"אנחנו מותקפים כי אנחנו שחורים": שיחה עם אקטיביסטית אריתראית

המניעים ללינץ' בהפטום זרהום ("אין לזה שום קשר לביטחון"), על הקהילה האתיופית שלא רואה עצמה חלק מהמאבק שלהם ("הם אף פעם לא תומכים בנו"), על מעמד הפליט שלא נבדק ועל הפחד ללכת ברחובות. שוחחנו עם אקטיביסטית אריתראית, בגילויי לב ובעילום שם

דגל אריתריאה. תמונה: shutterstock
דגל אריתריאה. תמונה: shutterstock
22 באוקטובר 2015

שלום אסמאיט טקלה, אקטיביסטית בקהילה האריתראית בתל אביב. זה לא השם האמיתי שלך, אבל ביקשת ממני לקרוא לך בשם בדוי, כי את חוששת שהממשלה תתנכל לך אם תתראייני בשמך.

מהן התחושות בקרב האריתראים בישראל מאז הרצח של הפטום זרהום בבאר שבע השבוע?

"כולם מפחדים מאוד, והפחד הזה מצטרף לסבל המתמשך שלנו בגלל כל עניין המעמד שלנו בישראל, זה שלא בודקים לנו את בקשות הפליט וזה שאנשים עדיין יושבים בכלא בלי שעשו שום פשע. אנחנו מרגישים שהאלימות שרצחה את זרהום היא לא מקרה יחיד, כי אריתראים ומבקשי מקלט אחרים חוטפים מכות ברחובות.

לפני כמה שבועות בחור אריתראי הלך בפרדס כץ וכמה ישראלים הרביצו לו. זה לא הופיע בחדשות ואף אחד לא דיבר על זה. אנחנו מותקפים כי אנחנו שחורים, זה ברור, ולכן הפחד שלנו כפול: אנחנו גם חוששים מישראלים שירביצו לנו וגם מהטרוריסטים שדוקרים אנשים ברחוב".

התקשורת באריתריאה דיווחה על הרצח הזה?

"בטח".

ומה כתבו?

"הם תיארו את זה כרצח על רקע גזעני. הרי ירו בבן אדם, הוא כבר גסס ועדיין אנשים הרביצו לו והרגו אותו במכות. ברור שזה מעשה גזעני, אין לזה שום קשר לביטחון. אני אישית לא מסוגלת לישון מאז הרצח, אני מאוד מפחדת".

הרוצחים שביצעו את הלינץ' טענו שחשבו שזרהום היה מחבל. את קונה את זה?

"לא, אני לא מאמינה להם, כי כמו שאמרתי לך – זו לא פעם ראשונה שאריתראי חוטף מכות ברחוב מישראלים. חוץ מזה, למה שהם יתבלבלו ויחשבו שהוא מחבל? הפלסטינים הרי לא שחורים ואנחנו כן, אז למה שיתבלבלו?".

יש דיבור על חידוש המחאה של מבקשי המקלט בעקבות המקרה הזה?

"כן, יש קולות שקוראים לצאת להפגין שוב. אנחנו רוצים לדרוש ביטחון, כי הרי באנו לפה מחשש לחיינו ובסוף גם פה החיים שלנו בסכנה. אנחנו רוצים להפגין גם נגד הגזענות ונגד זה שיורים באנשים ומכים אותם רק בגלל צבע העור שלהם".

האתיופים הישראלים הפגינו לפני כמה חודשים בטענות דומות. את רואה מצב שהם יחברו אליכם?

"לא, האתיופים אף פעם לא תומכים בנו. הם יהודים ורואים עצמם קודם כל כיהודים".

בשבועות האחרונים אחרי כל רצח הגיעו ניסיונות נקמה מהצד של הנרצח. את רואה מצב שבו אריתראי ינסה לנקום את הרצח של זרהום?

"לא, אין סיכוי. יהיו הפגנות לא אלימות אבל בשום פנים לא נקמה אלימה. אסור לנו להיגרר לאלימות ולהשיב באלימות מהצד שלנו, זו תהיה טעות גדולה".

כמה שנים את כבר גרה בארץ?

"אני נמצאת בארץ שמונה שנים".

אז איך את רואה את הסכסוך הישראלי־פלסטיני?

"אני חושבת ששני הצדדים טועים כל עוד הם משתמשים באלימות. הישראלים והפלסטינים חייבים לשבת ולדבר, והאלימות היא בטוח לא הפתרון. אני חייבת להודות שהחיים בישראל לא בדיוק גורמים לי לאהוד את הממשלה הישראלית. זו אותה ממשלה שמסרבת לתת לנו מעמד פליט או לבדוק את הבקשות שלנו, וגם מול הפלסטינים היא פועלת בלי התחשבות בזכויות האדם".