פתאום צצה לה שלולית

הרשויות מתגוששות, ופינוי התחנה עלול להידחות: "עוד שנים של זיהום"

הפגנה לפינוי התחנה. צילום: אלעד זמיר
הפגנה לפינוי התחנה. צילום: אלעד זמיר

פעילים, מומחי סביבה ותושבי האזור הגיבו בתדהמה לפיצוץ במגעים על פינוי התחנה - ולא מקבלים את הסברי משרד התחבורה והעירייה, למשל על בריכת החורף שהפכה לפתע לגורם מעכב. מנכ"ל מגמה ירוקה: "אין שום בעיה שמסוף פנורמה יחיה בד בבד עם אתר הטבע החשוב הזה"

7 בדצמבר 2021

במשרד התחבורה טוענים שעיריית תל אביב העלתה דרישה שמפילה את פרויקט פינוי התחנה המרכזית שיועד לצאת לדרך ב-2023, בעירייה טוענים בתגובה שבמשרד התחבורה עוסקים בהדלפות ולנו בטיים אאוט יש רק שאלה אחת: בזמן ששניים מהגופים החזקים האלה רבים ביניהם מי התחיל – מי אמור לדאוג לתושבי שכונות הדרום שסובלים מזיהום אוויר הגבוה ב-30% מהמותר בחוק? בתגובה לדיווח מאמש על הפיצוץ במגעים על פינוי התחנה הגיבו תושבי האזור, פעילים ואנשי מקצוע בחריפות. השורה התחתונה והעגמומית: פינוי התחנה נתקל במכשול משמעותי ויש סיכוי שלא יצא לדרך כמתוכנן.

גדי טונס, ממובילי המאבק בשכונת נווה שאנן אמר לנו: ״ראש עיר שלא אכפת לו מבריאות התושבים וילדיהם איבד מנדט מוסרי לנהל את העיר הזאת. תושבי דרום תל אביב-יפו מאוחדים בדרישה לסגירת התחנה המרכזית המזהמת. כראש עירייה זה הדבר היחיד שאמור להדאיג את רון חולדאי. התחבורה הציבורית בדרום תל אביב חייבת לשרת את תושביה ולא להרוג אותם. אנחנו לא החצר האחורית של מדינת ישראל. יש עוד הרבה פתרונות שאחת ולתמיד צריך לקדם. משרד התחבורה ומרב מיכאלי חייבים לקיים את ההבטחה הברורה והחד משמעית לסגור את התחנה המרכזית עד 2023 – והמשמעות היא שעליהם להודיע לנצבא (החברה המפעילה את התחנה) שלא מחדשים עמם חוזה״.

תמר נוסבאום, חברת הנהגת ועד ההורים בבית ספר שפירא, מסרה לנו: ״אנחנו מוחים נגד כל עיכוב נוסף בפינוי התחנה, ודואגים שעיכוב משמעותו דה פקטו השארת המצב החמור על כנו. זיהום האוויר סביב התחנה המרכזית חמור ביותר, וכל יום עיכוב בפינוי מסופי התחבורה הציבורית משמעותו סכנות בריאותיות לתושבי השכונות הסמוכות. כפי שהתרענו בתחילת שנת הלימודים במכתב שנשלח מטעם הנהגות ההורים במוסדות החינוך מסביב לתחנה: 'בסביבות התחנה נתוני הניטור מראים חריגות של יותר מ-50% מהנורמה בחשיפה לגזים מסוכנים שעל-פי ארגון הבריאות העולמי, מגדילים ב-23% את הסיכון לתמותה מוקדמת. בנוסף, על-פי נתוני משרד הבריאות, יש פי 2 מקרי סרטן ריאה לנפש בשכונות העוטפות את התחנה המרכזית מאשר בשאר העיר'". היא קראה לעירייה למצוא פתרון שיטיב עם כלל תושבי שכונות הדרום.

הפגנה לפינוי התחנה, אמש. צילום: אלעד זמיר
הפגנה לפינוי התחנה, אמש. צילום: אלעד זמיר

"מדובר בביזיון של משרד התחבורה באופן אישי וגם של ראש העיר", מסר מנכ"ל מגמה ירוקה אלעד הוכמן שמתגורר גם הוא בדרום העיר. "התחנה היא מפגע תחלואתי, בריאותי וחברתי וצריך לפנות אותה – זה הדבר הנכון והיחיד שצריך להיות בראש סדר העדיפויות של שני האנשים. לגבי החלופות – לא ממש מעניין את התושבים איפה ישימו את החלופות. אם במשרד התחבורה יודעים לבנות מטרו, הם ידעו למצוא מקום גם לאוטובוסים". לדבריו, "לא יתכן שנהיה החצר האחורית של התחבורה והזיהום במדינת ישראל. מה שלא צריך להיות כאן שיסתיים במרכז או בצפון העיר". באשר לשלולית, או לבריכת החורף הוא ענה – "אין שום בעיה שמסוף פנורמה יחיה בד ובד עם אתר הטבע העירוני החשוב מאוד הזה. במשרד התחבורה ובעירייה יכולים למצוא חניונים לאוטובוסים לא במרכזי הערים וליד בתי תושבים".

בריכת החורף (צילום: נמרוד סונדרס)
בריכת החורף (צילום: נמרוד סונדרס)

הוכמן סבור שבמשרד התחבורה ידעו היטב מה המצב באזור בית פנורמה וכן הכירו את הדרישה לשימור בריכת החורף. ״זה פשוט ספין. לעשות פירוק תחבורתי לפיל הלבן המזהם בתחנה זאת עבודה מאוד קשה ואם לטפל בתושבים שמתים מזיהום אוויר זה לא מספיק גבוה בסדר העדיפויות לשרה שנבחרה על טיקט חברתי – זאת שחיתות לכל דבר״.

נ׳, תושב השכונה סיכם את התחושות ששמענו מרבים אחרים: ״אני והורים אחרים בשפירא עדיין נסערים מהידיעה. אנחנו מתקשים להאמין שבאבחת החלטה אחת גזרו עלינו ועל ילדינו שנים נוספות של זיהום ומחלות. מתקשים לעכל את השקרים של אנשי ציבור רמי מעלה כמו שרת התחבורה וראש עיריית תל אביב. אבל אנחנו אופטימיים ונמשיך להילחם עד הרגע האחרון כדי שהתחנה תפונה כבר ב-2023״.