העיקר הכוונה: חברי הכנסת צריכים להתמקד בפוליטיקה ולא בסטנדאפ

כשפוליטיקאים רוצים להגדיל ראש או לצאת מהקופסה לפחות שילוו זאת בסיפור הצלחה ולא בפאנץ' על כמה הם שלומיאלים

נפתלי בנט
נפתלי בנט
3 בדצמבר 2014

יזם היי־טק מצליח, קצין ומפקד בסיירת מטכ"ל, מטאור פוליטי ושר בכיר בממשלת ישראל. האח היהודי הזה מזקק לתוכו את תמצית הקונצנזוס הישראלי העכשווי, כה רווי במעלות ונטול פגמים. האיש הכל יכול הזה, שהוא גם בדחן, כי אי אפשר להיות גב־גבר כמוהו בלי קצת חוש הומור, פרסם בפרופיל הפייסבוק שלו את הסטטוס הבא: “אז הגדלתי ראש ושטפתי את כל הכלים (בשרי וחלבי), וסידרתי והכל. גילת באה לראות. מסתכלת. ‘אתה מלא בכוונות טובות', החמיאה לי ושטפה מחדש".

הוא שטף כלים. אני חוזר: הוא – נפתלי בנט – שטף כלים! עצרו הכל ושלפו את תעודות ההוקרה. אבל לא רק השימוש בביטוי "הגדלת ראש" מטלטל ומעלה בהקשר הזה ניחוחות של שוביניזם ועצלות; גם ההערה של גילת, זוגתו של השר, שולחת מסר תת הכרתי לגבר שלצדה ולציבור בוחריו – "אתה מלא בכוונות טובות". איזה כיסוי תחת נפלא שמסכם היטב את יסודות הפוליטיקה החדשה ומציב את הכוונות, המחשבות ורחשי הלב לפני המעשים. מעתה, במקום לבחון את תפקודו של בנט על פי מבחן התוצאה, אנחנו מתבקשים לחלק לו ציונים על פי המטרה, בין שפגע ובין שלא.

לפני כשנה, כשפורסם דוח ההוצאות המופרז של מעון ראש הממשלה, גוננו עליו אנשיו בצ'יזבט שמגולל כיצד חזר נתניהו לביתו בשעת לילה כשהוא רעב, אך אבוי – צוות המטבח נפקד כדי לא לגזול מקופת המדינה סכומים נוספים, וכך מצא את עצמו אחד האנשים החזקים והמשפיעים במזרח התיכון הולך לישון עם בטן מקרקרת.

לא ברור מה הפוליטיקה עושה ליוצאי סיירת מטכ"ל שלפתע שוכחים איך לשטוף כלים או להכין חביתה. עם שורה של עוזרים, יועצים, מזכירות, נהגים ושאר עושי דברם תחת טייטלים כאלו ואחרים, נראה שגם גברים חדים ועצמאים שמיומנים בהישרדות (לא רק פוליטית) מתחילים להתקהות מול מטלות הבית הפשוטות.

יהיו שיטענו שזו התנגחות מיותרת וקטנונית, הרי בסך הכל מדובר בסטטוס קליל לרגל צאת השבת. על פניו זה אפילו נכון – אבל אנקדוטות באווירה דחקאית שלא היו עוברות אפילו את "מועדון לילה" הן נחלתם של תסריטאים. כשפוליטיקאים רוצים להגדיל ראש, לצאת מהקופסה או לפרוץ מסגרות, לפחות שילוו זאת בסיפור הצלחה ולא בפאנץ' על כמה הם שלומיאלים. אחרת, כל מה שנזכור להם בבחירות הבאות, זה שהיו להם כוונות טובות.