"אם התל אביבים היו רוצים ראש עיר דתי – הם היו בוחרים אחד"

קובי כהן, מנהל רשת סופר יודה, לא מפחד מהחוק של מיקי זוהר מהליכוד שמורה לסגור עסקים בשבת. אבל כן כועס על עצם הצעתו ועל הדרך מזכיר לנו מי עומד מאחוריו

קובי כהן
קובי כהן
23 בדצמבר 2015

אהלן קובי כהן, מנהל רשת סופר יודה. ועדת השרים לחקיקה אישרה השבוע את הצעת החוק של מיקי זוהר מהליכוד לסגור עסקים בשבת ולקנוס את מי שפותח בסכום שהוא פי שלושה מהפדיון היומי שלו. כמה הפדיון של סניף שלכם בשבת?

"הפדיון של סניף כזה או אחר הוא לא השאלה".

[tmwdfpad]

זו כן השאלה. הנה, שאלתי אותה.

"מדובר בחוק שהפגיעה שלו עמוקה יותר מהעניין הכספי, והשאלה שלך לא רלוונטית כי ברור שאף רשת סופרמרקטים לא תפתח בשבת אם החוק יעבור והיא תיאלץ לספוג קנס כזה גדול. המאבק שלי בחוק הוא לא כי סופר יודה יפסידו מזה כסף באופן שיפגע ברשת קשות. אני יכול לסגור בשבתות, זה לא יהרוג אותי. הבעיה היא הכפייה הדתית שמתעוררת פה במדינה, זה שאנשים מנסים להפוך את ישראל למדינת הלכה. תל אביבי ממוצע הולך לים בשבת ורוצה בדרך לקנות בירות קרות, למה שלא יוכל לעשות את זה? זו פגיעה קשה באורח החיים של מי שגר בעיר, ולא ייתכן שעניין כזה חשוב יוכרע על ידי ליצן כמו מיקי זוהר. זה גם לא עניין של ימין ושמאל בכלל".

למה לא? מתי שמאלני כלשהו ניסה לסגור עסקים בשבת לאחרונה?

"גם שלי יחימוביץ' מדברת על החשיבות של השבת כיום מנוחה. אני אומר לך באחריות שאין לי עובדים שעובדים שבעה ימים בשבוע. יש סטודנטים, דרוזים ואחרים שבוחרים לעבוד בשבת. זו החלטה שלהם, אבל הם בחיים לא עובדים כל השבוע בלי מנוחה. אני אישית גם עובד כל שבת, עובר בין הסניפים ועוזר לקופאיות".

הניסיון שלך לטעון שצביון השבת החילונית הוא הדבר היחיד שחשוב לך הוא לא הכי אמין. אתה מנהל רשת בעלת אינטרסים כלכליים בסיפור, אי אפשר להתעלם מזה. 

"אני מנהל את סופר יודה אבל אני קודם כל תל אביבי. נולדתי פה ואני לא מוכן לוותר על החופש בעיר שלי. מדובר בחוק דתי שמקדמת קבוצה בשם שבת מנוחה שבראשה עומד אבי כץ, הבעלים של קופיקס, שהוא אדם דתי. הם ניסו להעביר את זה בעיריית תל אביב ונכשלו אז עכשיו הולכים לכנסת, ולקחו את מיקי זוהר שיקדם להם את זה. הם ממומנים במיליוני שקלים מכל מיני יהודים דתיים מחו"ל".

נשמע כמו אם תרצו.

"ממש. אם התל אביבים היו רוצים ראש עיר דתי – הם היו בוחרים אחד. אבל בחרנו ברון חולדאי! זו עיר עם מאות אלפי חילונים ומאות אלפי תיירים בשנה, מה אתם מתעסקים פתאום בשבת שלי?".

אני עדיין רוצה לדעת כמה הפדיון שלכם בשבת ממוצעת.

"אנחנו מרוויחים בשבת כמו בכל יום אחר, אנחנו נעמוד בסגירה בשבת. אנשים לא קונים בסופר יודה במאות שקלים, אנשים באים וקונים שתי עגבניות, קוטג' וטונה אחרי החדר כושר, אם זה בשבת או ביום חול. אם נסגור בשבת אנשים יקנו יותר בשישי בצהריים, ולכן הפגיעה הכספית לא תהיה גדולה מבחינתנו".