ננס סדרתי: למה העירייה לא מטפלת בצמחים שמרעילים את חיות המחמד?

עץ הדקל הננסי ממשיך להעמיד סכנת מוות לכלבי העיר. מדוע העירייה בוחרת שלא לנקוט צעדים אקטיביים נגד התפרחת הרעילה?

דקל רעיל. צילום: Shutterstock
דקל רעיל. צילום: Shutterstock
8 בנובמבר 2018

 

כולנו מכירים, גם אם לא בשמו, את הדקל הננסי – צמח נוי הפזור בפארקים ציבוריים רבים ובחצרות פרטיות ברחבי העיר. באחרונה נפוצו סיפורים על צדו היפה פחות של אותו צמח מפורסם: פירותיו רעילים ומסוכנים, וכלבים של כמה מתושבי העיר קיפחו את חייהם באוכלם את הפרי האסור. פארק הירקון וגן העצמאות הם רק שניים מתוך מרחבים ירוקים רבים המועדים לפורענות ועמוסים בעצים המסוכנים הללו, ותושבים מדווחים כי עצים ממין זה מצויים כמעט בכל רחוב במרכז העיר.

>> אלנבי חוגג 100: מה עבר על הרחוב היפה-מכוער לאורך השנים?

ההשלכות של אכילת פירות הצמח הרסניות. הוא מכיל רעלן (הנקרא Cycasin) שעיקרו בפירות הנקביים. הרעלן פוגע בכבד אנושות, וחומרת הפגיעה תלויה בכמות הנאכלת ובגודל הכלב. הקאות, שלשולים, השתנה מרובה, כשלים נוירולוגים, פגיעה ביכולת קרישת הדם, צהבת ואף תרדמת ומוות – כל אלה תסמינים אפשריים. הווטרינרית ד"ר מיכל שוורץ מזהירה: "הפגיעה מסוכנת ודורשת לרוב אשפוז ותמיכה ארוכה. חלק מהכלבים שנפגעו הבריאו כל עוד קיבלו טיפול נכון ובזמן, ולכן אם ראיתם את כלבכם אוכל את הפירות, רוצו לווטרינר!".

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

רון שור, יועץ תקשורת ופעיל למען זכויות בעלי חיים, מכיר מקרוב כמה מהכלבים שנפגעו מאכילת הפרי. "לכלב שלי, טומי, יש הרבה חברים כלבים בשכונה. שניים מהם נפגעו בשנה האחרונה מהצמח: בנדיט מת לפני חודש, ומילקי היה על סף מוות לפני פחות משנה. אין שום סיבה שהעירייה תשאיר צמח מסוכן ברחובות העיר, כשאפשר בקלות להחליפו בצמחים שאינם מסוכנים״, מסביר שור.

כאמור, העירייה אינה פועלת לכריתת עצים אלה, אף שמדי שנה נכרתים עצים רבים בעיר מסיבות שונות. חגית אוריין, פעילה חברתית ובעלים מודאגת של שלוש כלבות, מביעה בשיחה עמנו את חששה ואת זעמה: "חיי חיות ובני אדם חשובים מעצים". היא מוסיפה: "בלאו הכי העירייה כורתת עצים באופן קבוע, פתאום כואב לה על כמה עצים?! הרישלא מדובר בעצים עתיקים לשימור. חיי כלבים לא שווים כלום בעיני העירייה? תל אביב היא עיר של כלבים עם אוכלוסייה של יותר מ־35 אלף כאלה! ".

שוורץ מוסיפה כי ייתכן שאפילו אין צורך בכריתת העצים. "ההרעלה מתרחשת בשל בליעת הפירות ולוקח זמן ארוך למדי לפירות להיווצר ולהבשיל", מבהירה. "לכן אפשר להסיר את התפרחת עוד לפני הופעת הפרי. העירייה יכולה גם לברור ולשתול דקלים ננסיים זכריים בלבד".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "העירייה הפסיקה בשנים האחרונות לשתול את העץ המדובר. עצים קיימים לא נכרתים או נעקרים. בחודשים האחרונים לא התקבלו בעירייה פניות או תלונות בנושא".