"בארי" זולגת לצד האפל ומערערת על תפישת הרוע (אבל עדיין מצחיקה)

העונה השנייה של "בארי" מייצרת קלאשים בין הדמויות לבין הזהויות שהן רוצות לאמץ, והכל מתנקז לשאלה אחת: מהו רוע? התוצאה עצובה, אבל גם מצחיקה. בכל זאת, ביל היידר

"בארי" עונה 2
"בארי" עונה 2
8 באפריל 2019

"בארי" אמורה להיות סדרה ממש מצחיקה. ביל היידר בתפקיד רוצח סדרתי שרוצה לעשות הסבה מקצועית למשחק בתיאטרון, מה רע? אבל בעונה השנייה שלה, "בארי" (HBO) נוזלת יותר לצד האפל. הבחירה בתיאטרון לא מקרית: השחקנים בתיאטרון שאליו הצטרף בארי נמצאים תמיד בדמות של מישהו אחר, והם מספרים לעצמם סיפורים – חלקם כדי להרגיש טוב יותר וחלקם מחוסר ברירה. הנרטיבים הכפולים מתנגשים זה בזה, ובאמצעות הקלאש הזה שואלת הסדרה שאלה מרכזית אחת: מהו רוע?

הפרק הראשון בעונה החדשה נפתח בהתנקשות דרמטית שיוצאת משליטה. אבל במהלך חכם ומצחיק, מהר מאד אנחנו נכנסים לעולם אחר לגמרי – זה של האנק. דמותו של הגנגסטר הצ'צ'ני גלוח הראש נועדה לשבור את כל הסטריאוטיפים על רוצחים שמכהנים כראשי אימפריות פשע. האנק מספר על השינויים החיוביים בחייו: באמצעות טרמינולוגיה מילניאלית קלאסית, מלאה בשפה טרנדית של being־Well וקשקושים מוארים נוסח גווינת' פלטרו, הוא מעוות את המציאות כך שתתאים לנרטיב ה"נקי", שבו הוא "חי את החיים הטובים ביותר שלו". הוא והעובדים שלו לא גונבים, אלא "אורזים מחדש סחורה"; ראש תאגיד הפשע שאליו הוא חובר, קריסטל בול, הוא לא רוצח מסוכן, אלא יזם מעורר השראה ("כמו טוני רובינס! הוא מלמד אותנו על הדרכים העוצמתיות לגרום לשיט לקרות ולהיות צ'יל"); וישנה גם התזונה המוקפדת שהוא מנחיל לצוות ומתגאה בה ("חטפנו את השף האורגני הכי טוב בדרום אמריקה, זה לקח קצת זמן, אבל נראה לי שהמוח שלו סוף סוף נשטף!"). הסצינות הקורעות האלה גורמות לנו לתהות: אם האנק כל כך חמוד בחדר הפינטרסט מוקף הסוקולנטים שלו, בתוך סיפור האגדה ההיפסטרי שהוא מספר לעצמו שבו הוא לא שונה ממנכ"ל בחברת הייטק, האם הוא באמת רע?

"בארי" עונה 2
"בארי" עונה 2

עוד כתבות מעניינות:
ספיישל חדש בנטפליקס יוקדש לקווין בי
"משחקי הכס": המדריך שיעשה לכם סדר בעלילה
בזמן שהתנשאתם: 5 סיבות להתחיל לצפות ב"ג'יין הבתולה"

התשובה פשוטה: כן. אבל הדיון על רוע הופך להיות יחסי, ולא בטוח שהאנק נמצא בראש הרשימה. הגירלפרינד של בארי, סאלי (שרה גולדברג), מרוכזת בעצמה באופן שגובל בנרקסיזם. היא מבטיחה לבארי שהיא תהיה שם בשבילו, אבל מחר, כי היום היא בפגישה עם הסוכן, ולא מוקדם מדי, כי יש לה יוגה בבוקר. היא מעוררת אנטגוניזם כי היא מייצגת את כל מה שנאמר על הדור שלנו כל הזמן: שאנחנו עיוורים לסביבה ורואים רק את הצרכים והרגשות שלנו.

ומה עם בארי? פה זה נהיה קצת מסובך. הוא רוצה לספר על עצמו סיפור חדש – הוא כבר לא מעוניין להיות רוצח סדרתי (למרות שיש לו כשרון טבעי לכך) וכעת מחפש התחלה חדשה. כאן הסדרה מעבירה ביקורת שנשמעת לאחרונה יותר ויותר על המסך, על האתגרים שחיילים נתקלים בהם דווקא אחרי שהם שרדו את שדה הקרב. גם בסרט החדש של נטפליקס, "Triple Frontier", בן אפלק ועוד ארבעה חיילים משוחררים נאלצים לצאת למשימה מסוכנת רק כדי להתפרנס. בדומה להם, בארי התחיל את הקריירה שלו כמתנקש פשוט כי זה מה שהוא הכיר.

אבל בארי לא מצליח להבדיל בין המסיכות השונות שהוא עוטה על פניו. כמו האנק וסאלי, גם הוא פחות מסתמך על האמת ויותר על מה שהיה רוצה שיקרה. בגלל זה הוא לא מבין למה החברה לעבודה שלו בחנות לבגדי יוגה כועסת עליו כשהוא מחקה מבטא בריטי. היא בריטית, והיא מרגישה שהוא לועג לה. אבל מבחינתו זה רק משחק, ואם כולנו משחקים כל הזמן תפקידים, גם בחיים ולא רק על הבמה, אז מה הבעיה?

כשבארי נאלץ לספר בשיעור משחק על הפעם הראשונה שבה הרג מישהו, הוא משנה את הסיפור בהתאם לתגובות השחקנים סביבו. בעוד שהם בטוחים כי הוא בכה והביע חרטה, האמת הפוכה: הוא שמח על ההצלחה עם החברים שלו ליחידה, חיילים אלימים שעבורם המטרה אינה בן אדם, ובארי עדיין מתקשה לראות בקורבנותיו בני אנוש (לדוגמא, הוא כועס יותר על ביטול הצגה מאשר על מוות של אדם אמיתי שהתרחש). הוא מספר את הגרסא שמצופה ממנו לספר.

בארי נאלץ להתאים את עצמו לציפיות החברתיות בלי הפסקה, כי זה מה שכולנו עושים כל הזמן: מפנימים את המבט של החברה עלינו, מאמצים אותו ומקרינים אותו בחזרה. "בארי" מציגה תמונת מצב עגומה מאד, של אמריקה פוסט טראומטית, שטופת אלימות באופן יסודי, שבויה בקונספט של גבריות רעילה, שמספרת לעצמה כמה היא הכי מוסרית בעולם בזמן שהרקבון מכרסם בה. בארי הוא אמריקה של טראמפ, וכמו השלטון של טראמפ, זה גם מצחיק וגם עצוב.

← "בארי", ימי שלישי, 22:00 ב־HOT HBO וב־HOT VOD; ימי שלישי, 23:45 ב־yes EDGE; ובסלקום TV

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד