הרשימה מתארכת: גם מסעדת ארטל פורמל נסגרת בעקבות המלחמה

נתגעגע לקוקטייל שרימפ. ארטל פורמל (צילום דרור עינב)
נתגעגע לקוקטייל שרימפ. ארטל פורמל (צילום דרור עינב)

עוד מסעדה נופלת קורבן למציאות: כשארטל פורמל הושקה במרץ 2023 התרגשנו מאוד, כי נדיר לראות שילוב בין מסעדת פועלים לבישול עילי. כשמבקר המסעדות שלנו סיפר לנו כמה טעים ומדויק שם, בכלל התלהבנו. אבל עכשיו הסיפור הקצר הזה מגיע לסיומו. "לא פשוט למצוא את הכוחות המנטליים לשמח, וזה הרי הייעוד שלנו"

20 בנובמבר 2023

האם כבר אפשר להכריז על מותו, לכל הפחות הזמני, של הפיין דיינינג? ההודעה על סגירת ארטל פורמל נועצת עוד מסמר בארון הקבורה של המטבח העילי. למי יש ראש למפות לבנות ולמנות מתוחכמות שמוגשות בצלחות רומנטיות שהשף אסף אחת לאחת? "בזמן די קצר הצלחנו לבנות מסעדה אהובה שהרגישה לנו נכון וטוב, אבל לא פשוט למצוא את הכוחות המנטליים לשמח, וזה הרי הייעוד שלנו", אומר נדב רפופורט מבעלי המקום. "תיירים אין כמעט והרבה מהקהל שלנו מגיע מתוך ה-300 אלף שגויסו למילואים. גם צורך הבילוי השתנתה – אנשים מרגישים צורך לצאת מהבית ובאים באופן ספונטני. אם לפני כן חיפשו את החדש והמיוחד, בגלל חוסר היציבות היום כולם רוצים פשטות. לא שואלים 'מה עושים בחמישי הקרוב' אלא בהחלטה של רגע יוצאים לנשום אוויר". וכך מגיעה לסופה מסעדת יוקרה נוספת בצל המלחמה.

ארטל פורמל הוקמה בחודש מרץ השנה והביאה איתה רוח אופטימית. המיקום ברחוב שוקן, שבשנים האחרונות הפך להאב-אמנותי, וצוות שהורכב משפיצים יוצאי מסעדות עילית (איגרא רמה, סנטה קתרינה, וייס, a) הבטיחו וקיימו. המסעדה מיצבה את עצמה בנקודה שבין מסעדת פועלים למסעדת שף, מקום שבו אפשר לאכול עוף ואורז לצוהריים בבגדי עבודה ולשבת בערב על כוס יין וטורטליני מושלם.

ראיתם פעם מסעדת פועלים כזאת? ארטל פורמל (צילום: נועם פריסמן)
ראיתם פעם מסעדת פועלים כזאת? ארטל פורמל (צילום: נועם פריסמן)

"לא ברור ממה אתה אמור להתלהב יותר: יש את הבצק של הכיסונים שהיה כל כך מדויק, שאפשר היה לגייס אותו להיות צלף משטרתי. עוד לא הספקת להירגע מהביס ואז מתפוצצת לך בפה גבינת קדוש עשירה כמו אילון מאסק (אם כי קצת יותר יציבה). השיא הוא בסוף, כשמנגבים עם שארית הבצק את הרוטב שבתפריט קראו לו 'חמאת פלפל שחור' אבל למעשה היה צריך לכנות אותו 'יא ווארדי מה זו הטרפת הזו'", הם רק חלק מדברי ההתלהבות שכתב עליה המבקר שלנו.

בקיץ, בשיא ההפגנות נגד ההפיכה המשטרית, הושק בראנץ' צרפתי שאמור היה להזריק עוד חיים למקום. השפים דור ונגר ומיקה אלקיים הגישו שרימפ קוקטייל ברוטב רמולד, מולים ברוטב מרינייר וצ׳יפס ועוד טייק אופים מאופקים לקלאסיקות צרפתיות. אבל בשבעה באוקטובר הכל נגמר ומאז ארטל פורמל דוממת.

נתגעגע לשרימפ קוקטייל. ארטל פורמל (צילום דרור עינב)
נתגעגע לשרימפ קוקטייל. ארטל פורמל (צילום דרור עינב)

לשאלה אם הייתה מחשבה לשנות כיוון להמבורגר כפי שעשו רבים וטובים – OCD, סאנטי וניקו למשל – משיב רפופורט בשלילה. "אנחנו צריכים לרכז מאמץ, ולמצוא אנרגיה להפעיל מחדש שני מקומות זו משימה קשה", הוא מסביר ומוסיף שאינו מאמין שאנשים יגיעו עד שוקן כדי לאכול המבורגר. "רוב המקומות שמלאים יחסית הם כאלה שקרובים לבית וקז'ואליים. אני לא רואה את זה משתנה בחודש הקרוב וגם לא בחודשיים הקרובים אלא אם יקרה נס. וכרגע לא נראה שהוא יקרה". לציון סיום פרק חייה הקצר של ארטל פורמל שוקלים השותפים לערוך ערב פרידה, שהודעה עליו תתפרסם ברשתות החברתיות. אנו נהיה שם לטורטליני ושלום אחרון למקום שבמציאות הנוכחית פשוט אין לו מקום.