לא בבני ברק, ברמת אביב: אפליית נשים בבריכה הלימודית

כבר שנים שהנשים בבריכה הלימודית ברמת אביב מודרות ממנה בימי ראשון בערב לטובת ערב סגור לגברים. כעת הן מוחות: "אין סקאלה לאפליה"

הבריכה הלימודית ברמת אביב. צילום באדיבות עיריית תל אביב
הבריכה הלימודית ברמת אביב. צילום באדיבות עיריית תל אביב
9 ביולי 2019

כמו תושבות רבות אחרות, מיכל קוריאט נהגה לרכז את הפעילות הספורטיבית שלה באימוני הליכה או ריצה ברחבי העיר, עד שרופא אחד שחשש לברכיה הציע לה לעבור לשחיה. קוריאט ארזה בגד ים ומשקפת וסרה לבריכת השחייה הקרובה לביתה בשכונת רמת-אביב. עד מהרה היא גילתה שלא רק שאותה בריכה מסווגת כ״לימודית״ ועל כן סגורה לטובת שיעורי שחייה לילדים מדי יום בין השעות 15:00 – 19:30, אלא שימי ראשון בערב מוקדשים לגברים בלבד. נשים לעומת זאת רשאיות לשעה וחצי פרטית בימי שני בין 9:30 – 11:00. בחודשי הקיץ מקבלות הנשים שעה וחצי נוספת באמצע יום העבודה. אך מבחינת שעות הערב, הפופולריות ביותר בימי הקיץ, לגברים ניתן יתרון מובנה בלוח הזמנים של הבריכה.

״אני רוצה לשחות כל יום, כמו הגברים, שחלקם שוחים כל ערב אחרי העבודה. נשים עובדות יכולות להגיע רק ארבעה ערבים בשבוע"' אומרת קוריאט, שהחליטה לעשות מעשה ולפרסם פוסט בנושא בחשבונות הטוויטר והפייסבוק מרובי העוקבים שלה. התגובות, כהרגלן, לא איחרו לבוא. ״לעגו לזה שאני בכלל מעלה את הנושא הפעוט הזה. האם יש סקאלה שמסומן עליה מהן האפליות שנשים צריכות לקבל בהכנעה ועל מה מותר לנו להתרעם? נשים מהשכונה אמרו לי – עזבי, זה ככה כבר 40 שנה. יש לנו את שאר הערבים בשבוע. לדעתי כל יום ראשון מגיעה אוכלוסיית גברים דתיים לבריכה, חלקם לא בשביל לשחות אלא לצורכי השתכשכות. לכן, אין עניין לעירייה לפצל להם את שעות השחייה, כי אז זה כבר לא 'בילוי גברי' של ערב בקאנטרי, מה שמחזיר אותי לנקודה של האפלייה נגד נשים, עם כל הכבוד, מדובר בבריכה ציבורית של העירייה שמיועדת לכלל הציבור, ואם לטובת ה"בילוי" של גברים נשים מודרות מהבריכה באופן קבוע, הדבר הזה חייב להשתנות.

"בסופו של דבר אף אחד לא רוצה לקלקל לגברים את החגיגה. אם יתנו להם את השעות האלו במפוצל כמו שעושים בכל בריכה ציבורית, אז הלך הכיף"

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר כי ״בבריכה הלימודית המקורה ברמת אביב מתקיימות כבר עשרות שנים מספר מצומצם של שעות הפרדה בין גברים לנשים, זאת על מנת לתת מענה לבקשת הציבור המבקש רחצה נפרדת. השעות נקבעות לפי ביקוש, כאשר תחילה היו ערבי נשים וגברים בנפרד ועם השנים, לאחר שירד הביקוש לשחיית נשים הוחלט להתאים שעות הפעילות לצרכים הקהילתיים תוך התחשבות בכלל התושבים. קוריאט לא משתכנעת, ובצדק – ״בסופו של דבר אף אחד לא רוצה לקלקל לגברים את החגיגה. אם יתנו להם את השעות האלו במפוצל כמו שעושים בכל בריכה ציבורית, אז הלך הכיף, וכידוע, ערב לגברים בקאנטרי זה הרבה יותר חשוב משוויון לנשים. אז אל תבואי ביום ראשון, מה קרה. את בסך הכל אישה, אז שבי בשקט ואל תבלבלי את המוח, זו אפלייה מינורית, לא יקרה לך שום דבר אם יהיה לך ערב אחד פחות מלגברים".