הפצצה, הנקמה והזקנים מ"החבובות": בארי מלהטטת בידי אומן

יהיה פיצוץ. "בארי", צילום מסך/ HBO
יהיה פיצוץ. "בארי", צילום מסך/ HBO

בנקודת האמצע של העונה, "בארי" מציגה העלאת קצב מתבקשת, דוחסת לתוך פרק אחד מספיק עלילות כדי למלא עונה ומזגזגת בניהן באופן מרשים. פצצות סלפסטיק, אגו הוליוודי, נקמה צינית, צמד קומי מבריק ואפילו כמה רגעי חסד. והפרחים לביל היידר

17 במאי 2022

אולי הדבר ש"בארי" הכי טובה בו, זה לאזן משהו כמו ארבע-חמש עלילות בפרק של חצי שעה, כל אחת מהן עם טון אחר לגמרי, ועדיין לגרום לכולן להתחבר ולהרגיש כמו חלק מאותה סדרה. תחשבו על זה רגע: המשמעות היא חיתוכים מהירים בין סצינות קצרות יחסית, שעדיין איכשהו אחידות, חלק מאותה שפה טלוויזיונית, ומבלי שזה יכביד או יתיש. זה, אגב, בדיוק מה שהפך את הפרק "ronny/lily" מהעונה הקודמת – או כפי שהוא זכור, הפרק בו בארי נלחם בילדה רצחנית בת 11 שמורכב כמעט כולו סצינת קרב אחת ארוכה וכמעט חסרת דיאלוג – לעוד יותר חריג וקיצוני ממה הוא היה יכול להיות בכל סדרה אחרת.

ובחזרה לפרק הנוכחי, הנה רשימת מלאי מלאה של מה ש"בארי" משליכה על הצופה רק בעשר הדקות הראשונות: קוזנו, המורה למשחק האומלל של בארי, מנסה להתחפף מלוס אנג'לס כי הוא חושש לחייו ולחיי משפחתו תוך כדי שהסוכן שלו (פרד מלמד! כמובן שזה פרד מלמד!) מסביר לו שהקריירה החבוטה שלו סוף סוף עשויה להמריא ("This is the industry-wide amnesia we've been hoping for", הוא אומר לו). פיוקס, המפעיל לשעבר של בארי, חוזר לעיר עם תוכנית שכוללת מעבר על רשימת החיסולים הארוכה של בארי בניסיון לבנות צבא נקם חובבני מבני משפחות ששכלו לו את יקיריהם (נשמע כמו רעיון נהדר, קשה לדמיין דרך בה זה הולך להשתבש); סאלי מתכוננת להקרנת הבכורה החגיגית של הסדרה שלה ונמצאת באגו-טריפ חמור מתמיד; בארי עצמו מקבל מנוהו האנק וחבריו הצ'צ'נים פצצה מתקתקת (מחוברת לאפליקציה) בתוך קופסת קרטון בשביל לחסל את הבוליביאנים. 

מה שמדהים הוא כמה כל אחת מהעלילות האלו מרגישה אחרת, מבוימת אחרת ומוגשת אחרת. ווינקלר ומלמד הם צמד קומי מושלם, שני קשישי שואו-ביזנס פטפטנים ומרירים, שמזכירים בעת ובעונה אחת את "שיטת קמינסקי", את "קשישים חסרי מנוח", את הזקנים מ"החבובות" וגם את הזקנים שמגלמים ג'ון מולייני וניק קרול ב-"Oh, Hello". מונולוג הקללות היפהפה של מלמד, שבסך הכל מצטט לקוזנו את שלל העלבונות שהוטחו בו בתעשייה, מתחיל בנסיעה במכונית עם "נרקיסיסט, אובססיבי, קטנוני" ומסתיים רק בסצינה הבאה, בחנות התיקים, עם "weak sauce, shitfuck, fuckfuck" (האחרון, אגב, מקפיץ את קוזנו; מסתבר ש-fuckfuck נאמר על ידי רוב ריינר בשנות ה-90 וזה עדיין כואב לו).

>>בפעם שעברה הבנו עד כמה "בארי" צללה לתוך הניהליזם

בארי והפצצה זה מופת של סלפסטיק שחור ומדויק – מהשוט הרחוק בו הוא מרים את הפצצה בחניון ריק ממכוניות ועד לשלל הצרות שהאפליקציה של הפצצה תעשה לו בהמשך. סאלי כרגע מרגישה כמו דמות קולקטיבית לכל שחקנית יהירה ומזויפת שביל היידר וחבריו אי פעם פגשו בלוס אנג'לס, וניתן להניח שהיו כמה וכמה. מסע הנקמה של פיוקס, שמוגש על רקע הזמזומים התעשייתיים הפסיכוטיים ש"בארי" מרבה להשתמש בהם בעונה הזו, הוא קו העלילה הקר והאפל ביותר – חרף, ואולי בזכות, החיוך הידידותי מדי של פיוקס, שמופנה לאנשים אותם הוא מחזיר ליום הגרוע בחייהם עם דפיקה אחת בדלת. זו היא רק תזכורת למחיר האנושי של החיסולים ש"בארי" מגישה לרוב – חוץ ממתי שהיא לא – בתור קומדיה שחורה.

אנחנו נמצאים כעת בנקודת האמצע של העונה ואירועי החצי השני של הפרק פועלים סוף סוף דווקא כדי להתחיל לצמצם ולקשור את כל העלילות האלו לאחת. בארי מפוצץ את הבית של הבוליביאנים בדיוק כשכריסטובל, המאהב הסודי של האנק, חוזר הביתה (הוא היה בפילאטיס!) אבל בזכות צירוף מקרים נהדר, מצליח להרוג את כולם חוץ ממנו. סאלי, על גג העולם אחרי שהסדרה שלה קיבלה ביקורות מעולות, נפרדת מבארי. בארי מבהיר לקוזנו שהוא לא מתכוון להרוג אותו ודרכיהם נפרדות, לפחות לבינתיים. ובאופק, צבא הנקמה של פיוקס מתחיל לשקול (בנפרד. שוב, לפחות בינתיים) את צעדיו. התחושה היא שהחצי הראשון של הסדרה היה סוג של משפך רחב; כעת הוא עומד להצטמצם.

  • מאמרות נוהו האנק: האנק, אלוף אבטחת המידע, הגדיר את המשתמש של בארי באפליקציה של הפצצה בשם BerkmanGoesBoom. הסיסמא היא "SuddenlySeymour1985, אבל במקום S יש $". לא מפתיע שהוא אוהב את "חנות קטנה ומטריפה".
  • כל הרוטב: ההקראה הדרמטית של פרננדו, ראש המאפיה הבוליביאנית, של ההתכתבות הסודית של כריסטובל והאנק היא נהדרת, וגם נותנת את השם לפרק: "the guys want to go to Buffalo Wild Wings… and try ALL THE SAUCES".
  • עוזרת, חברה, נדחפת: נטלי גריר, החברה של סאלי משיעורי המשחק של קוזנו, כבר לא מופיעה הרבה בסדרה כמו פעם אבל שני הרגעים שלה בפרק הזה – פעם אחת כשסאלי משאירה אותה מחוץ ללימוזינה, פעם שניה כשהיא מנסה להידחף לצילומים על השטיח האדום – פשוט נהדרים.
  • Wrap It Up: הנאום של סאלי בפרמיירה שלה כל כך ארוך שמתחילים לנגן לה את מוזיקת הרקע בה משתמשים בשביל להוריד אנשים שמאריכים בדבריהם בטקס האוסקר. התגובה של סאלי היא "או מיי גאד, לא ידעתי שעושים את זה בבכורות!" בשבילך כן.
  • לא הכל פצצות-מכות-והוליווד: האנק שאוסף את כריסטובל הפצוע קלות מבארי נותן לנו את אחד משני הרגעים הרכים היחידים בפרק. השני הוא "תודה על הכל, מר קוזנו" של בארי. הוא מתכוון לזה.

העונה השלישית של בארי משודרת ב-HOT HBO וב-yes, פרק חדש בכל ימי שני ב-23:00. לקריאת הריקאפים הקודמים