בחירות על מסך: 11 מערכות בחירות שאהבנו בקולנוע ובטלוויזיה

כן את יכולה. לזלי נופ ב"מחלקת גנים ונוף". צילום מסך
כן את יכולה. לזלי נופ ב"מחלקת גנים ונוף". צילום מסך

לזלי נופ, אילן מהפיג'מות או בטי בופ - למי תתנו את הקול שלכם? הקמפיינים הפוליטיים הבידיוניים שריגשו אותנו לא פחות מהבחירות האמיתיות (אולי יותר)

27 בפברואר 2024

מחלקת גנים ונוף

הקומדיה המתוקה הזו היא שילוב מושלם בין הקצנה קומית לתובנות מדויקות וחדות על פוליטיקה מקומית, וזה נכון במיוחד בעונה הרביעית. לזלי נופ (איימי פולר) כבר הוכיחה בשלב זה של הסדרה שאין ראויה ממנה להיות חברה במועצת העיר, אבל מהר מאוד היא מגלה שאיכות העבודה שלה כאשת ציבור לא לגמרי מעניינת את ציבור הבוחרים. מולה מתמודד בובי (פול ראד בהופעת אורח חמודה להפליא), בנו המפונק אך חביב של איש עסקים בעל השפעה. לבובי אין מצע או תוכניות של ממש והוא אפילו לא כל כך בעניין של התפקיד, הוא רץ בעיקר כי אבא שלו ממש התעקש.

בעונה השביעית זהו תורו של בן (אדם סקוט), בן זוגה של לזלי, לקמפיין משלו, הפעם לקונגרס. באחד הפרקים היא מסרבת להשתתף בתחרות מסורתית של אפיית פאי ומסתבכת, מחליטה להשתתף בכל זאת ומסתבכת שוב. כשבן זוגה מציע לאפות פאי במקומה, הוא יוצר משבר פוליטי אחר, הפעם מול ארגוני זכויות גברים.

הקמפיין

קומדיות פוליטיות מטורללות זה תמיד כיף, בטח כאלה שוויל פארל משתתף בהם. הסרט הזה מתאר את המאבק על מקום בקונגרס בין פוליטיקאי ותיק וחסר בושה (פארל) לבין מועמד חדש (זאק גלפינאקיס), שמוביל לרצף של תככים, מזימות, טינופים ואגרופים לא מכוונים לתינוקות. וגם לרגע המושלם הזה:

בחירות או לא להיות

בבית ספר תיכון בנברסקה, טרייסי פליק (ריס ווית'רספון) היא המתמודדת המובילה, וגם פחות או יותר היחידה, לראשות מועצת התלמידים. אבל טרייסי לא תנצח בלי תחרות, לא אם זה תלוי במורה ג'ים (מת'יו ברודריק), שיש לו סיבות לא אתיות משלו לרצות להכשיל אותה. הוא מצליח להכניס שני מועמדים חדשים למירוץ – שחקן פוטבול דביל ופופולרי ואחותו הקטנה, שנכנסת למירוץ עם גישה ניהליסטית.

נפוליאון דינמיט

גם קומדיית ההתבגרות המוזרה להפליא הזו כוללת בחירות, כשהפעם המתחרה הוא פדרו המקסיקני שהגיע לבית הספר במסגרת חילופים תלמידים. פדרו השתקן מבסס את הקמפיין שלו על הבטחה לדאוג לקדושים שישמרו על המסדרונות בבית הספר, אבל איכשהו זה מגיע לזה שאת הבחירות מכריעה תחרות ריקודים.

מילק

סיפורו של הפוליטיקאי ופעיל זכויות הלהט"ב הארווי מילק, שנבחר בשנות השבעים למועצת העיר סן פרנסיסקו בצעד היסטורי, כאחד מנבחרי הציבור הראשונים שעשו זאת כשהם מחוץ לארון. מילק נרצח שנה לאחר מכן ע"י קולגה ממועצת העיר. הסרט של הבמאי גאס ואן סנט זיכה את שון פן באוסקר על התפקיד הראשי וזכה גם בפרס לתסריט מקורי. כאילו כדי להזכיר את החשיבות של פוליטיקה מקומית, בסמוך ליציאת הסרט נערכו בחירות בקליפורניה, בהן נדרשו התושבים להכריע האם לאסור בחוק על נישואים חד מיניים במדינה.

לא

הסרט עם השם הכי מבלבל ברשימה הוא צפיית חובה לכל מי שמתעסק בפוליטיקה, שיווק, יחסי ציבור ומה שביניהם (וגם לאנשים שפשוט אוהבים קולנוע טוב ומעניין). ב-1988 נערך בצ'ילה משאל העם, בו נדרשו התושבים להכריע בעד או נגד 8 שנים נוספות תחת הנהגתו של הדיקטטור אוגוסטו פינושה. בסרט, גאל גארסיה ברנל הוא פרסומאי שצריך לשכנע את הציבור למה התשובה הנכונה היא 'לא', וזה יותר מסובך ממה שזה נשמע. הפרסומאי מחליט לעשות את מה שהשמאל הישראלי נוטה לפספס – הוא מוותר על ה"אנחנו צודקים" והולך עם "יותר כיף איתנו", תוך שימוש בשיטות של פרסום מסחרי ולא בהכרח פוליטי.

טאנר 88

הבמאי רוברט אלטמן והתסריטאי גרי טרודו יצרו יחד מיני-סדרה פוליטית עבור HBO, המלווה את מערכת הבחירות של 1988. הקאץ' – הוא ליווה את הקמפיין של פוליטיקאי בדיוני לחלוטין בשם ג'ק טאנר (מייקל מרפי). הסדרה תיעדה אותו באירועים פוליטיים אמיתיים והפגישה בינו לבין דמויות פוליטיות של ממש, שבכלל לא בטוח שהבינו שהוא לא באמת קיים. ב-2004 נוצר סרט המשך, מוקומנטרי אף הוא, שבו הבת של טאנר (סינתיה ניקסון) מנסה לבנות לעצמה שם כיוצרת דוקומנטרית ויוצאת לצלם דוקו משלה על הקמפיין של אביה ב-88.

לכשכש בכלב

קיצור תולדות הספין. רוברט דה נירו הוא יועצו של נשיא ארה"ב המבקש להיבחר בשנית, דסטין הופמן הוא מפיק הוליוודי חלקלק, ביחד הם יעשו הכל כדי להעלים סקנדל שמדרדר את הנשיא בסקרים. הסחת הדעת הנבחרת היא מלחמת צדק במדינה אירופאית שרוב האמריקאים לא יודעים איפה היא נמצאת על המפה, והתרמית מתנפחת עד לכדי זיוף צילומי זוועה מהשטח והקלטת שיר "אבוד" שיהפכו ברגע הנכון להמנון המלחמה.

פולישוק

עלילותיו המטופשות של שר עם תפקיד מיותר זה נחמד, אבל הקומדיה הפוליטית הזו זוהרת במיוחד כשהבחירות נכנסות לתמונה. העונה השנייה של הסדרה עוקבת אחרי הפריימריז במפלגה הפיקטיבית מל"ל ולאחר מכן בבחירות לממשלה, כשמול השר החביב והטמבל מתמודד יו"ר המפלגה שלו לשעבר, שהקים מפלגת מרכז חדשה. בעצם זאת העונה של קוזו אביטל שנדרש לאתגרים כמו "לגרום לפולישוק להראות פחות מזרחי" או "פולישוק ואשתו נראים כמו זוג גרוש במודעה לקמפיין משפחתי".

צילום מסך מתוך "פולישוק"
צילום מסך מתוך "פולישוק"

הפיג'מות

בעונה הראשון של הסיטקום מבית ערוץ הילדים נכלל פרק פארודיה על הסדרה "24", המתרחש כולו ביום הבחירות לראשות ועד הבית בבנין בו מתגוררת הלהקה. שיא הפרק הוא כמובן תשדיר הבחירות הבא:

בעונה השלישית המתמודד הוא דווקא גרי מנדלבאום, שמחליט לרוץ לראשות העיר כדי להתמודד עם מצוקת הדיירים הפשוטים, כמו זבל ורעש ברחוב. הפיג'מות מתגייסים לעזרתו ומקימים מטה בחירות של ממש בתקווה שתצא להם מזה טובת הנאה כלשהי. המתחרה העיקרי שלו הוא שמעון צמחוני, אויבו המושבע, שמנסה לחבל בקמפיין בכל דרך אפשרית. הפרק מסתיים עם קריין חדשות המקריא את תגובתו של ראש העיר רון חולדאי לפרשת מנדלבאום-צמחוני: "מעולם לא שמעתי את השמות האלה, אתה בטוח שהם התמודדו לראשות העיר תל אביב?".

בטי בופ לנשיאות

יש לכם שש וחצי דקות פנויות בתור לקלפי? קבלו: