בחירות 2022: כל מה שצריך לדעת על ההצבעה בתל אביב ובכלל

מצביעות ומשפיעות בתל אביב. בחירות מרץ 2021 (צילום: גטי אימג'ס)
מצביעות ומשפיעות בתל אביב. בחירות מרץ 2021 (צילום: גטי אימג'ס)

האם אני יכול להצביע בתל אביב למרות שאני רשום ביישוב אחר? האם יש תחבורה ציבורית? האם חייבים להביא את ההצבעה לבוחר (שרבים לא קיבלו השנה)? האם הייתי אמור כבר לדעת את כל זה לאור העובדה שזו מערכת בחירות חמישית בשלוש שנים? כל התשובות לשאלות האלו ועוד ממש כאן

31 באוקטובר 2022

לא האמנו שהיום הזה יגיע, אבל הנה זה קורה: הבחירות לכנסת ה-25 יתקיימו מחר, ביום שלישי (1.11). אלו הבחירות החמישיות (אלוהים אדירים) מאז 2019, לאחר שממשלת בנט-לפיד התפרקה ביוני האחרון, אז גם יאיר לפיד נהיה ראש הממשלה המכהן.

אילו רשימות מתמודדות הפעם?

הרשימות המרכזיות הן הליכוד, יש עתיד, הרשימה הממלכתית, הציונות הדתית, ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ, רע"מ וחד"ש-תע"ל. הבית היהודי ובל"ד אמנם קרובות לאחוז החסימה והתחזקו בשבועות האחרונים, אבל נכון לאף אחד מהסקרים הרבים שפורסמו עד כה, הן עדיין לא נכנסות לכנסת – ובכל מערכות הבחירות האחרונות, הפתעות סביב אחוז החסימה קרו לכיוון אחד בלבד (בנושא הזה, יש השנה סימני שאלה מסוימים סביב העבודה, מרצ וחד"ש-תע"ל).

האם גם בבחירות האלה יש יום שבתון?

כן. יום הבחירות הוא יום שבתון שבו אין חובה לעבוד, ולא מנוכה עליו יום חופש. על פי אתר כל זכות, עובדים בשירותי התחבורה ובשירותים הציבוריים אינם זכאים ליום שבתון, אך יש לאפשר להם להצביע במהלך יום העבודה. מי שעובד ביום הבחירות עשוי להיות זכאי לשכר בגובה 200%, או לשכר רגיל ויום חופש במועד אחר.

איפה אני מצביע/ה?

משרד הפנים מפעיל אתר שבו יכול כל אזרח לדעת היכן הוא אמור להצביע.

רגע, כמה פעמים עשינו את זה בשנים האחרונות?

זו הפעם החמישית. כן, גם לנו לא כיף. ידעתם ש-37 ממשלות ב-74 שנות קיום מדינה זה בול ממשלה אחת לשנתיים?

האם אני חייב/ת להביא איתי לקלפי את ההודעה לבוחר?

לא, אין חובה להציג את ההודעה לבוחר בקלפי. ההודעה עוזרת להבין איפה נמצאת הקלפי שבה הבוחר רשום ואת מספרו הסידורי, ולכן עוזרת לאחראים על הקלפי, אולם אין חובה להביא אותה. לעומת זאת, חובה להביא תעודת זהות, דרכון בתוקף, רישיון נהיגה בתוקף, תעודת חוגר או תעודת שוטר לקלפי.​

האם אני חייב/ת להביא איתי לקלפי את חיית המחמד שלי?

לא, וזה מוזר ששאלת.

אני גר/ה בתל אביב אבל רשום בקלפי ביישוב אחר. האם אני יכול להצביע בתל אביב?

כן. בכל עיר ישנן קלפיות נגישות, המיועדות לאנשים שמוגבלים בניידות מחמת מצבם הגופני. כל אדם יכול להצביע בקלפי כזו לאחר שחתם במעמד ההצבעה כי הוא מוגבל בניידות. שימו לב שישנם אנשים שבאמת מוגבלים בניידות ולכן צריכים את הקלפי הזו, אז השתדלו להיות בני אדם ולתת להם את מקומם בתור. את מיקום הקלפי הנגישה הקרובה אליכם ניתן לברר במוקד הטלפוני של ועדת הבחירות המרכזית ובאתר האינטרנט של הוועדה.

מה נדע בוודאות אחרי הבחירות האלה?

את מספר האנשים בעלי זכות ההצבעה בישראל שאשכרה הצביעו להדר מוכתר.