בחירות 2020: כך שכנעו אתכם שתל אביב הפסידה

המספרים של אחוזי ההצבעה בעיר נראים לא טוב, אבל המספרים משקרים: בקיזוז רבבות אזרחים שרשומים בפנקס הבוחרים אך אינם חיים בארץ, אחוזי ההצבעה בעיר גבוהים מהממוצע הארצי. כל הנתונים בפנים

תל אביב הצביעה והשפיעה ורק אז הלכה לים. בחירות 2020 (צילום: דין אהרוני רולנד)
תל אביב הצביעה והשפיעה ורק אז הלכה לים. בחירות 2020 (צילום: דין אהרוני רולנד)

1. יום הבחירות חלף על תל אביב בנעימים. האווירה הייתה מנומנמת ועצלה, כמו שישי בבוקר שנמתח אל תוך היום, אפשר היה להריח אפילו אופטימיות באוויר. רק לקראת אחר הצהריים, כשאל מטות כחול לבן והעבודה-מרצ-גשר החלו לזרום נתונים מהקלפיות המדגמיות שלהם, התחלפה התקווה בהיסטריה ושוב חזר הפזמון המוכר: תל אביב לא יצאה להצביע. אבל זה לא מדויק. זה לא נכון. והאמת היא שמשחקים לכם בראש.

הנרטיב השקרי של "אחוזי הצבעה נמוכים" הוא עוד הדגמה נאה לקלות הבלתי נסבלת שבה אפשר לעצב את תודעת ההמון הכוזבת. בלילה של המדגמים קיבלנו הדגמה לכך בקנה מידה ארצי, כשערוצי הטלוויזיה מכריזים על "נצחון אדיר" ו"הישג ענק" של נתניהו. שוב שיחקו לנו בראש. מתברר שזה משחק מאוד פופולרי

2. המספרים נראים לא טוב. 71 אחוזי הצבעה ארציים לעומת 61.7 אחוז בתל אביב. דגימת קלפיות בצפון הישן ובלב העיר תחשוף נתון מבעית ממש: בחלקן הגדול נרשמו 50 אחוזי הצבעה פלוס מינוס. מה זה זה? היתכן שלתושבי העיר בטשרניחובסקי ובן יהודה לא אכפת מהמדינה, מהעיר, משכניהם? האם הם מבלים את יום הבחירות בסביאת סושי ואספרסו כמו התל אביבים האדישים שהם? זה בדיוק מה שהתקשורת מספרת לנו כבר יותר מעשור. גם זה לא מדויק ולא נכון.

3. זה לא באמת סיפור מסובך. ישנם בתל אביב 433,672 בעלי זכות הצבעה. ישנם בתל אביב 451,523 תושבים. המשמעות היא שרבים מהרשומים בפנקס הבוחרים אינם רשומים במרשם התושבים. רבבות מהם חיים בכלל בחו"ל – בין 70 ל-80 אלף על פי נתוני הלמ"ס – כך שאינם מתכוונים להצביע כלל. לכן מתפרסמים אחרי כל מערכת בחירות "אחוזי הצבעה מתוקנים", נתון שמחלצת הלמ"ס בקיזוז כל אותם רבבות. בחישוב הזה מגיעה ההצבעה התל אביבית לאזורי ה-75 אחוז, מעל הממוצע הארצי. סבבה? סבבה.

4. קל לבדוק את זה בקלפיות של הצפון הישן ולב העיר, אזורים שבהם ריכוז גדול של בוחרים רשומים שאינם חיים בישראל. כך, למשל, הקלפיות באשכול גנים בן יהודה בהן קיבלה כחול לבן כמעט 50 אחוז מהקולות, נעו ברובן מתחת ל-50 אחוז הצבעה, גם הקלפיות באשכול גנים טשרניחובסקי, התאפיינו בהצבעה שמתחת ל-60 אחוז ואילו קלפיות מסוימות בבית ספר תל נורדאו צנחו אפילו מתחת ל-40. המספרים הללו אינם מספרים את הסיפור של ההצבעה התל אביבית. המספרים הללו משקרים.

5. תל אביב עשתה את העבודה, בסופו של דבר. 70.26 אחוז מהקולות הכשרים שלה הלכו לקואליציית רק-לא-ביבי; המשותפת קפצה מ-3.17 אחוז מהקולות ל-4.28, מרצ-עבודה-גשר קרסו מ-21.59 אחוז ל-14.55, כחול לבן זינקה מ-42.74 ל-48.21 אחוזים מסך הקולות. מתוך כשבעה מנדטים שיש לתל אביב לחלק (על בסיס אומדן של כ-35 אלף קולות למנדט), יותר מחמישה נתרמו לכחול לבן והמפלגות משמאלה. אל תתנו לפוליטיקאים ולעיתונאים לספר לכם ש"160 אלף איש לא הצביעו בתל אביב". קאט דה בולשיט.

6. הנרטיב השקרי של "אחוזי הצבעה נמוכים" הוא עוד הדגמה נאה לקלות הבלתי נסבלת שבה אפשר לעצב את תודעת ההמון הכוזבת. בלילה של המדגמים קיבלנו הדגמה ברורה יותר, בקנה מידה ארצי, כשערוצי הטלוויזיה מכריזים על "נצחון אדיר" ו"הישג ענק" של נתניהו, בזמן שתוצאות המדגם המתוקנות כבר עמדו על 5961 לרעתו של ראש הממשלה היוצא וכל מי שלמד מעט אזרחות וחשבון יכול היה להבין בקלות ששוב יצאנו תיקו. עברו כמעט 24 שעות בטרם התחלנו להבין ששוב שיחקו לנו בראש. מתברר שזה משחק מאוד פופולרי.