איך תופרים יחדיו 8 חיות, ארבעה משלים ומלכה אחת בפנטומימה?

ההצגה "ארבעה משלים ומלכה" החלה את דרכה אי שם בשנות השמונים, ומצאה את צורתה דרך מילים, פנטומימה ותלבושת ניטראלית אחת. השחקנית והיוצרת רותי תמיר לוקחת את ארכיטיפ המלכה לסיפורי משלים שמשאירים מבוגרים וילדים מלאי שאלה // טור יוצרת
סיפור ההצגה "ארבעה משלים ומלכה" מתחיל אי שם בסוף שנות השמונים של המאה 20, בארצות הברית, לשם עברתי כילדה עם הורי. השנה היא 1989, ואני בחורה צעירה בת 22, בדרך לתואר ראשון בתיאטרון, כאשר מאחורי כבר לימודי מחול קלאסי ומודרני בבת דור תל אביב, ולימודי פנטומימה קלאסית באוהיו, ארה"ב. רציתי ליצור הצגה נודדת לקהל תלמידים.
>>
שילבתי את האהבה שלי לאגדות ומשלים, ליהקתי שחקן שלמד איתי באוניברסיטה ויצרתי הצגה המשלבת מילים (הוא), פנטומימה (אני), תפאורה קטנה, ויצאנו לדרך. ההצגה The Living Story Book התקבלה מעולה, ואיתה חרשנו את מיאמי במשך שנתיים עד שדיגדג לי מאד לנסוע לפריז, ללמוד עוד.
בפריז התוודעתי לעבודה של המאסטר אטיין דקרו, יוצר תיאטרון פיזי והמורה של ניסן נתיב לפני שנים רבות. מאז ועד היום כל יצירה שלי מושפעת מארבעה תחומי האומנות – תיאטרון טקסטואלי, מחול, פנטומימה, ותיאטרון פיזי – הבאים לידי ביטוי בכל הבעה שלי בתיאטרון ועל המסך.
כעבור כמה שנים חזרתי ארצה, כדי לחיות וליצור כאן. לפני זמן מה הרגשתי שנושא המשלים אצלי לא מוצה. במקביל, עלתה ברוחי גם דמות של מלכה מגלומנית, זועפת, לא מרוצה, קומית, אבסורדית. אני מוצאת שאני עוסקת באבסורד כל חיי. החיים על הקצה, הדמויות הגדולות, הכאב המבעבע מול ההומור המתגלגל. ההבעה המילולית נתמכת בהבעה פיזית מדויקת כמו בסרטים מצוירים: לוני טונס, פיקסר וחברים. מממ… מלכה? אז כמובן שהמלכה בהצגה קיבלה חיזוקים ממלכת הלבבות הפרועה, וגם מהדוכסית ההפכפכה בספר "עליזה בארץ הפלאות".
אוקי. נשלב משלים ומלכה. נהדר! החלטתי להתמקד בארבעה משלים שאפשר יהיה להציגם במילים ובפנטומימה באופן שיהיה ברור לקהל. לא כל משל היה עובד בטכניקה הזו. ידעתי גם שאני רוצה ליצור הצגה לקהל ילדים מגיל 6 ועד 120 אשר מכירים מעט את המשלים. כדי לחבר בין המשלים השונים, נתתי למלכה להיות גם שופטת ביער, אליה מגיעות החיות כדי שתעזור להם עם הבעיות שצצו בינן. למלכה יש גם משל משל עצמה: מדוע נעלמי פניה, בכל פעם שהיא מביטה במראה?
רציתי שזו תהייה הצגת יחיד כדי לאפשר לקהל לראות את אומנות הפנטומימה, העוסקת לרוב בהחלפת דמויות. זה מצריך החלפה מינימלית של תלבושות ואביזרים. בהצגה אני מגלמת 8 חיות (אריה, עכבר, צב, ארנב, שועל, עורב ושתי עיזים שונות) בתלבושת אחת ניטראלית, ומסתמכת על עבודת טקסט וגוף בלבד (אין אוזני חיה או זנב). המלכה, לעומת זאת, מקבלת שיער מרשים, כתר שובב ושמלה הדורה. התפאורה גם היא מינימליסטית, ובה הסוס של המלכה/שופטת הופך להיות הדוכן שלה ביער.
אל יצירת ההצגה הצטרפו חברים מוכשרים בהחלט. פנינה גרי זכרה לברכה נתנה יעוץ דרמטורגי; מיכל שגיא איתה יצרתי כמה הצגות עיצבה ויצרה את התלבושות היפיפיות המאפשרות ביטוי מלא של הדמות, וגם החלפה מהירה מאד; אלברטו שוורץ, שגם איתו שיתפתי פעולה לא פעם, הלחין מוזיקה משובחת שמתארת את הדמויות להפליא; יובל קדם בנה את דוכן-הסוס-פטנט המעולה; וארז שפריר נתן את קולו לכרוז בית המשפט, המנהל שיחות עם המלכה/שופטת ומכניס אותנו לעולם של ההצגה.
אחרי ההצגה אני מפנה את הבמה לקהל. ההצגה מעוררת שאלות רבות, וזו בעיני הצלחה ענקית. תמיד יש לצופים הצעירים והמבוגרים המון שאלות, איך? למה? כמה? אני רוצה שהקהל ייכנס לעולם של ההצגה ויצא ממנה מרוגש, מלא במחשבות, ואולי אף השראה ליצירה אישית מתוך ההצגה, ובכלל. ההצגה גם זכתה בספטמבר השנה בחמישה פרסים בטקס פרס הבמה להצגות ילדים ונוער, בקטגורית הצגות יחיד.
"ארבעה משלים ומלכה" תעלה לראשונה בתיאטרון תמונע (שונצינו 8, תל אביב) ביום שבת, ה-8.11, ב-11:00. לפרטים וכרטיסים