יפו במצור

איפה היפואית? שירות השאטל החינמי של יפו מגמגם

אין תחנות, אין שילוט, אין זמנים ויש הרבה עצבים של נוסעים ונהגים. שאטל "היפואית" אמור לסייע לתושבי יפו הנצורה, אבל משהו לא עובד. העירייה בתגובה: "נתוני השימוש מעידים על הצלחה"

חמקמקה, עצבנית ומבריזה. תושבי יפו מחכים לשאטל שלהם (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)
חמקמקה, עצבנית ומבריזה. תושבי יפו מחכים לשאטל שלהם (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)
25 בדצמבר 2019

״הכירו את היפואית!״, הכריזו פרסומי עיריית תל-אביב באביב שעבר, וביקשו ליידע את תושבי יפו בשירות החדש שעתיד היה להתחיל לפעול בחודש ספטמבר 2019. השאטל, על פי אותו פרסום, אמור לפעול  מדי 10 דקות בכל ימות השבוע עד כניסת השבת ומצאתה, הנוסעים אמורים לעצור את השאטל בכל מקום לאורך המסלול בהרמת יד, המיניבוסים אמורים להיות ממותגים כך שיהיה קל לזהות אותם, נהגי ההסעות אמורים היו לעבור הכשרה ייעודית, ומסלול השאטל אמור היה להיות משולב במערך של אפליקציית Moovit לקבלת מידע בזמן אמת.  אבל בפרסום כמו בפרסום, מילים לחוד ומעשים לחוד.

אף אחד מתוך 10 היעדים שנבדקו ב׳מוביט׳ – משדרות ירושלים לפלורנטין, נאות אפקה, איכילוב, יהודה הלוי, גבעתיים, סמינר הקיבוצים, המשכן לאמנויות הבמה ועוד – לא כלל את השאטל במירוצי התריאטלון המפותלים שנוהגת האפליקציה להציע למשתמשיה בבואם להתנייד בעיר. כדי לאתר את מפת הנסיעה של השאטל יש להכנס לסקציית ׳קווים׳ ולחפש אותה באופן ספציפי.

יפו הנצורה מחכה לשאטל שלה. שדרות ירושלים (צילום: שלומי יוסף)
יפו הנצורה מחכה לשאטל שלה. שדרות ירושלים (צילום: שלומי יוסף)

"שעות ההגעה אף פעם לא ברורות. כתוב שיש כל עשר דקות, אבל בפועל זה לא ממש ככה ועל המוביט אי אפשר לסמוך. הנהגים משנים לפעמים את המסלול תוך כדי נסיעה ומדלגים על תחנות, נוסעים בצורה לא בטיחותית, מאיצים, בולמים בפתאומיות. היחס שלהם לנוסעים מאוד קצר רוח"

 גם אם עלה בידכם להפנים את נתיב הנסיעה, כלל לא בטוח שתצליחו לאתר את היפואית, שכן מסיבה כלשהי היא שומרת על פרופיל נמוך בעת מסעותיה בעיר. "בהתחלה הן לא היו ממותגות בכלל", אומרת עדי, שמתגוררת באיזור שוק הפשפשים. "זה מיניבוס גדול ולבן שאין לו נראות של מונית. אתמול ראיתי אוטו שנראה כמו ואן שחוטף אנשים, ומאחורה יש שלט קטן של היפואית. עד שהבנתי שזה בכלל זה והרמתי את היד, היא כבר עברה. זו יוזמה נורא חשובה, הבעיה היא שבגלל שזה חינם אין לנהגים תמריץ להעלות נוסעים. מונית שירות, כשהיא ריקה, תיסע לאט ותעצור ליד אנשים, אבל היפואית נוסעת מהר. מתישהו עמדתי על רחוב נועם והיו שם שתי נשים מבוגרות יחסית, והן ממש סימנו לנהג והוא לא עצר והאוטו לא היה מלא. כתבתי על זה לעירייה על זה והם לא ענו".

המכוניות עצמן נעימות, עם עיצוב בהשראת מטוסי ארקיע של שנות השבעים, כולל השלט המאיר של החגורות והסיגריה עם האיקס. האווירה – פחות. הנהג, תושב מזרח ירושלים, מזעיף פניו לנוסעים וצועק עליהם בערבית. "אנשים פה מתנהגים מגעיל, הנוסעים הכי גרועים שראיתי", הוא אומר לי. "בגלל שזה חינם הם מרשים לעצמם, חושבים שאני עובד אצלם, והשכר לא מספיק טוב". גם להסתובב במעגלים ברדיוס של כמה מאות מטרים ודאי לא עוזר למערכת העצבים, כי מסלול הנסיעה ביפואית הינו היקפי.

מתי היפואית מגיעה? אין לדעת. שדרות ירושלים (צילום: שלומי יוסף)
מתי היפואית מגיעה? אין לדעת. שדרות ירושלים (צילום: שלומי יוסף)

"נסעתי בה די הרבה בהתחלה, באמת ניסיתי, אבל בזמן האחרון היא נעלמה. זה היה אמור להיות כל 10 דקות וזה יחסית עמד בזמנים, אבל עכשיו זה איכשהו התמעט ובאיזשהו שלב חיכיתי ליפואית 40 דקות ברחוב שלבים ואז נכנעתי"

"הבעיה העיקרית זה הקטע הסיבובי", אומרת מאשה אברבוך שמתגוררת בשכונת צהלון. "מהצד המזרחי היא נוסעת צפונה, ובצד המערבי היא נוסעת דרומה. כדי לצאת מיפו אני צריכה לעשות את כל הסיבוב או לנסוע עד וולפסון. נסעתי בה די הרבה בהתחלה, באמת ניסיתי, אבל בזמן האחרון היא נעלמה. זה היה אמור להיות כל 10 דקות וזה יחסית עמד בזמנים, אבל עכשיו זה איכשהו התמעט ובאיזשהו שלב חיכיתי ליפואית 40 דקות ברחוב שלבים ואז נכנעתי".

גם שיר, שעברה לשדרות ירושלים לפני כחצי שנה, המתינה לשווא לבואה של היפואית החמקמקה. "עמדתי ברחוב משעה עשר עד אחת עשרה בלילה ולא הגיע אף רכב, אז צעדתי ברגל דרך של בערך 50 דקות הליכה", היא מספרת. "שעות ההגעה אף פעם לא ברורות. כתוב שיש כל עשר דקות, אבל בפועל זה לא ממש ככה ועל המוביט אי אפשר לסמוך. עוד בעיה היא שהנהגים משנים לפעמים את המסלולים תוך כדי הנסיעה ומדלגים על תחנות. יש גם כאלה שנוסעים בצורה לא בטיחותית, מאיצים, בולמים בפתאומיות. היחס שלהם לנוסעים מאוד קצר רוח".

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "נתוני השימוש ביפואית מעידים על הצלחה רבה ושביעות רצון גבוהה מהשירות. אנו בוחנים ולומדים את השירות באופן מתמיד. לאחרונה מספר הרכבים תוגבר, המסלול עודכן לחיבור יפו ג' ו-ד' וכן הוארכו שעות הפעילות. המסלול המעגלי נבחן לאורך כל תקופת ההפעלה ונקבע כך שהמשתמשים יכולים לנוע מצפון לדרום וחזרה תוך מתן נגישות מהשדרה ואליה באופן היעיל ביותר. לגבי עיכובים בתדירות, זהו פועל יוצא מתקופת העומס שהעיר חווה כעת וחסימות הכבישים באזור המדובר. נושא השילוט הקדמי ועצירות של הנהגים ייבדק ויטופל בהתאם". 

ממוביט נמסר כי "השאטל אכן מוטמע במערכת. הוא מופיע רק בחיפושים בהם אופציית הנסיעה אל היעד תהיה יעילה ומהירה יותר משאר האפשרויות. לכל היעדים שחיפשת היתה דרך הגעה פשוטה ומהירה יותר באמצעות קווי אוטובוס ישירים, ולכן היפואית לא הופיעה בתוצאות החיפוש. בעניין זמני ההגעה, למרבית האוטובוסים בתחבורה הציבורית בישראל מוצמד מכשיר איכון ג׳יפיאס שמשדר את מיקומם בזמן אמת. לשאטל היפואית אין מכשור שכזה, ולכן התזמונים שבאפליקציה מסתמכים על לוחות הזמנים שנמסרים לחברה מראש מהמפעיל".