בעלי ברים ברחוב אלנבי עתרו נגד סגירתם ב-2:00 – והפסידו

מאז שהוגברה אכיפת היתרי הלילה בצפון אלנבי, בעלי העסקים הקטנים טוענים כי העירייה מתעלמת מהמועדונים הבעייתיים באמת. העירייה: "בבית המשפט נקבע כי פעלנו כראוי"

אלנבי. צילום: זיו שדה
אלנבי. צילום: זיו שדה
24 בנובמבר 2016

עיריית תל אביב פעלה כשורה כאשר אכפה את החוק והכריחה בעלי ברים ברחוב אלנבי לסגור בשעה 2:00 – כך פסק באחרונה בית המשפט המחוזי בתל אביב. הפסיקה ניתנה בעתירה שהגישו שישה בעלי עסקים בחלק הצפוני של רחוב אלנבי, בטענה שהעירייה נוקטת אכיפה סלקטיבית נגדם, היות במשך שנים לא אכפה את החוק שנועד להסדיר את פעילותם בשעות הלילה. "קבעתי כי החלטת העירייה לאכוף את שעות הפעילות בגבולות המקטע הספציפי הזה היא החלטה סבירה, כאשר אכיפה בכל העיר אינה אפשרית ולא בהכרח רצויה", פסק השופט אליהו בכר.

עוד חדשות עירוניות:
תשובות לשאלות שאסור לשאול נפגעות תקיפה מינית
פרופסור אמיר חצרוני במופע סטנדאפ חדש
החורף התל אביבי מגיע

על אף הקלישאה על אודות העיר ללא הפסקה המטופחת על ידי העירייה, היתרי הלילה הניתנים לבתי העסק בתל אביב מאפשרים להם להישאר פתוחים עד השעה 2:00 בלבד. עם זאת, החוק לא נאכף במידה שווה בכל השכונות בתל אביב. העירייה אוכפת את החוק בנוקשות בשכונות מגורים, ואילו באזורי בילוי כדוגמת שדרות רוטשילד ודרום העיר האצבע פחות קלה על ההדק. מקטע הרחוב בצפון אלנבי, המוכר בעיקר בגלל מקומות בילוי כמו הטמפטיישן, אלנבי 40, צ'ייסר בר ועוד, כבר ספג מהלומה לתדמיתו עם עליית פרשת אלנבי 40 לכותרות בשנה שעברה. עוד קודם לכן, יצאו תושבי האזור למאבק למען שיקום התשתיות ברחוב וטיהורו מחנויות לממכר סמי פיצוציות ומבליינים שעוברים את גבול הטעם הטוב.

אלנבי. צילום: זיו שדה
אלנבי. צילום: זיו שדה

שרון אברהם וייס, מפעילות המאבק "להציל את אלנבי", הביעה שמחה על פסק הדין. "בסוף 2012 התחלנו במאבק בגלל המצב המזעזע שהיה ברחוב, בתקופה שבה חנויות הנייס גאי היו באופנה", היא אומרת. "אחת הבעיות באלנבי היא שאין תמהיל עסקים, ישנם רק עסקים הפועלים בלילה בשעות מאוחרות, ונוצר צוואר בקבוק שהביא לחיים בלתי אפשריים. פנינו לעירייה ולמשטרה והחלה הגברת אכיפה בנושא".

בעתירתם, טענו בעלי הברים כי מדובר באפליה נגדם, ובהתעלמות מקיומם של מטרדים דומים באזורים אחרים. העירייה טענה מנגד כי המצב במקטע קשה במיוחד ואין שני לו בעיר. במשפט אף העיד נציג מטעם המשטרה, שתיאר את אוכלוסיית הבליינים באזור זה של אלנבי כ"אוכלוסיית קצה" שמגיעה לשם באופן מכוון. לדבריו, אם בתי העסק ייסגרו ב-2:00 לא יהיה לקהל הבעייתי לאן להגיע.

הפגנה מול אלנבי 40. צילום: גוני ריסקין
הפגנה מול אלנבי 40. צילום: גוני ריסקין

בעלי ששת העסקים לא הסכימו לטענה זו. "בתחילה האכיפה המוגברת הופנתה כלפי שלושים בתי עסק לערך. כולם עברו ביקורות", מספר אחד מבעלי העסקים העותרים. "ככל שעבר הזמן שמנו לב שהמספר יורד, המקומות הבעייתיים ברחוב כמו מועדון הוואליום ואלנבי 40 הפסיקו לקבל ביקורים, ונשאר מספר מצומצם של בתי עסק בלתי מזיקים בעלי כוח פוליטי קטן או לא קיים. סגירת דוכן טוסט נקניק ב-2:00 לא תפתור שום בעיה. אם בעתירה הראשונה היו שלושים בתי עסק שעתרו ביחד איתנו – בעתירה השניה היו שישה".

"למה ממשיכים לתת רישיונות עסק לברים באזור אם הם חושבים שבתי העסק הפועלים בלילה הם הבעיה?", תוהה בעל העסק. "למה לחוקק חוק שאי אפשר לעמוד בו ולא מאפשר אופציה למשא ומתן? למה לא משקיעים בתשתיות? אחת הטענות שעלתה כלפינו היא שהלקוחות שלנו משתינים ברחוב. לנו יש שירותים, איפה השירותים הציבוריים שהעירייה יכולה להקים כדי לפתור את הבעיה הזו? ברור שהיה צריך לנקוט אמצעים כדי לשפר את האזור, אבל למה לא ישבו לדבר איתנו ולבדוק אם לנו יש פתרונות או מה להגיד בנושא?".

אלנבי. צילום: זיו שדה
אלנבי. צילום: זיו שדה

כעת נראה שהושגה רגיעה בצפון אלנבי. בחצי השנה האחרונה הביקורות פחתו במידה משמעותית, תשעה ברים במקטע נסגרו והשקט החל לחזור לאזור המשתקם. תושבי השכונה מדווחים על שיפור ניכר באיכות החיים הכללית, ולדברי בעלי העסקים נוצר פתח לשיתוף פעולה עם שכניהם. "מתוך המאבק שכיבכול היה נגדנו נוצר דו-שיח עם תושבי האזור כדי לנסות ולטפל במקומות הבעייתיים ולהביא לרגיעה אמיתית", מסכם בעל הבר.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "העירייה אמונה על יצירת איזון נכון בין טובת בעלי העסקים בעיר ובין תושביה והבאים בשעריה. מדובר במקטע ברחוב אלנבי בעל מאפיינים ייחודיים, שבו זיהו המשטרה והעירייה הפרות סדר חריגות ומטרדים קשים. בנסיבות אלה נקטה העירייה בהליכי אכיפה מוגברת של שעות הסגירה כפי שקבועות בחוקי העזר, בשעה שתיים בלילה. בעלי העסקים תקפו מדיניות אכיפה זו בבית המשפט, כאשר בפסק הדין שניתן בימים אלה, נדחו כלל הטענות ונקבע כי העירייה פעלה כנדרש באופן ראוי,.