הצגות בלול ובמטע

אירחנו את הקולגות מעולם התיאטרון אצלנו בערבה. כולם יצאו נשכרים

במשך כחודש, בלב המדבר, החברים מהמרכז זכו לשוב לעשייה לאחר תקופה ארוכה - והתושבים נהנו מהצגות והרצאות מעשירות \\ טור אישי של מנכ"ל תיאטרון אלעד

מתוך 'טריסטין ואיזולד'. צולם בלול הנטוש  בקיבוץ אילות. צילום: אוראל רביבו
מתוך 'טריסטין ואיזולד'. צולם בלול הנטוש בקיבוץ אילות. צילום: אוראל רביבו
2 בפברואר 2021

יום שישי לפני מעט יותר מחודש. קבלת שבת. 30 אמנים (בקפסולות), אנשי צוות, חברים, ילדים, סבא וסבתא עומדים ושרים יחד. 30 אמנים שלרגע עצרו הכל ועברו לגור חודש בקיבוצי חבל אילות בערבה הדרומית. 30 אמנים שאשכרה עובדים במקצוע שלהם וכן, גם מתפרנסים ממנו, בתקופה המאתגרת הזו.

חודשיים לפני, בשישי אחר, אני עומד בדשא המרכזי של קיבוץ אילות בערבה הדרומית, בהקמות להצגה חדשה של תיאטרון אלעד ורב עם התאורן על מיקום הפנס. הטלפון שלי מצלצל, על הקו חבר: "אחי, שמעת? שח"ם מחפשים לסדר לאלפי שחקנים עבודות חקלאיות בקיבוצים, יש לכם איך לעזור שם בערבה?". אני עונה שאבדוק, ושאני באמצע הפקה וחוזר לפנסים.

קומזיץ בערבה. צילום: טלי זיידנברג
קומזיץ בערבה. צילום: טלי זיידנברג

בלילה השיחה לא יצאה לי מהראש ואני מתחיל לחשוב איפה אני מול המציאות. כל כך נלחמתי לייצר לאנסמבל שלי קרקע יציבה ולהילחם שלא יצאו לחל"ת, שכנראה הפעם קצת התרחקתי מהבעיה הרחבה של עולם התרבות בתקופת הקורונה. אני מבין שצריך לעשות מעשה. לא עוד מכתב, לא עוד הפגנה, קשה להישאר נינוח עם המחשבה על שחקנים שחיים כבר 8 חודשים בלי פרנסה. אני מבין שאנחנו בעיצומה של מלחמה וכיאה לעתות משבר, זה הזמן לפתוח את הבית למי שכרגע נמצא תחת אש. פתאום אני נזכר בסיפור האישי שלי.

לפני 24 שנה, בזמן מבצע ענבי זעם, הגיעה אלינו לקיבוץ קבוצת ילדים ממושבי קו העימות, כדי למצוא בקיבוצי הערבה מפלט ממטחי הקטיושות שנפלו אז בצפון הארץ. סיוון, בת ה-14 ממושב בצפון, פגשה באילות את אחי הבכור אלעד בן ה-15.5 והם הפכו לזוג. עשר שנים אחרי, בעודם זוג, אלעד, ששירת כחייל מילואים, נהרג בקרב במהלך מלחמת לבנון השנייה. מבחינתי, הכל מתחבר.

מתוך.'המשרתות', שהוצג במטע התמרים בקיבוץ סמר בערבה הדרומית. צילום: אוראל רביבו
מתוך.'המשרתות', שהוצג במטע התמרים בקיבוץ סמר בערבה הדרומית. צילום: אוראל רביבו

בבוקר למחרת, אני נזעק למשרדו של ראש המועצה (ד"ר חנן גינת, ראש מועצה אזורית חבל אילות – הערבה דרומית) ומסביר לו שממש כמו בענבי זעם, גם עכשיו בקורונה, הפריפריה היא הפתרון למשבר של עולם התרבות! אנחנו נחזיר אנשים לפעילות, בכך שנארח ביישובי חבל אילות עשרות שחקנים, בימאים, אנשי במה והפקה בדיוק כמו במלחמה. למשך כחודש, נסייע להם עם בית ופרנסה.

הקיבוצים מצדם, יתרמו לינה ואוכל לאמנים שיעבירו סדנאות, חזרות פתוחות וכיתות אמן בתוך הקהילה. הודות לאנשים טובים באמצע הדרך, הצלחנו לגייס תקציב בסיוע קק"ל ארה"ב ומקיבוץ יטבתה, שמאפשר לאמנים לקבל שכר מלא במהלך תקופת השהות בערבה.

כך נולד פרויקט RESIDESERT שנועד לחבר בין עולם התרבות והערבה הדרומית בניסיון לעזור ולחזק את עולם התרבות בישראל.

הפרויקט כלל תכנית עבודה שמטרתה לייצר פרנסה לעשרות יוצרים ישראלים (שחקנים, בימאים, רקדנים ומוזיקאים) ובמקביל מעשירה ומחזקת את עולם התרבות בפריפריה. במסגרתו, מתקיימים בשבועות אלה מפגשים בין יוצרים בכירים בעולמות התיאטרון והמחול לתושבי הקיבוצים בסביבה בו הועלו 4 הפקות ייחודיות: "המשרתות", "מטאל", "בראשית" ו-טריסטן ואיזולד". נראה שכולם פה הרוויחו.

הכותב הוא מנכ"ל תיאטרון אלעד