

מנגנוני ההזדהות אמנם מגינים על הסוחרים – שהם היעד האמיתי של המשטרה – אבל דווקא חושפים את המשתמשים. "חברה שלי נכנסה לאפליקציה, תיאמה קנייה עם דילרים, נכנסה לאוטו – וגילתה שזה היה שוטר", אומרת ל'. "אחר כך הסוחר שלה שלח לה הודעה ואמר לה שהמשטרה תפסה אותו. השוטרים עשו עליה חיפוש, אבל לא מצאו כלום ועזבו אותה". אז מה יכולים לעשות המשתמשים? בגדול, כמו תמיד כשקונים סמים – אם אתה עושה משהו לא בדיוק חוקי, קח את זה בחשבון. הקפידו על מחיקת ההודעות והשיחות שלכם בזמן העסקה ואחריה כדי לצמצם למינימום את הנוכחות שלכם ואת הראיות נגדכם. המשתמשים הם אולי לא המטרה המרכזית של המשטרה – אלה הרי הסוחרים – אבל בדרך גם הם יכולים להיפגע.

**שימוש וסחר בסמים אינם חוקיים במדינת ישראל. אין בנכתב כאן כדי לעודד שימוש או סחר בחומרים המוזכרים.

כבר משתמשים בטלגרם? הצטרפו כמינויים לערוץ העדכונים של טיים אאוט