פעילים בתל אביב: "24 עצי אשל בגן הכובשים נכרתו ללא הודעה מוקדמת"

24 עצי אשל נכרתו השבוע בגן הכובשים, לכאורה ללא הודעה מוקדמת ובניגוד לחוק. האם ראוי שפקיד היערות, המופקד על תוכניות הכריתה, יהיה עובד של העירייה?

עצים כרותים בגן הכובשים (צילום: שלומי יוסף)
עצים כרותים בגן הכובשים (צילום: שלומי יוסף)
13 בנובמבר 2018

 

לפני כחודש ניצלו בשדרות ירושלים שביפו 26 עצי פיקוס שתוכנן לכרות אותם. בתום מאבק של שלוש שנים של תושבים הוסט מסלול הרכבת הקלה כדי למנוע את הפגיעה. מדובר בהצלחה משמעותית בקרב על העצים התל אביביים. אך בשבוע שעבר נכרתו 24 אשלים בגן הכובשים בלי הודעה מוקדמת ובלי נתינת אפשרות לפעילים להילחם את אותה המלחמה בשנית. על פי החוק מ־1980, חל איסור מוחלט לכרות ו/או לעקור עצים ללא קבלת היתר מפקיד היערות העירוני. בכל מקרה של אישור על ידי אותו פקיד שפועל תחת האגף לשיפור פני העיר, על העירייה לפרסם את האישור במטרה לאפשר לתושבים להתנגד וגם כדי שפשוט נדע מה קורה פה.

>> למה העירייה לא מטפלת בעצים שמרעילים את חיות המחמד?
>> המדריך המלא לצמחייה התל אביבית
>> 5 הצעות לטיול בטבע – בלי לצאת מתל אביב

האשלים בגן הכובשים ניטעו בשנות ה־50, לאחר שהכריזה העירייה על הקמת אנדרטה לזכר כובשי יפו. "אני כבר חמש שנים נלחם על האזור הזה", מספר הפעיל יקיר בן מאור, "בין הנוטעים בגן היו גם בני משפחות שכולות שעשו זאת למען זיכרון והנצחת אהוביהם. בקיץ הייתה באזור כריתה של 72 דקלים. אנחנו, הפעילים, התחלנו לשאול שאלות, לא יענו אם ההיתר פורסם או לא. בשלב הזה אמרתי לחבר'ה שמהיום אנחנו בודקים מסביב לשעון אם העירייה מפרסמת איזשהו היתר. זאת כדי שאחר כך לא יגידו שלא הסתכלנו". לפי החוק, לכל תושב ישנה הזכות להגיש ערעור.

עצים כרות בגן הכובשים (צילום: באדיבות יקיר בן מאור)
עצים כרות בגן הכובשים (צילום: באדיבות יקיר בן מאור)
עצים כרותים בגן הכובשים (צילום: שלומי יוסף)
עצים כרותים בגן הכובשים (צילום: שלומי יוסף)

"לפני כשבוע התקשר אליי חבר ואמר לי שמתחילים לעקור עצים". לפי בן מאור, שהגיע למקום במהרה, היה זה מראה מחריד. "הם מחויבים לפרסם, זו לא המלצה. זו מניעה של הזכות החוקית שלנו. לעצים יש ערך גבוה, אלה עצים עתיקים. לפחות 15 מהעצים היה אפשר להציל, להעתיק, לעשות איתם משהו. העירייה חוסכת כסף. הם באמת מכפילים את מספר העצים ברחבי העיר, אבל זה לא רלוונטי. זה הליך דמוקרטי שנמנע מאיתנו".

עורכת הדין גבי לסקי וחברת רשימת מרצ בעירייה מעלה סוגיה נוספת – פקיד היערות העירוני בעל ניגוד אינטרסים. "בעבר היה היתר כריתה, אבל תוקפו פג כבר מזמן. עכשיו, פתאום, התעוררנו למציאות שכרתו עצים בלי שקיים רישיון. בעניין הפקיד עצמו, אם העירייה רוצה לקדם תוכנית בנייה שכוללת פגיעה בעצים, הוא נע בין האינטרסים של העירייה לבין העובדה שיש לשמור על העצים. פניתי לפקיד היערות הארצי, לא רק שיבדוק את הנושא של כריתה ללא רישיון אלא שגם יפעל לכך שפקיד העירוני יהיה גוף חיצוני לעירייה על מנת לשמור על טוהר המידות. אין מצב שהעצים נכרתו בלי שהעירייה ידעה מזה".

גן הכובשים, השבוע (צילום: שלומי יוסף)
גן הכובשים, השבוע (צילום: שלומי יוסף)

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "במקום מבוצעות עבודות פיתוח לסלילת כבישים ותשתיות, המחייבות את כריתת העצים שלא ניתן היה להעתיקם. בניגוד לנטען, כריתת כל העצים מבוצעת עם היתר מסודר אשר פורסם כדין באתר העירוני. בתום העבודות בתוואי החדש יישתלו עצים חלופיים במספר העולה על אלה שנכרתו. כמו כן, לא ידוע לנו על כך שהעצים נשתלו על ידי משפחות שכולות.

נוסיף כי עיריית תל אביב־יפו רואה חשיבות רבה במניעת כריתתם של עצים קיימים ובמניעת פגיעה בעצים במהלך עבודות פיתוח ובנייה, וכל כריתה או העתקה מתבצעות רק לאחר בדיקה דקדקנית ואישור האגרונום – עוד בשלב התכנון. העירייה פועלת להרחבת מספר העצים הקיימים בעיר ולראיה בעשור האחרון מספר העצים בעיר הוכפל והגיע ל־260 אלף".