בוטל מצעד הגאווה השנתי בתל אביב: "זה לא הזמן לחגיגות"

מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)
מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)

עיריית תל אביב-יפו וארגוני הקהילה הגאה סיכמו על ביטול מצעד הגאווה שהיה אמור להתקיים בחודש הבא. "132 בנינו ובנותינו עדיין חטופים בעזה, מעגל השכול הולך ומתרחב מדי יום ואנו נמצאים באחת מתקופותיה הקשות של מדינת ישראל", הסביר ראש העיר רון חולדאי את ההחלטה

לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שזה לא הזמן לחגיגות ראוותניות. הכאב, השכול, המצוקה של המפונים ושל משפחות החטופים, לא חסרות סיבות לדחות כל חגיגה לאומית, ממלכתית או עירונית. אירועי השבעה באוקטובר והמלחמה שבעקבותיהם, כמו גם אירועי הימים האחרונים, הופכים כל מפגן ראווה כזה למנותק והזוי. בעיריית תל אביב-יפו הבינו את זה היטב, ויחד עם ארגוני הלהט"ב עשו את הדבר הנכון והודיעו לפני שעה קלה על ביטול מצעד הגאווה 2024 שאמור היה להתקיים בחודש הבא.

>> חגיגות העצמאות בתל אביב: מצומצמות, צנועות ובלי במות בידור מרכזיות

בהודעה שפרסם ראש העיר רון חולדאי לפני שעה קלה הוא הסביר כי ההחלטה נפלה לאחר התייעצות עם ארגוני הקהילה הגאה. "זו לא העת לחגיגות. החלטנו שהשנה,במקום מצעד הגאווה, נקיים בתל אביב-יפו עצרת בסימן גאווה, תקווה וחירות", כתב חולדאי. גורמים המקורבים לארגון המצעד ידעו לספר כי ההחלטה התקבלה פה אחד, וכי אמנם מתוכננים אירועים נוספים לשבוע הגאווה פרט למצעד, אך במתכונת הרבה פחות שמחה וצוהלת מהרגיל.

והשנה: אין גאווה עם חטופים. מצעד הגאווה 2023 (צילום רחפן: אור אדר)
והשנה: אין גאווה עם חטופים. מצעד הגאווה 2023 (צילום רחפן: אור אדר)

חולדאי הוסיף כי "132 בנינו ובנותינו עדיין חטופים בעזה, מעגל השכול הולך ומתרחב מדי יום ואנו נמצאים באחת מתקופותיה הקשות של מדינת ישראל. תל אביב-יפו היא הבית של הקהילה הגאה, כזו הייתה וכזו תמיד תהיה. מתוך המחויבות הגדולה שלנו לקהילה, החלטנו השנה להסיט חלק מהתקציב שיועד להפקת מצעד הגאווה לטובת פעילות המרכז הגאה. אנחנו כואבים את כאבה של המדינה כולה, ובמקביל לא מפסיקים לרגע את המאבק למען שוויון וחירות – לכולם ולכולן. נתראה במצעד הגאווה ביוני 2025".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי "ההחלטה על ביטול המצעד, בדומה לצמצום האירועים העירוניים בפורים וביום העצמאות והתאמתם למצב, התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של הסוגיה, במסגרתה הקשבנו להלך הרוח הציבורי וכאות הזדהות עם המפונים ומשפחות החטופים ועם כאבן של משפחות השכול. עם זאת, מתוך המחויבות העמוקה של העירייה כלפי הקהילה הגאה והיותה של תל אביב-יפו הבית החם של הקהילה הגאה על כל גווניה, יצוין שבוע הגאווה בחודש יוני באירועים מקומיים לקהלי היעד של הקהילה (משפחות, גיל שלישי ועוד) ויתקיים אירוע מרכזי במתכונת של עצרת בסימן גאווה, תקווה וחירות".

מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)
מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)

מטעם ארגון הנוער הגאה איגי נמסר: "אנחנו בשנה קשה ובלתי רגילה, ונכון עשתה עיריית תל אביב שבחרה לשנות את מתווה המצעד. עם זאת, אסור לשכוח שהמאבק לשוויון זכויות לא נגמר, ובשנה האחרונה ראינו עליה חדה באמירות ומעשים להט"בפוביים יחד עם קיצוץ תקציבים והפנייתם לקידום שנאה ובורות. העצרת בתל אביב ומצעדי הגאווה ברחבי הארץ חשובים במיוחד כדי שלא נשכח שרק מדינה שוויונית יכולה להוות בית אמיתי לאזרחים ולאזרחיות שלה".

הבוקר דיווחנו כי גם חגיגות יום העצמאות בתל אביב יצומצמו למינימום ויתמקדו בעיקר באירועים שכונתיים וקהילתיים קטנים בהרבה מהמקובל, בעיקר לילדים ולמשפחות, ללא בימות בידור מרכזיות וללא זיקוקים והופעות של כוכבים. בשבוע שעבר היה מועדון התדר חלוץ מבטלי הביטולים, כשהכריז על סגירת המועדון במוצאי שבת כדי לתמוך בהפגנות משפחות החטופים ובהפגנות נגד הממשלה.