המחאה חוזרת? אלפים הפגינו בתל אביב וקראו ל"בחירות עכשיו"

הפגנת "בחירות עכשיו", כיכר הבימה 06.01 (צילום: אמיר לוי/גטי אימג'ס)
הפגנת "בחירות עכשיו", כיכר הבימה 06.01 (צילום: אמיר לוי/גטי אימג'ס)

כ-20 אלף איש התייצבו אמש בכיכר הבימה בדרישה להקדמת הבחירות וחמי רודנר שר לממשלה "בואי ניפרד", אך ארגוני המחאה וההתנגדות הגדולים עדיין לא מצטרפים להפגנות נגד הממשלה. "כבר שלושה חודשים אומרים לנו 'אחרי המלחמה'. היום אפשר לומר בקול ברור ורם - השעה שש הגיעה"

זה השבוע השלישי ברציפות שאלפי ישראלים נוהרים במוצאי שבת לכיכר הבימה בקריאה להדחת נתניהו ויציאה לבחירות מוקדמות, על רקע מחדל ה-7.10 של קואליציית החורבן, ואם בשבוע שעבר עמדו ההערכות על כעשרת אלפים מוחים, אתמול כבר הכפיל את עצמו המספר ורחבת הכיכר הייתה מלאה מקצה לקצה, כשהשבוע בלטה במיוחד חזרתם של הדגלים הוורודים לכיכר באדיבות החזית הוורודה, וההפגנה נשאה יותר סממני מחאה (שלטים, זמבורות, מגהפונים) מאשר בשבועות קודמים.

>> אי סבירות קיצונית: הבוסים של עמית סגל אשמים בהתבזות שלו

גם השבוע לוותה ההפגנה במחלוקת מאחורי הקלעים בין ארגוני המחאה וההתנגדות לממשלה, כשארגוני המחאה הגדולים – כוח קפלן, אחים לנשק, בונות אלטרנטיבה והדגלים השחורים – מיאנו להצטרף כל עוד חיילי המילואים בחזית וקראו לציבור להגיע אל עצרת התמיכה בחטופים שנערכה בכיכר המוזיאון, ולא להפגנה בכיכר הבימה.

פעילות המחאה נגד הממשלה מתמקדת בשבועיים האחרונים בדרישה להקדמת הבחירות, מתוך הכרה בעובדה שחברי הממשלה אינם מתכוונים לקחת כל אחריות על חלקם במחדל ואף עושים כמיטב יכולתם כדי להשתמש במלחמה לתועלתם האישית והפוליטית, תוך כדי שהמדינה והמלחמה אינם מנוהלים וביזת הקופה הציבורית נמשכת ביתר שאת.

"כבר שלושה חודשים שהם אומרים לנו 'שקט יורים', הבחירות יגיעו 'אחרי המלחמה'", אמר משה רדמן, ממוביל המחאה, ובזמן הזה הם תופרים תיקים לצה״ל ומערכת הביטחון, מפקירים את העקורים, מתעלמים מהחטופים, מזניחים את משפחות הנופלים והנרצחים, משפילים את המפקדים, מתכוננים לתחקירים, עושים פוליטיקה בתקציבים, מסכסכים ומפלגים, משקרים, מסיתים, מזלזלים, מסלפים. אז היום, אחרי שלושה חודשים, אפשר לומר בקול ברור ורם – השעה שש הגיעה. הלחימה כנראה תימשך עוד זמן רב ואין לדעת מה יהיה בצפון ובגזרות נוספות. אבל אם יש משהו אחד, וודאי, מוחלט שאנחנו יודעים כבר עכשיו הוא שישראל צריכה ללכת לבחירות".

בהפגנה בכיכר הבימה השתתפו ונאמו נציגי משפחות הנופלים והנרצחים, והזמר חמי רודנר ביצע את שירו "בואי ניפרד" בגרסה מיוחדת שהוקדשה לממשלת ישראל. לפני ההפגנה נגד הממשלה, נערכה בכיכר הבימה הפגנה מעוטת משתתפים בקריאה להפסקת אש, וזו פוזרה באופן לא חוקי בידי המשטרה – תופעה שחזרה על עצמה גם בירושלים, שם נעצרו באלימות מפגינים נגד המלחמה, במקרה שחשבתם שהמאבק על הדמוקרטיה הסתיים.

גם בעצרת התמיכה במשפחות החטופים, אליה הגיעו אמש רבבות רבים, הוחרפה הרטוריקה נגד הממשלה ונשמעו לראשונה קולות ביקורתיים נגד הפקרת החטופים והקפאת המו"מ לשחרורם. "ישראל חייבת להניח מתווה פומבי ולגייס אליו את מנהיגי העולם", אמר מעל הבמה אלי שתיוי, אביו של החטוף עידן שתיווי. "אני קורא לחברי קבינט המלחמה: אסור לכם להתעסק בשום דבר אחר מלבד החזרת החטופים. השאירו הכל ליום שאחרי. ראש הממשלה אמר לי שמצוות פדיון השבויים טבועה בדם שלנו. אני מודה לו על האמירה אבל אני מצפה למעשים בשטח. אסור להתפשר על עסקה חלקית. להחזיר את כולם ועכשיו".