אילנה דן עושה את לחמי המחמצת הכי יפים בעיר. אל תהססו לנגוס

פרגונים מהמנטורים. הלחמים של אילנה דן (צילום מתוך האינסטגרם)
פרגונים מהמנטורים. הלחמים של אילנה דן (צילום מתוך האינסטגרם)

אילנה דן, בוגרת "משחקי השף", מגדלת את המחמצת שלה כמו תינוקת או חיית מחמד. גם אם מערכת היחסים הזאת תיראה לכם מוזרה, אי אפשר להתווכח עם האיכות הפסיכית של הלחמים שלה, שכבר זכו לשבחים של הקולגות הבכירים ארז קומרובסקי, מושיק רוט וחיים כהן

באמצע השיחה אילנה דן מבקשת הפסקה וניגשת לבדוק את המחמצת. "זו כמו חיה שלא מדברת. היא רק מסמנת וצריך להבין מה היא רוצה. אני קוראת לה התינוקת שלי", היא מחייכת. "אני תמיד מאכילה אותה בזמן מסוים וזה מה שגורם ללחם להיות איכותי כל כך, אוורירי ועם בועות גדולות וקראסט שלא שובר את השיניים". התינוקת מנמנמת בשקט עד שמגיע הזמן הנכון להכין ממנה לחם פריך ונפלא. ארז קומרובסקי, מושיק רוט וחיים כהן כבר מפרגנים למאפייה הביתית החדשה.

צופי העונה החמישית של הריאליטי "משחקי השף" זוכרים את אילנה דן כטבחית מוכשרת. היא הגיעה לתל אביב מהקריות, עבדה בעבודות מזדמנות והחליטה לבדוק עד כמה החיבור שלה למטבח חזק. היעד היה מסעדת מלכה של אייל שני. "בהתחלה היה לי קשה מאוד אבל התאהבתי בעשייה. הייתי עושה דברים מעבר, מכינה אוכל לצוות וממציאה מנות", היא משחזרת. בקושי חצי שנה חלפה ואז פרצה הקורונה. דן החלה לבשל בבית והקדישה לכך כסף שלא היה לה. יחד עם ההתאהבות בעשייה במטבח צמחה גם האהבה ללחם. "הייתי ממש גרועה", היא צוחקת. "לא הבנתי שום דבר, למדתי מיוטיוב וקראתי קצת כדי להבין איך מחמצת עובדת, ולאט לאט נהייתי אמא שלה. הבנתי שאפייה היא הקטע שלי".

דווקא השתתפות ב"משחקי השף" ערערה את בטחונה העצמי של דן. היא אמנם קיבלה שבחים וזכתה כמצטיינת משימות, אך המחמאות מהמנטורים לא הצליחו לגבור על החששות. כדי להתמקצע בטכניקות בישול היא בחרה  בתום התוכנית להצטרף למסעדת וייס. "היה לי מאוד קשה כי אני אדם יוצר. אני צריכה חופש פעולה וקשה לי להכין מנות של מישהו אחר. זה כיבה אותי. שם הבנתי שאני מאוד אוהבת לבשל אבל אני לא שפית במהותי". טיול מאפיות בארה"ב הבהיר את הכיוון המסתמן ובעקבותיו ביקשה דן להיפגש עם חיים כהן, שמצדו נתן את ברכת הדרך. "פחדתי להתחיל כי אין לי גב כלכלי והייתי בנקודה של להיות או לחדול. חיים מחזר אחריי באינסטגרם על הלחם כבר הרבה זמן והוא אמר שאני צריכה להתחיל לבד ולא לעבוד אצל אף אחד. שאני זו שצריכה להיות במרכז".

מאז, המאפייה הביתית כבר מספקת לחמים לקפה YAYA בשוק לוינסקי ולגן השקמים, המסעדה החדשה של דנה לי ברמן. בימי שישי מתמקדת דן במכירה ללקוחות פרטיים לחמים ומאפים מלוחים ומתוקים: לחם מחמצת קלאסי מתערובת קמחים (28 ש"ח), לחם מחמצת עם גבינה כחולה וזעתר מצופה בשומשום (33 ש"ח), חלת חלב ודבש עם מרווה, סומאק וזעתר (35 ש"ח) ועוגות שמרים שוקולד או סינבון (55 ש"ח) ושמרים דבש, חמאה ופלפל שחור (60 ש"ח). התפריט משתנה מדי שבוע ולמאפים הקבועים נוספים ספיישלים בהתאם למצב הרוח. "הקטע של הלחם שלי הוא הטיפול במחמצת. לרוב המאפיות אין אפשרות להתייחס ככה למחמצת וזה מה שמייחד אותי", היא מסכמת. "אני לא טוחנת את הקמחים לבד ולא מעניינת אותי הרומנטיקה כי היא באה על חשבון הטעם. טעם, מרקם ותהליך נכון הרבה יותר חשובים, וזו הרומנטיקה שלי".
הזמנות באינסטגרם ובטלפון 055-9753265 (עד יום רביעי)