תל אביב זוכרת: אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה 2024

האנדרטה לשואה ולתקומה של יגאל תומרקין. צילום: אבי לוי
האנדרטה לשואה ולתקומה של יגאל תומרקין. צילום: אבי לוי

מהטקס המרכזי שמתקיים בקאמרי ועד למסורת היפה של זיכרון בסלון, לתל אביב יש מגוון דרכים כדי לזכור את הזוועות, ובין אם אתם אנשים ממלכתיים או אלטרנטיביים, יש לכם איך לזכור. אלו אירועי יום השואה 2024 שמחכים לכם הערב

5 במאי 2024

בתל אביב, יום השואה מקבל שתי זוויות מרכזיות – הממלכתית, והאלטרנטיבית. אלו כל אירועי יום השואה מטעם עיריית תל אביב יפו, שכבכל שנה עורכת טקסים וערבי זיכרון בסלון. כדי שנוכל לזכור בכבוד, גם מה שקשה לשאת.

>> שואה אחרת: סרטים, הצגות והרצאות לציון יום השואה בתל אביב

זיכרון בסלון

המיזם החברתי שמטרתו איסוף ושמיעת עדויות משורדי שואה וצאצאיהם יקיים השנה יותר מ-80 מפגשי סלון שונים ברחבי העיר. הערבים השונים ייתקיימו בשלושה ימים הקרובים (א'-ג') במרכזים הקהילתיים, קאנטרים, במרחבים הציבוריים, בעסקים מקומיים ובספריות בתי הספר ברחבי העיר. השנה יהיו גם ערבי זיכרון בסלון באנגלית, צרפתית, רוסית וספרדית. כך, למשל, במרכז רייך לאזרחים ותיקים שורד השואה אלי לוי יספר את סיפורו האישי והמרגש, כילד ששרד את תקופת השואה ואולץ להילחם על מזון ושתייה. אחריו לאה ואכולדר תספר כיצד הגיעה לנקודת איסוף יהודי צרפת, וכיצד שרדה את מחנה ההשמדה אושוויץ. ולבסוף זהבה סער שול – בוגרת הקורס "שגרירי זיכרון בגוף ראשון" – תספר בגוף ראשון את סיפורו של אברום, אוד מוצל מאש שחווה על בשרו את אימת המוות והשואה בגטאות וצעדת המוות. ערב נוסף שיתקיים במסגרת זיכרון בסלון יהיה במרכז הקהילתי היהודי הערבי ביפו, שם תתארח לילה ג'וברין, שורדת מחנה הריכוז אושוויץ, תדבר על גברת תמי מרוז, עובדת סוציאלית. הערב ילווה בקטעים מוזיקליים ובקטעים מיצירתה של סביון שנהר.
להרשמה באתר העירייה

מתוך אירועי "זיכרון בסלון" בשנים עברו (צילום: באדיבות "זיכרון בסלון")
מתוך אירועי "זיכרון בסלון" בשנים עברו (צילום: באדיבות "זיכרון בסלון")

הטקס המרכזי | תיאטרון הקאמרי

הטקס המרכזי לציון ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה יתקיים השנה בסימן "רוצחי זיכרון – הכחשת השואה והאנטישמיות הגואה". הטקס יתקיים במעמד רון חולדאי ובהנחיית עוז זהבי, וישתתפו בו עדי ארז, קובי אוז, מאיה בלזיצמן, מתן אפרת, אודיה קורן ואלון סנדלר. הטקס יועבר בשידור חי בערוץ 24 ובעמוד הפייסבוק העירוני.
היום, 5.5, בשעה 20:00, הכניסה חופשית והישיבה על בסיס מקום פנוי
שדרות שאול המלך 19

טקס זיכרון | המרכז הגאה

במרכז הגאה החדש שבן מאיר יתקיים טקס זיכרון בהשתתפות האנסמבל הגאה. הטקס ישלב טקסי משחק בהשראת מחזות, עדויות, טקסטים שכתבו חברי האנסמבל, וקטעים שנכתבו על ידי קבוצת התיאטרון של המרכז. הטקס יעסוק בנרטיב הציוני ובגורל העם היהודי, שמשחר ההיסטוריה נאלץ לחיות על חרבו ולחוות סכנות, פרעות ופוגרמים, ויבקש לשאול – האם בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו?
היום, 5.5, בשעה 20:00. להרשמה לאירוע
במרכז הגאה בגן מאיר, טשרניחובסקי 22

מרכז החופש של העיר. המרכז הגאה. צילום: שרון בן דוד
מרכז החופש של העיר. המרכז הגאה. צילום: שרון בן דוד

טקס זיכרון רב דורי | אמפי וואהל

מדובר בטקס השנתי, שמתקיים בשיתוף פעולה של קאנטרי ארלזורוב ושבט צופי החורש. זהו טקס רב דורי שהשנה יתקיים בסימן "ראו היו קהילות ואינן עוד: הקהילה היהודית ושברה". הטקס יכלול הופעות של להקת צעירי תל אביב, להקת מאממאז'ור וקבוצת המחול של ביכורי העיתים. בתום הטקס יוזמנו המשתתפים (בני השכבות הבוגרות של שבט הצופים ואזרחים ותיקים) להשיט כ-300 סירות זיכרון באגם של גני יהושע.
היום, 5 במאי, 18:45, אמפי וואהל ואגם פארק גני יהושע