אמן אחד בשבוע: הראל קיי רוצה להשיב לשנאה באהבה

הראל קיי (עיבוד ועריכה: יובל פסי, אורית אמרגי)
הראל קיי (עיבוד ועריכה: יובל פסי, אורית אמרגי)

הוא שחקן בתיאטרון הבימה, הוא רקדן וכוריאוגרף, ועכשיו הוא גם זמר בדרך לאלבום בכורה שהסינגל החדש מתוכו הוא המנון למאבק בלהט"בופוביה. הראל קיי מסביר איך כל הדברים האלה ועוד מרכיבים אותו כאמן שלם

לצידן של אגדות הבמה הגדולות של עולם התרבות המקומי (דודינה, אלמגור, זהו בערך) פורחות להן קריירות של לא מעט שחקנים בתחילת דרכם ואף בהמשכה. זו הכרוניקה וההיררכיה האכזרית של עולם הבמה: בסביבתו של כל כוכב שיוצא לנו לראות תמצאו לא מעט מטאורים שבינתיים לא הגיעו למרכז הבמה. זה לא אומר שהם פחות מוכשרים, זה רק אומר שהם בדרך.

הראל קי כותב, מלחין, רקדן, כוריאוגרף ולארד בינלאומי. הוא מופיע על במות ישראל כבר יותר מעשור. נחשפתי תחילה לעבודתו כרקדן והוא הותיר בי בכל פעם מחדש רושם של נועם לא טיפוסי, סבלנות ואורך רוח. אולי בגלל היותו צנוע ונחבא אל הכלים נעלמו מעיניי שאר עיסוקיו. והם לא מעטים בכלל: הוא מופיע בתיאטרון הלאומי לצד הנשים החזקות של הבמה דוגמת ליא קניג ומיקי קם, ובימים אלה הוא סיים הראל להקליט אלבום בכורה שלם, רובו שירים פרי עטו, שיראה אור במהלך השנה האזרחית הנוכחית. 

הרבה צבעים שמתערבבים ביחד. הראל קיי (צילום: יוסי ירום)
הרבה צבעים שמתערבבים ביחד. הראל קיי (צילום: יוסי ירום)

"יש בי קשת של ניגודים וצבעים שמתערבבים ביחד", הוא מספר על עצמו, "אבל כל החלקים האלה הם בלתי נפרדים ממני ומרכיבים את מי שאני. לכל אחד מהם יש ביטוי באלבום החדש, לכן הוא אותנטי ומאוד מגוון. נולדתי בירושלים, חצי כורדי וחצי אשכנזי, שילוב כמעט בלתי אפשרי שלימד אותי המון על האיכויות השונות שאני יכול להביא איתי כאדם. גדלתי בבית מסורתי, אבל כבר מילדות למדתי לשאול שאלות ולא לקחת כמובן מאליו את כל מה שנאמר לי. זכיתי במשפחה טובה, בבן זוג נפלא, בחברים תומכים. וזכיתי לעסוק במקצוע שיש לי תשוקה אליו, לחוות אדרנלין, לפתוח את הלב, לגדול רוחנית. כשאני חווה תקופות בהן החיים מאתגרים, אני מזכיר לעצמי ולסביבה להתמקד בטוב, להתרכז ביצירה ובנתינה דרך מוזיקה, ריקוד ואומנות – זה משמר אצלי את האופטימיות. זה כמו דלק לנשמה בשבילי".

"כל גל", הסינגל השני של קיי מתוך אלבומו החדש בהפקתו המוזיקלית של ברק אולייר, יצא לאוויר העולם לפני כשלושה שבועות. הסינגל מבקש בין היתר לתמוך במאבק בלהט"בופוביה, לחבק את כל מי שנפגע או נפגעה מאלימות כלשהי ולקרוא לקבלת האחר, על כל הגוונים שבו.

יום לפני יציאת השיר קיבלו רבים מחברי הקהילה הלהט"בית הודעת ווטסאפ מזעזעת בזו הלשון: "אתה להט"ב ולכן מושמד. מגיע לך עונש חמור, מוות וגירוש מהארץ. תבוא לישיבת אור אלחנן והרב אריה חיים חדש יגייר אותך ויחזיר אותך בתשובה". ההודעה היא דוגמה אחת לרוע ולבורות שמזינים את שנאת החינם בעולמנו. להשיב לאלימות באלימות רק יגרור עוד אלימות. חכם יותר להשיב לבערות בחוכמה. להשיב באהבה לשנאה. קל לכתוב את זה. לא קל לעשות את זה. הראל בחר להגיב לתועבה הזאת בצורה האצילית והנבונה שעושה אותו מה שהוא.

"השיר הראשון שעבדנו עליו באולפן היה 'כל גל', דרכו גילינו את הסאונד של האלבום כולו", אומר קיי. "זה שיר שכתבתי והלחנתי כשבראשי חלפו מספר אירועים לא פשוטים שעברנו בקהילה ומחוצה לה. בראשם, הרצח של שירה בנקי בירושלים, פיגוע הירי בבר-נוער ורצח רבין. אני מאמין בחשיפה של אמת כנה ובהגדלת מודעות תמידית, לא רק אחרי שקורה אסון. אם מקשיבים טוב, מגלים תוכן חיובי ומעצים, שיש בו המון משחקי מילים וכפלי משמעויות מכוונים. השיר מלווה בקליפ אמנותי שנע בין מצבים רגשיים לסיטואציות אישיות וחברתיות, בעולם של התמודדות עם אלימות וחוסר קבלה.

עטיפת הסינגל "כל גל". הראל קיי (צילום: לילך רז; עיצוב: סטודיו אלון אור)
עטיפת הסינגל "כל גל". הראל קיי (צילום: לילך רז; עיצוב: סטודיו אלון אור)

"עניין אותי לבטא את הסיפור ברבדים שונים ולשלב בין היכולות שלי, לכן הוספתי לקליפ מהלך תנועתי שמספר סיפור בפני עצמו. ההחלטה שלקחתי עם הבימאי יוסי ירום והכוריאוגרפית רוני ברנדשטטר, לגלם בעצמי את כל הדמויות בקליפ, התחברה הכי נכון למסרים בשיר. עם זאת, היא דרשה דיוק של מלאכת מחשבת בתכנון, בצילום, בביצוע ובעריכה.

"גדלתי בבית ששמר שבת, עם אהבה וחיבור למסורת ויש דברים מאוד יפים בעיני בדת, של ערכים, מידות וחוכמה. עם זאת, מילדות גדלתי על המשפט: 'דרך ארץ קדמה לתורה' והאמנתי בו. אין תירוץ לאלימות, גם לא בחסות הדת. קודם חשוב שנהיה בני אדם. לרוב יש פערים בין אנשים שונים רק כי הצדדים לא נותנים הזדמנות להתקרב ולהכיר באמת. הייתי שמח אם הרב ששלח את ההודעה יאזין ל'כל גל' ובשמחה אפגוש את  רב חיים אריה לשוחח איתו שיח מכבד. לא בטוח שנגיע להבנה אבל אני מאמין שמשהו ישתנה אצלו. אני פתוח לנסות".

>> אלבום הבכורה של הראל קיי יראה אור במהלך 2022. בינתיים אתם מוזמנים ומוזמנות לעקוב אחריו בפייסבוק, אינסטגרם ויוטיוב