אמנות מופשטת: פקחי העירייה דורשים מבית קפה להסיר ציור קיר שמציג עירום

שלום למשטרת הצניעות: פקחים מטעם עיריית תל אביב דרשו מבית קפה להסיר באופן מיידי ציור שמציג עירום. אז עם מה אתם מגישים את הלחם ושעשועים שלכם?

הציור של ענת מרטקוביץ' בבית הקפה שמנמונת (צילום: אלדד שומרון)
הציור של ענת מרטקוביץ' בבית הקפה שמנמונת (צילום: אלדד שומרון)
24 ביוני 2015

העיתוי לא יכול היה להיות נפיץ יותר: פקחים מטעם עיריית תל אביב הגיעו השבוע לבית הקפה הדנדש שמנמונת שברחוב יהודה הלוי ודרשו מבעלי המקום להסיר ציור קיר שלטענתם הוא בוטה מדי. “אנחנו באים מעולם האמנות, והקדשנו את אחד הקירות לאמנות מתחלפת. הבאנו את ענת מרטקוביץ', אמנית מדהימה, והיא עשתה עבודת הדבקה של צילומי זירוקס", מספר ג'ייסון דנינו הולט, מבעלי המקום. “באחד הבקרים הגיעו פקחים בתפקיד מבקרי אמנות, אמרו שהיצירה בוטה להם מדי ודרשו שנוריד אותה מהקיר".

היצירה, שמוצגת על קיר חיצוני של בית הקפה, מורכבת מחלקי צילומים בשחור־לבן שיוצרים יחד דמות נשית אבסטרקטית, ומתברר שאפילו בשביל תל אביב זה יותר מדי. “אנחנו כועסים. זה מרגיש כמו צנזורה בחסות העירייה ואנחנו לא מתכוונים לשתף איתה פעולה. אנחנו בעד לתת במה לאמנים, אנחנו מאמינים בחופש ביטוי וביכולת שלנו להבדיל בין פוגענות לאמנות".

מה יקרה אם לא תסירו את הציור?

"לא קיבלנו קנס או זמן מוגדר להורדת הציור, רק התראה מיידית להסרתו. אנחנו לא יודעים מה יקרה, אבל הם איימו שיצבעו אותו בעצמם. לידנו בטשרניחובסקי הייתה כתובת 'מוות לערבים' במשך חודשים והעירייה לא באה למחוק אותה".

מה אתם מתכננים לעשות?

"להבין את חוקיות הדבר. נתעקש בכל דרך אפשרית ובגיבוי של כמה שיותר אנשים להשאיר את הקיר ככזה שמתעקש על יצירה עצמאית וצעירה. זאת תקופה מורכבת בשכונה – הרבה בתי קפה נסגרו ונשארו בעיקר רשתות חזקות. הניסיון להביא רוח צעירה מביא סטייט אוף מיינד ובחירות אמנותיות מסוימות. זה הקהל שיצר את הקפה וכלפיו המקום מכוון. העירייה צריכה לפרגן ליזמים צעירים שמביאים מיזמים כאלה".

תגובת עיריית תל אביב: "הצבת ציור או פסל במרחב הציבורי דורשת את אישור העירייה, ללא קשר לתוכנו או למצויר בו. מאחר שהציור הוצב ללא אישור, ניתנה דרישה להסרתו. על בעל העסק להגיש בקשה לוועדה להצבת אלמנטים אמנותיים במרחב הציבורי והנושא ייבחן, כאשר במקביל הליכי האכיפה יעוכבו".

עדכון, 25.6: כנראה שהפרסום עובד, ובינתיים נודע כי הציור יישאר במקומו. "מלכתחילה הפקחים טענו שהציור נופל תחת הגדרה של שלט וטענו שהוא פורנוגרפי. בגלל שזה נהיה וויראלי, אסף זמיר, סגן ראש עיריית תל אביב-יפו, יצר קשר עם ג'ייסון והתערב בנושא", אומר קאי צור, מבעלי המקום. "כרגע אנחנו לא צריכים להסיר את הציור, והדבר היחיד שביקשו מאיתנו לעשות זה לפנות לוועדה להצבת אלמנטים אמנותיים במרחב הציבורי וליידע אותה בעניין. זו אפילו לא פורמליות במטרה לקבל אישור, אלא סוג של תהליך. אסף זמיר אמר שהכל טופל ואין צורך להסיר את הציור".