אכלו לי שתו לי: המרקים הצמחוניים הכי טובים בתל אביב

אחד הדברים האהובים עלינו בחורף הוא התקנת סיר מרק מלא בחומרי גלם אשר הגיעו מבטן האדמה וזלילתו בהמשכים. קבלו את המרקים הצמחוניים שאנחנו הכי אוהבים בתל אביב, ויש גם מתכון למרק מושלם

מרק עגבניות הודי חרפרף. צילום: אנטולי מיכאלו
מרק עגבניות הודי חרפרף. צילום: אנטולי מיכאלו
12 בינואר 2017

מרק עגבניות חריף / מה פאו
ההודים פיצחו כבר מזמן את הסוד של איך לרצות את הסועד הישראלי. זה עבד בהוסטלים מטונפים בקאסול עם מוצ'ילרים רועשים וזה עובד גם עכשיו, כשנדמה שגם בפיצוציות יגישו בקרוב טיקה מסאלה. המרק של מה פאו מצליח לקלוע בדיוק למה שאנחנו אוהבים: הרבה עגבניות, הרבה חריף, גראם מסאלה, חמאה, והוא גם זול יחסית (18 ש"ח).

נחלת בנימין 59 תל אביב, 7737979־03

מרק אפונה אפגני / משק ברזילי

מרק אפונה אפגני של משק ברזילי. צילום: מירי דוידוביץ'
מרק אפונה אפגני של משק ברזילי. צילום: מירי דוידוביץ'

משק ברזילי אולי הגיע לתל אביב מהוד השרון, אבל כבר הרבה זמן שהטעמים במסעדה שבנווה צדק שואבים השראה פחות מהפרדסים של אזור השרון ויותר מאזור מרכז אסיה, שכולל מטבח טבעוני מרתק שלא מיוצג מספיק בישראל. אז הנה הזדמנות להכיר לפחות חלק ממנו, עם מרק משני סוגי אפונה (יבשה וטרייה), עם זרעי כוסברה וכמון טחונים (42 ש"ח בערב; בצהריים המרק מוגש כחלק מהעסקית).

אחד העם 6 תל אביב, 5166329־03

מרק ארטישוק ירושלמי ופורצ'יני / אריא
ככל הנראה מדובר במרק הכי פחות מפתיע ברשימה. ככל הנראה רובכם הולכים לרייר למשמע השילוב של ארטישוק ירושלמי עם פורצ'יני וערמוני חורף. אין מה לעשות, אפשר לנסות להמציא את הגלגל ואפשר ללכת על בטוח ולקלוע. עוד הוכחה שמרק הוא אחת המנות היחידות שיכולות להיות צמחוניות ומפנקות בלי שכולכם תתחילו להתבכיין שאתם רוצים בשר (48 ש"ח).

נחלת בנימין 66 תל אביב, 5296954־03 / החשמונאים 105 תל אביב, 7739797־03

מרק שעועית לבנה ושומר / הס 4
המרקים בהס 4 של תמר כהן צדק מזכירים שלפני שמדובר במטבח איטלקי, מדובר במטבח כפרי שנעדר גינונים מיותרים. גם המרקים כאלה: במקום לצאת ידי חובה יש ארסנל חורפי שלם שכולל נזיד עדשים, מרק שורשים חמוץ ומרק אפונה. אבל ככל הנראה הכי ביתי (בהנחה שהבית שלכם בכפר באיטליה) הוא מרק השעועית הלבנה והשומר, שמציג שילוב שהיינו שמחים לראות יותר (28 ש"ח).

הס 4 תל אביב, 5551038־03

מרק פאבה עם אורגנו וקלמטה / יהלומה בנמל
לא ברור איך זה קרה, אבל דווקא בארץ ישראל אין כמעט שימוש יצירתי לזיתים. במקרה הטוב תמצאו אותם על פיצה. במקרה הרע – בצלוחית קטנטנה במחיר 7 ש"ח לזיתים מפחית בפאב. מזל שיש יהלומה בנמל, שם מוגש מרק קפריסאי עם שעועית פאבה, זיתי קלמטה ואורגנו טרי (38 ש"ח).

האנגר 12, נמל תל אביב (שוק האיכרים), 7162757־03

מרק עגבניות הודי / מה פאו (כולל מתכון!)

מרק עגבניות הודי חרפרף. צילום: אנטולי מיכאלו
מרק עגבניות הודי חרפרף. צילום: אנטולי מיכאלו

החומרים ל־6 מנות:
5 תרמילי הל, 2 מקלות קינמון שלמים, 7 יח' ציפורן, 1 גרגר פלפל שחור שלם, חופן עלי דפנה, ½ פלפל חריף קצוץ (או יותר, תלוי כמה חריף רוצים), ירקות שורש (3 בצלים לבנים, 3 גזרים, 1 כרשה, 4 גבעולי סלרי), תפרחת של כרובית אחת, 1 כרוב חתוך לרצועות, 3 ק"ג עגבניות בשלות חתוכות, 50 גר' חמאה, 3 כפות מחית שום וג'ינג'ר (שום וג'ינג'ר ביחס שווה טחונים למחית במעבד מזון), 2 כפות רסק עגבניות, 2 כפות קמח

להגשה (אופציה): שמנת חמוצה.

אופן ההכנה:

בסיר גדול עם מעט שמן מטגנים את התבלינים. מוסיפים את ירקות השורש ומטגנים יחד עד להשחמה. מוסיפים את העגבניות ומבשלים עד לריכוך. מסננים את תכולת הסיר (כך שנקבל נוזל עגבניות).

בסיר אחר ממסים את חמאה ומטגנים בה את מחית השום והג'ינג'ר ואת רסק העגבניות. מוסיפים את נוזל העגבניות המסונן עם הקמח בהדרגה ומערבבים לאט בעזרת מטרפה כדי שלא ייווצרו גושים. מוסיפים מים לרמת הסמיכות הרצויה (3־4 כוסות) ומבשלים עד לרתיחה לפחות חצי שעה. טועמים, מתקנים תיבול אם צריך (מלח ומעט סוכר לאיזון החמיצות) ומגישים – עם או בלי כף שמנת חמוצה.

 

יש לכם חברים קרניבורים? קפצו לרשימת המרקים הבשריים הכי טובים

חובבי לובסטרים? כנסו לרשימת המרקים הכי טובים בטעם של ים