יום השואה בתל אביב: מדריך הטקסים, הסרטים וההצגות

מהעצרת המרכזית בקאמרי, דרך מיצג הקושר בין "הנסיך הקטן" למלחמת העולם השנייה ועד מופע מחול בהשראת יומניו של יאנוש קורצ'אק. המדריך לאירועי יום השואה בתל אביב

זיכרון
זיכרון

השואה והנסיך הקטן

מופע-מיצג בהלחנת שרה שוהם המחבר בין "הנסיך הקטן" של סנט-אכזופרי לאירועי מלחמת העולם השנייה והשואה. המופע משלב קטעי וידאו ארט, קטעים דוקומנטריים ממלחמת העולם השנייה וסרטי אנימציה.

20.4, מרכז עינב, אבן גבירול 71 תל אביב, 20:30, 70 ש"ח

דיוקן השואה כיצירה ספרותית

מופע המבקש לשרטט את דיוקן השואה מתוך יצירות ספרותיות שעסקו בה, ובהן יצירות של דויד גרוסמן, אורי צבי גרינברג, אבות ישורון, אמיר גוטפרוינד ועוד. לצד זאת, המופע ישלב ביצועים חדשים לשירים מתוך האלבום "אפר ואבק" של יהודה פוליקר ויעקב גלעד.

21.4, מדיטק חולון, גולדה מאיר 6 חולון, 12:00, 90 ש"ח

50 ילדים: משימת ההצלה של מר וגברת קראוס

סרט דוקומנטרי המתחקה אחר מסעם של גילברט ואלנור קראוס לגרמניה הנאצית של 1939, במטרה להציל חמישים ילדים יהודים ממוות. אלן אלדה ("מ.א.ש") ומאמי גאמר ("האישה הטובה") מקריאים קטעים מיומנה של אלנור על המסע המסוכן, על רקע צילומי ארכיון של וינה וברלין באותן שנים.

22.4, 22:00 ב-HOT HBO

חנה ארנדט

ביוגרפיה אישית ואינטלקטואלית של הפילוסופית היהודיה-גרמניה חנה ארנדט, שטבעה את המושג "הבנאליות של הרוע" וכתבה על משפטו של אייכמן בישראל. זוכה פרס הסרט הטוב בפסטיבל סנטה ברברה.

22.4, 21:00, HOT8

לחלץ תווי פניהם

הטקס המרכזי של ערב הזיכרון לשואה ולגבורה, שיאורגן תחת התמה "לחלץ תווי פניהם" ויעסוק בסיפורו של היחיד בתקופת השואה. בהשתתפות עמוס תמם, יובל דיין, החזן חיים אדלר ושחקני תיאטרון הקאמרי. באכסדרת התאטרון תוצג תערוכת הציורים "הבובות שנותרו" של האמנית עדנה ברנע.

23.4, רחבת הקאמרי והמשכן לאמנויות הבמה, שאול המלך 19 תל אביב, 20:00, כניסה חופשית

טקס באנדרטה לקרבנות הקהילה הגאה

גם השנה מארח המרכז הגאה בגן מאיר טקס לזכרם של נרדפי ונרדפות המשטר הנאצי בהנחיית האנסמבל הגאה. הטקס יכלול קטעי קריאה ושירה אלטרנטיביים בהשתתפות ותיקות וותיקי הקהילה הגאה בעיר.

23.4, המרכז הגאה – גן מאיר, 19:30, כניסה חופשית

הטקס במרכז ברודט

אנשי הגות, רוח ואמנים מציגים את כאב השואה ולקחיה היום. בהשתתפות ערן צור, נועה ירון, ניצול השואה אליהו גוטמן ועוד.

23.4, מרכז ברודט, ציטלין 22 תל אביב, 21:00, כניסה חופשית (מספר המקומות מוגבל)

לבד בברלין

דרמה המבוססת על פי רב המכר העולמי של הנס פאלאדה (המבוסס כשלעצמו על סיפור אמיתי) ומציגה את חייהם של זוג ברלינאים "פשוטים" בימיה האפלים של גרמניה.

23.4, תאטרון הבימה, שדרות תרס"ט 2 תל אביב, 20:30, 220 ש"ח (59 ש"ח למחזיקי דיגיתל)

רישיון לחיים

מחזה חדש פרי עטו של המחזאי היהודי-אוסטרלי רון אלישע העוסק בקלרה, ניצולת שואה הנדרשת לספק "אישור חיים" על מנת להמשיך ולקבל את קצבת השילומים שהיא זכאית לה מממשלת גרמניה. אחרי ההצגה יתקיים דיון בהשתתפות ד"ר יאיר ליפשיץ (החוג לאמנות התיאטרון, אוניברסיטת תל-אביב), ד"ר שרון גבע (החוג להיסטוריה, מכללת סמינר הקיבוצים), הסופרת נאוה סמל (מתרגמת המחזה) ורועי הורוביץ (במאי ההצגה).

23.4, תאטרון הקאמרי, שאול המלך 19 תל אביב, 20:00, 220 ש"ח (43 ש"ח למחזיקי דיגיתל)

היחיד בשואה

עצרת יום השואה השנתית של תיאטרון יידישפיל תורכב השנה ממונולוגים שיבוצעו על ידי שחקני התיאטרון ויבקשו לחלץ את תווי פניהם של קורבנות השואה דרך סיפוריהם האישיים, בהתאם לתמה שנבחרה על ידי "יד ושם". העצרת תתנהל ביידיש בליווי כתוביות תרגום בעברית.

23.4, צוותא, אבן גבירול 30 תל אביב, 19:30, חינם בהרשמה מראש: 03-5254660

זיכרון בסלון

היוזמה החברתית "זיכרון בסלון" תפעל ברחבי העיר גם השנה ותקיים מפגשים המורכבים מעדות, חלק אמנותי ודיון – בסלוני הבתים. לרשימת המקומות המשתתפים.

23.4, 18:00-21:00 ברחבי העיר

אני זוכר

בכורה טלוויזיונית לדרמה בבימויו של אטום אגויאן, העוסקת בשני ניצולי שואה קשישים המחפשים אחר הקצין הנאצי ששלח את משפחותיהם למוות וחי באמריקה תחת זהות בדויה.

23.4, 22:00 ב-yes4

כשאגדל להיות קטן

להקת תיאטרון מחול ירושלים מגיעה לתל אביב המופע המקורי בהשראת יאנוש קורצ'אק "כשאגדל להיות קטן". המופע , פרי יצירתה של הכוריאוגרפית תמרה מיאלניק, שואב את השראתו מתוך כתביו של יאנוש קורצ'אק ומשלב בין מחול ו-וידאו ארט.

25.4, מרכז סוזן דלל, יחיאלי 5 תל אביב, 20:30, 70 ש"ח

בין מולדת לבית

מדוע בוחרת ניצולת השואה קרלה רווה לשאת עדות בגרמנית ולשתוק דווקא בעברית? סינמטק תל אביב מארח את הקרנת הסרט "בין מולדת לבית: סיפורה של קרלה רווה" והשקת הספר "היהודיה שלהם: מותר ואסור בעדויות על השואה", כאשר אחרי ההקרנה תשוחח ההיסטוריונית ד"ר שרון גבע עם יוצרת הסרט, ד"ר לילך ניישטט בורנשטיין.

25.4, סינמטק תל אביב, שפרינצק 2 תל אביב, 20:30, 30 ש"ח (ההכנסות יתרמו לעמותת "אביב")