הסיבה האמיתית שבגללה אני מפחד ממלחמה עם איראן

האבסורד שהוא מלחמה עם איראן מאיים לפרוץ לחיינו המנומנמים, ויש אנשים שזה קשה להם במיוחד. על טהרן, תל אביבים והחיים עצמם

מלחמה באיראן. צילום: שאטרסטוק
מלחמה באיראן. צילום: שאטרסטוק
9 במאי 2018

כדי להשלים עם מצבם הפוליטי והחברתי, מספר יוסף מחמדי־פור, נוהגים האיראנים לצחוק עליו. זו צורה ממזרית של התנגדות המאפיינת אנשים ששגרת חייהם חשובה להם יותר מכל אידיאולוגיה. ללכת לעבודה ולשוב ממנה, לצרוך חדשות בדרך פיראטית, לצפות בסרט בקולנוע ולטייל עם חברה בפארק. אקספוזיציה נינוחה למדי שכמעט מבקשת את האירוע המחולל שיבקיע אותה בצורת מחלה ממאירה, סדרת רציחות או מלחמה באויב בלתי מוכר.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
להיות הומו באיראן
כך תבשלו אוכל פרסי מושלם
יומן טהראן: כך נראים חיי בבירה האיראנית

גם בתל אביב נהוג להקל על האבסורד הפוליטי באמצעות חוש הומור. מופע התקליטורים והקלסרים של נתניהו שימש בעיר כמצע זהב לממים הרבה יותר מלקולות מחאה או אזהרה. גם אנחנו עובדים, צופים בסרטים ומטיילים בפארקים; מעת לעת אנחנו גם צוחקים על ביבי.

בינינו לבין תושבי טהראן אין עימותים פוליטיים או מעמדיים בוערים, לא מחלוקת טריטוריאלית אמיתית ולא איבה שטופחה על פני עשורים כמו בסכסוך עם הפלסטינים, ובכל זאת ממשלות שני הצדדים מאיימות זו על זו במלחמה. יודע כל סטודנט לקולנוע שעל האירוע המחולל להיות תלוש, קיצוני ובלתי צפוי בעליל.

טהראן. צילום: שאטרסטוק
טהראן. צילום: שאטרסטוק

טילים איראניים על תל אביב שווים במעמדם הקיומי לסופת חול קטלנית או לצונאמי. הם מבעיתים כל אדם חרדתי, כמובן, עקב השלכותיהם הממשיות (הטילים הפעם יהיו חכמים, מדויקים ומשוכללים יותר), אם כי בראש ובראשונה מבעיתים מתוקף תלישותם מכל הקשר. החורים בתבונה האנושית – מה שאי אפשר לדעת או להבין – הם החומר שממנו עשויות כל עלילות האימה, לרבות עלילת האימה הזאת אם אכן תתרחש.

ללכת לעבודה ולשוב ממנה, לצפות בסרט בקולנוע, לטייל עם חברה בפארק. לא לכולם קל להאמין במסד האמוני הרעוע ממילא של שגרה בורגנית שכזאת ויש בינינו כאלה הזקוקים ל־40 מ"ג של כימיקלים כדי לקום מהמיטה בשביל לחיות אותה. עבור אנשים מסוג זה מלחמה אפשרית עם איראן היא משבר אמוני הרבה לפני שהיא משבר גיאופוליטי. החיים מכילים מנה גדולה ועודפת של אבסורד.

הסבים והסבתות של רבים מאיתנו היו קרובים למוות ונלחמו בו כדי להרוויח חיים. הם הריחו את המוות, שיחקו איתו ותוגמלו באידיאולוגיה שייתרה כמעט את כל שאר המשברים. אנחנו, כמו חלק מהעמיתים בטהראן, רחוקים מן הדם ומהבשר כמו מאדם הניאנדרטלי. לנו יש רק מלחמה בחיים – את העבודה, הקולנוע, מחירי הדיור והופעות מחו"ל שלא נוכל להגיע אליהן.

לטובת כל הצדדים מוטב שתשאירו לנו אותה.

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!