אירוויזיון 2019: חצי הגמר הראשון עבר בהצלחה

חגיגת הפופ הטראשי של השנה החלה: איסלנד סיפקה חומר לסיוטים, סן מרינו הפתיעה. מחר (חמישי) ב-22:00 חצי הגמר השני

EBU, Andreas Putting
EBU, Andreas Putting
15 במאי 2019

אחרי חודשים של ספקות, איומים ותקלות אתמול (ג') זה סוף סוף קרה ובענק – האירוויזיון חזר לישראל. במופע מרהיב שככל הנראה לא היה כמותו בישראל, בוודאי לא במסגרת השידור הציבורי, התחרו 17 מדינות על הזכות להעפיל לגמר התחרות שישודר בשבת. אל עשר העולות – יוון, קפריסין, צ'כיה, סן מרינו, סלובניה, בלרוס, סרביה, אסטוניה, אוסטרליה ואיסלנד – יצטרפו עשר מדינות נוספות מחצי הגמר השני שייערך מחר ושש מדינות המעפילות אוטומטית לגמר.

את הערב פתחו ארבעת המנחים – ארז טל, בר רפאלי אסי עזר, ולוסי איוב – שהראו שיפור נוסף מהחזרות והציגו הופעה נינוחה וזורמת, ובפרט איוב שהמשיכה להיות הצלע הבולטת ברביעייה. אחרי מופע הפתיחה של נטע ודברי נימוסין החל הדבר האמיתי, ו-17 המדינות עלו בזו אחר זו לחגיגה של פופ טראשי. הרגעים הבולטים שללא ספק יישארו אצל הצופים – אם לא בחלומות אז בסיוטים – הם הופעת ה-BDSM של להקת האטארי האיסלנדית, צווחותיהן המסורתיות של בנות "טוליה" מפולין, וחגיגת הזיופים של סרהאט המייצג את סן מרינו, שהיווה את הפתעת הערב כשכנגד כל הסיכויים שלח את סן מרינו לגמר ראשון מאז 2014. "אני שמח מאוד גם בשביל סן מרינו וגם בשביל טורקיה מולדתי", אמר סרהאט, זמר טורקי במוצאו.

"זה היום המאושר בחיי", אמרה זאנה מבלארוס, המשתתפת הצעירה בתחרות (16), שהעפילה עם השיר "Like It". מנגד, המאוכזב הגדול של הערב הוא כנראה יוצי פאפאי מהונגריה, שלמרות ביצוע מוצלח לשירו "Az én apám", לא הצליח לעלות לגמר, לראשונה זה עשור עבור הונגריה.

חצי הגמר הראשון מאחורינו, אבל עבור ההפקה אין רגע מנוחה. היום בצהריים מתוכננת חזרה ראשונה לזמרת מדונה, שתהיה כמובן סגורה לתקשורת. אחר הצהריים תיערך חזרה גנרלית ראשונה לחצי הגמר השני, ובערב תיערך החזרה השנייה, שעליה יתנו השופטים את הניקוד שלהם, שמהווה 50% מהניקוד הסופי. חצי הגמר ישודר מחר ב-22:00 בכאן 11.

על חגיגת האירוויזיון העיבה הידיעה הבוקר (ד') על מותו של פולדי שוורץ, נהג המשאית שנפגע קשה שלשום במהלך פריקת ציוד תאורה בחניון במתחם האירוויזיון. שוורץ, בן 66 מפרדס חנה, סבל מפגיעה רב מערכתית קשה ואושפז בבית החולים איכילוב מאז פציעתו. מהפקת האירוויזיון נמסר: "כואבים את מותו של נהג המשאית שנפצע השבוע. אנו משתתפים בצער המשפחה ושולחים את תנחומינו. נושא הבטיחות והאבטחה הם בראש מעינינו, ועומדים בסטנדרטים ונוהלי הבטיחות החמורים ביותר. נפעל יחד עם הרשויות לבדיקת המקרה".

בתוך כך, תקרית לא נעימה נרשמה אמש כאשר האקרים פרצו לאתר כאן ושינו את דף הנחיתה שהוביל למשדרים המונגשים באתר. במקום דף הנחיתה הופיעה תמונה של סמל צה"ל והתרעה על מתקפת טילים כביכול על ישראל. לא ידוע מי עומד מאחורי הפריצה, שתוקנה בתוך כחצי שעה. האירוויזיון מונגש השנה בפעם הראשונה לכבדי שמיעה, עיוורים ובעלי מוגבלות קוגניטיבית. מאחורי היוזמות עומדת חטיבת הדיגיטל של כאן בשיתוף הספריה לעיוורים, המכון להנגשה קוגניטיבית ויוזמת sign now מבית קרן רוטשילד.