צמחונים, אסף גרניט משתין עליכם בקשת

פתיחתה של המסעדה הצמחונית של השף-סלב מגיעה אחרי שנים של זלזול מופגן מצידו בצמחונים וטבעונים. וזו בעיה של ממש

אסף גרניט בריאיון לרשת 13. גם אנחנו לא מאמינים
אסף גרניט בריאיון לרשת 13. גם אנחנו לא מאמינים
17 בפברואר 2020

"המסעדה הצמחונית שלנו. לא מאמין שאני בכלל אומר את זה", השתומם אסף גרניט בפתח הכתבה על המסעדה החדשה שלו, ששודרה בשבוע שעבר ברשת 13. ובצדק הוא לא מאמין: גרניט מעולם לא טרח להסתיר את דעתו על טבעונות. גישתו המזלזלת לנושא ולאנשים תועדה בתפריט שלו ובתוכניות ריאליטי בהן שפט, ופתיחתה של מסעדת צמח היא בסך הכל צעד כלכלי משתלם. כולם עושים את זה, אז למה הפעם זה מעצבן?

בעונה הרביעית של "מהפכה במטבח", שבה מבקר גרניט במסעדות כושלות והופך למנטור של בעליהן האומללים, ביקר השף במסעדה טבעונית בתל אביב. "אני לא אוהב כפייה בשום צורה, גם לא קולינרית. אני לא חושב שזו הדרך הנכונה לשכנע אנשים במה שאתה מאמין בו", אמר על הקמפיינים המדממים נגד אכילת בשר. כל זה טוב ויפה, ויש לא מעט שיזדהו איתו, אלא שכבר שנים מביע גרניט זלזול עמוק גם בטבעונים "הנחמדים".

אסף גרניט, מתוך תערוכת "פרחים זה גברי" בכולי עלמא. צילום: לירון אראל
אסף גרניט, מתוך תערוכת "פרחים זה גברי" בכולי עלמא. צילום: לירון אראל

במחניודה שבירושלים, גם היא בבעלות גרניט, ישנה מנה שנקראת "טבעונים נמאסתם". בתגובה לכתבה על לקוחה זועמת ב-ynet, מסר השף בחוסר חן: "חשבנו שזאת בדיחה (…) קיבלנו את הרושם שהבדיחה לא מספיק מובנת אז סליחה, טבעונים, לא נמאסתם – 76 ש"ח". סורי, נוט סורי, מה שנקרא.

בעונה השנייה של "משחקי השף", ששודרה ב-2016, הוא שוב עצבן את הצופים – ולא רק את הטבעונים. המתמודדים קיבלו משימה לבשל מנה טבעונית. תוך כדי המשימה אמר גרניט: "זה יעבור, זה טרנד, זה כמו הנצרות, זה לא יחזיק מעמד" – והצית מטר מקלדות זועמות ברשת.

אלו רק כמה דוגמאות להתבטאויות שלו בנושא לאורך השנים, שמבהירות היטב את עמדתו. את הסיבה לפתיחת המסעדה הצמחונית הוא הסביר בפתיחות באותה כתבה מצולמת: "בכל ארוחת טעימות שיש באחת המסעדות שלנו יושבים ארבעה אנשים – אחד צמחוני. אז למה לא להפוך את הדבר הזה למסעדה?".

ובאמת למה לא? המניע הכלכלי של גרניט לא מעצבן כשלעצמו. לטבעונים הרי לא באמת אכפת שעושים כסף על הגב שלהם – זו מגמה עולמית מבורכת: האוכל הטבעוני הפך לנתח שוק מבוקש שנמצא בצמיחה כלכלית מואצת עם עוד ועוד מסעדות, תחליפי בשר (ביונד מיט, אימפוסיבל פודס) וסטארטאפים (בשר מתורבת, לדוגמא) שגילו מכרה זהב בתולי. הביקוש גדל, ולכן גם ההיצע – ומכאן מתקצרת דרכה של האידיאולוגיה למיינסטרים הקשה.

מנות טבעוניות וצמחוניות כבר עשו כברת דרך גם בקודש הקודשים של תעשיית הבשר – אימפריות כמו מקדונלד'ס וברגר קינג. אסף גרניט הוא האחרון להצטרף, והאיחור שלו לא רק בלתי אופנתי – אלא גם גדוש בבוז ובזלזול מופגן; לא רק כלפי טבעונים נודניקים או צמחונים מתנסים, אלא כלפי המטבח הצמחו-טבעוני עצמו. בעסק שבו גרניט מהווה נקודת מכירה משמעותית ונמצא בפרונט, זו בעיה של ממש. אף אחד, גם לא טבעונים מתייפייפים, לא מוכן לשלם כדי שיצחקו עליו.