בדקה ה-90: כך יזמו משרד התיירות ועיריית תל אביב שבוע גאווה חורפי ספונטני

משרד התיירות ועיריית תל אביב יזמו שבוע גאווה חורפי, בתקווה למשוך ארצה תיירים מחו"ל ומהר. רק חבל שסוכני התיירות המתמחים בקהלים הגאים לא שמעו על זה

מצעד הגאווה. צילום: Shutterstock
מצעד הגאווה. צילום: Shutterstock
19 בנובמבר 2014

שבוע הגאווה שנערך בתל אביב מדי שנה בחודש יוני כבר מזמן הפך למותג. קרוב ל־30 אלף תיירים גאים פוקדים מדי שנה את המטרופולין שמציעה שמש, ים, מצעד, מסיבת חוף ואטרקציות גאות רבות, כמו גם לארדים ישראלים שמהווים אטרקציה בפני עצמם. לאחר שמבצע צוק איתן פגע משמעותית בתיירות הנכנסת שהייתה צפויה לבקר בישראל בקיץ 2014, סימן משרד התיירות את קהילת הלהט"ב כקהל יעד שעשוי להציל את מאזן התיירות השנתי ולהקפיץ את המספרים. המשרד יזם פנייה אל עיריית תל אביב במטרה להפיק שבוע גאווה נוסף בתקופת הכריסמס, וזו לא חשבה פעמיים, אזרה אומץ והחליטה להפיק מיני פסטיבל גאה בדקה ה־90: "מרגע שפנה אלינו משרד התיירות, הייתה התארגנות מהירה ויעילה מאוד של כל האגפים הקשורים לכך בעירייה, ועלינו עם קמפיין שקורא לתיירים לבוא ליהנות מתל אביב הגאה גם בחורף", מספר יניב ויצמן, חבר מועצת העיר ומחזיק תיק הקהילה הגאה.

הפסטיבל החורפי ייערך בין 24 בדצמבר 2014 ל־7 בינואר 2015, ויכלול מגוון פעילויות ואטרקציות לתיירים, לרבות הצגות ומופעים באנגלית. חוץ מהמסיבות שיופקו במיוחד לפסטיבל על ידי כל הליינים הגדולים, יתקיימו מסיבת רחוב גדולה בשדרות רוטשילד ומסיבות צ'יל אאוט בחוף הילטון. רוב התכנים יינתנו בחינם, ובמהלך התקופה יציעו בתי המלון בעיר חבילות נופש במחירים אטרקטיביים. תיאטראות תל אביביים כגון הבימה והקאמרי יעלו הצגות ייחודיות בשפה האנגלית ויציעו אותן במחירים מיוחדים; וגם במסעדות ובסיורים שונים יוכלו תיירים ליהנות מהנחות.

"אנחנו מבינים שיש לתל אביב הרבה מה להציע מעבר לעונת הקיץ. יש משהו במוצר התיירותי שנקרא תל אביב שתקף לכל עונות השנה. בימים האלה כבר ממש קר באירופה, ואני הולך כאן עם טי שרט, וזה חלק מהאופי הייחודי של העיר", מסביר יניב ויצמן.

האומץ להמר על הפרויקט בהתרעה כה קצרה אמנם מרשים, אך סוכני התיירות בתל אביב וחלק מבעלי הליינים חושבים שלא כך בונים מותג חדש. "כל מיזם מצד העירייה שבא לעודד תיירות גאה מבורך. יחד עם זאת אני אמרתי את דעתי: להרים פרויקט גדול בהתרעה כזו זאת בדיחה. בעייתי גם להביא תיירים לתל אביב בכריסמס, כשבשאר העיר אין שום אזכור לחג הזה", טוען אוהד חיים, הבעלים של ליין המסיבות Forever Tel Aviv, ומוסיף: "כל הפסטיבלים הגדולים בעולם מתחילים לשווק את עצמם חצי שנה מראש, ולכן אני לא מאמין שתהיה לזה משמעות ושיגיעו אנשים".

אף שאיננו מאמין בהפקת הבזק, חיים משתף פעולה עמה ומפיק מסיבה באומן 17 ב־26 בדצמבר שתיכלל בלוח האירועים של הפסטיבל.

מצעד הגאווה. צילום: מיכאל שבדרון
מצעד הגאווה. צילום: מיכאל שבדרון

דווקא סוכני התיירות שמביאים ארצה אלפי תיירים גאים מדי שנה היו האחרונים להתעדכן ביוזמה החדשה. "הפסטיבל נפל עליי השבוע כרעם ביום בהיר, לאף אחד שאני מכיר אין מושג על זה. כריסמס זה חג משפחתי, ואנשים לא נוסעים בחג הזה", אומר ישראל רודריג, מנהל התיירות הנכנסת של אופקים תיירות וכנסים. רודריג עובד בתחום התיירות זה 40 שנה, וב־15 השנים האחרונות מתמקד אך ורק בתיירות גאה. מדי שנה מגיעים דרכו יותר מ־1,000 מבקרים. רודריג מוסיף: "חבל שהעירייה לא בחרה לשתף את גורמי התיירות במיזם הזה. לא בניתי שום דבר מיוחד לקראת הפסטיבל הקרוב, ואני לא מכיר אף סוכן שבנה חבילה כזו".

ראסל לורד, מארגן טיולים זה 30 שנה התמקד בקהילה הגאה, מצטרף לדבריו של רודריג: "אין לי מושג מי מארגן את זה, אילו אירועים כלולים, אנחנו בכלל לא יודעים על מה מדובר. יש לי תיירים שיהיו פה בדצמבר והייתי שמח ליידע אותם, אבל אין לי שום מידע בנושא". לורד מברך על היוזמה, אבל אומר שלדעתו אנשי המפתח בענף התיירות המקומי חייבים היו להיות שותפים למהלך מהסוג הזה: "זו הפרנסה שלי, אני מתמחה בלהביא תיירים גאים לישראל, עובד מול סוכנים, קהילות וארגונים בחו"ל, ואני לא היחיד. חבל שנשארנו מחוץ לתמונה".

ויצמן הגיב לטענות באומרו: "כל ההתארגנות הייתה מאוד מהירה, ואם יש מי שעדיין לא עודכנו במידע – צר לי. כמות הסיבות למה לא היא אינסופית, החוכמה היא להגיד למה כן. מסיבות גדולות קורות כאן כל שנה, והתייר הממוצע מחפש כל הזמן וויקנד במקום אטרקטיבי".

פיני שני, סגן ראש מנהל השיווק במשרד התיירות, מוסיף: "לאחר צוק איתן הגענו למסקנה שחודשי החורף הולכים להיות בעייתיים מאוד. בהסתכלות על הקהלים שאפשר להניע ומהר, עלה הרעיון לבוא בדברים עם עיריית תל אביב כדי שייצרו שורה של אירועים ומסיבות ושאנחנו ניכנס לשיווק של זה בחו"ל. לשמחתי הרבה העירייה הרימה את הכפפה. אני מקווה שתיווצר תנועת תיירים יפה בתקופה הזו, ושתיווצר כאן מסורת שתהיה דומה למצעד הגאווה ביוני".

מה לגבי ההיערכות בדקה ה־90, זה לא מאוחר מדי?

"מובן שעדיף היה לדעת על זה שנה מראש, אך לאור הצורך של מתן מענה זריז לתחום התיירות, העדפנו לקחת את הסיכון מאשר לדחות את זה בשנה".

מה לגבי סוכני תיירים ומארגני טיולים שבכלל לא שמעו על זה?

"עיריית תל אביב מטפלת בחשיפה לקהל הישראלי. ניקח זאת לתשומת לבנו".