צימרמן לנצח: תערוכה חינמית על בוב דילן והקשר שלו לישראל וליהדות

לקראת קבלתו את פרס נובל לספרות, בית התפוצות יקיים תערוכה סביב תחנות חייו ויהדותו של בוב דילן שתהיה פתוחה לקהל הרחב

צימרמן בצפון. צילום: אליוט לנדי, בית התפוצות
צימרמן בצפון. צילום: אליוט לנדי, בית התפוצות
6 בדצמבר 2016

אינסוף מילים נשפכו על ההחלטה השנויה במחלוקת להעניק את פרס נובל לספרות לבוב דילן. "זה כמו לתת לאוורסט מדליה על כך שהוא ההר הגבוה ביותר", תיאר את ההחלטה זמר יהודי אחר – לאונרד כהן עליו השלום. כלומר, ברור שמגיע לו אבל מה הטעם – מה אכפת לו להר? היחיד שלא השתתף בקרנבל הטקסטים והאייטמים שהתפרסמו בנושא הוא דילן עצמו, ששמר על דממת אלחוט עד שלאחרונה הודיע כי לא יגיע לקבל את הפרס ב־10 בדצמבר בסטוקהולם עקב "התחייבויות קודמות" אבל הוסיף שהוא מתרגש. איזה חמוד.

אז נכון שדילן, או שמא יש לומר רוברט צימרמן, הוא לא היהודי הראשון שזוכה בפרס נובל. אבל כשמדובר בפיגורה מעולם התרבות הפופולרית, שבואו נודה בזה, קרוב אלינו יותר מעולם המדע לדוגמה, אתם יכולים להיות בטוחים שנחגוג את הזכייה ובטח ובטח שלא נשכח לו את יהדותו. כי הוא משלנו! בערך.

האדמו"ר בוב. צילום: אליוט לנדי, בית התפוצות
האדמו"ר בוב. צילום: אליוט לנדי, בית התפוצות

בחמישי (8.12), יומיים לפני הטקס שממנו ייעדר דילן, תתקיים תערוכה מרשימה ומסקרנת בבית התפוצות שתחגוג את השפעתו ותשים דגש בין השאר על יהדותו. התערוכה, שתהיה פתוחה לקהל הרחב ללא עלות, עשתה בשכל כשבחרה לפרק את סיפורו של דילן, דמות חידתית בלשון המעטה, במקום לספר אותו באופן כרונולוגי. בבית התפוצות מבטיחים להתמקד ב"מהפכה שחולל, השפעתו על המוזיקה בעולם ובקשר שלו עם יהדותו ועם ישראל". מנכ"ל בית התפוצות, דן תדמור, מסביר: "קשה למצוא מוזיקאי יהודי שהשפיע על תרבות המאה ה־20 יותר מבוב דילן. זו הייתה אחת הסיבות המרכזיות לבחירתנו להציג בבית התפוצות – מוזיאון העם היהודי את התערוכה המוקדשת ליצירתו ולתחנות חשובות בחייו".

התערוכה תציג את דילן באמצעות סרטים, צילומים, דימויים, פוסטרים, מוצגים וכמובן – הרבה מוזיקה. כמו כן, במסגרת התערוכה יוצגו לראשונה בישראל צילומי מקור של הצלם אליוט לנדי, שהיה הצלם הרשמי של פסטיבל וודסטוק. נוסף על כך יוצג סרט דוקומנטרי קצר, "דילן שלי", העוסק בהשפעתו של דילן על המוזיקה הישראלית. בסרט ראיונות עם מוזיקאים ישראלים ובהם דני ליטני, אהוד בנאי, שלומי שבן ולהקת ג'יין בורדו.

יואב קוטנר. צילום: איליה מלניקוב
יואב קוטנר. צילום: איליה מלניקוב

"מאיר אריאל קרא לו 'גדול היוצרים העבריים של המאה ה־20, ואכן אין אף יוצר בתחום המוזיקה שכתב והלחין ושר כל כך הרבה שירים ששינו את העולם", מציין יואב קוטנר, שמשמש כמנהל האמנותי של התערוכה ושקולו המוקלט ילווה את מיצגיה. "אני מרגיש כאילו מישהו מ'החבר'ה שלנו', מדור שנות ה־60 שחלמו על מהפכה, מקבלים את האישור הכי מכובד לגאוניותם".

בית התפוצות, קמפוס אוניברסיטת תל אביב, קלאוזנר 15 תל אביב, חמישי (8.12) 16:00־22:30, כניסה חופשית