תל אביב אחרי חולדאי: בחירות לראשות העיר בקיץ 2021?

משמעות הכרזת ראש העיר ("הישראלים") על כניסתו לזירה הארצית: אם דרכו הפוליטית החדשה תצלח, ימלא את מקומו סגן ראש העיר דורון ספיר ובחירות מיוחדות לראשות העיר ייערכו על פי חוק בסביבות יוני. חולדאי: "הפכתי את ת"א מעיר מוזנחת לעיר פורחת"

ביי ביי זיקוקים, העם אמר את דברו. ראש העיר רון חולדאי ביום העצמאות 2020 (צילום: גיא יחיאלי)
ביי ביי זיקוקים, העם אמר את דברו. ראש העיר רון חולדאי ביום העצמאות 2020 (צילום: גיא יחיאלי)

ראש העיר רון חולדאי הכריז הערב (ג') על כניסתו לפוליטיקה הארצית במסגרת מפלגת "הישראלים" שיעמוד בראשה, ובהנחה שבקונסטלציה כזו או אחרת הוא ייבחר לכנסת הבאה, המשמעות מבחינת העיר תל אביב-יפו היא אחת: בחירות מיוחדות לראשות העיר באמצע 2021. תם עידן חולדאי? לא בטוח.

עוד מוקדם לסכם את כהונתו הדומיננטית בראשות העירייה מאז 1998, אבל עזיבתו הצפויה כבר מכניסה את המערכת המוניצפלית לטלטלה תזזיתית עם לוח זמנים לחוץ במיוחד בקרב על הירושה. וזה הלו"ז:

  • ינואר 2021: חולדאי אינו צפוי להתפטר מראשות העיר במירוץ אל הכנסת. הוא ימשיך לנהל את העיר במקביל עד לבחירות לכנסת.
  • מרץ 2021: מיד עם פרסום תוצאות הבחירות לכנסת, אם נבחר כח"כ בפוזיציה לתפקיד בכיר בממשלה, יתקתק השעון עד להשבעת הכנסת. בהנחה שיושבע כחבר כנסת בדרכו לתפקיד שר, זה הרגע שבו יתפטר חולדאי מראשות העיר.
  • אפריל 2021: עם פרישתו של חולדאי מהתפקיד, ימלא את מקומו סגן ראש העיר דורון ספיר, סגנו וממלא מקומו כבר 22 שנה ודמות אנונימית יחסית מחוץ לבניין העירייה. תקופת כהונתו מוגבלת ל-60 ימים.
  • סוף מאי-תחילת יוני 2021: בחירות מיוחדות לראשות עיריית תל אביב-יפו שאינן כוללות בחירות למועצת העירייה (נשארת בהרכבה הנוכחי).
ביום בהיר רואים מכאן את הממשלה? ראש העיר רון חולדאי על גג בניין העירייה, אפריל 2019 (צילום: איליה מלניקוב)
ביום בהיר רואים מכאן את הממשלה? ראש העיר רון חולדאי על גג בניין העירייה, אפריל 2019 (צילום: איליה מלניקוב)

במסיבת העיתונאים שערך הערב עם שותפו החדש שר המשפטים אבי ניסנקורן התייחס חולדאי לכהונתו כראש עיר. "22 שנים אני מכהן כראש העיר תל אביב-יפו, עיר שלא תמיד היתה מה שהיא היום", אמר. "הפכתי אותה מעיר מוזנחת לעיר פורחת. עיר שבה כולם חיים ביחד". חולדאי הוסיף כי הקואליציה שבראשה הוא עומד "רחבה ומתפקדת. החיבורים שיצרנו מוכיחים שאפשר לעבוד ביחד בלי הסתה, בלי שנאה או פחד. הערב אני עומד כאן לפניכם ואומר – אפשר להפסיק את הייאוש. עשיתי את זה בתל אביב-יפו ואני יודע איך לעשות את זה במדינה".

רשימה ארוכה של מחליפים פוטנציאלים 

המערכת המוניציפלית דרוכה כבר שבועות בציפייה להכרזתו של חולדאי, ועל הקווים מתחממים כבר מועמדים רבים שלוטשים עיניים אל הלשכה שבראשה של העיר העשירה והחזקה בארץ. יש לציין כי חולדאי בהחלט עשוי לחזור אל הלשכה במשרה מלאה באפריל אם דרכו בפוליטיקה הארצית לא תצלח.

בימין הפוליטי, שלא ניסה לערער על שלטון חולדאי בעיר בשני העשורים האחרונים, ישמחו לנצל את הוואקום ולנסות לכבוש את מעוז השמאל האחרון, רק שלא בטוח שיש להם את המועמד שיעשה את זה. בעבר הוזכרו שמותיהם של אופיר אקוניס ויריב לוין כמי ששוקלים רעיון כזה, גם בדיחות כמו מאי גולן וינון מגל כבר הושלכו באוויר, ובאופן כללי לא חסרים מי שישמחו להטריל את מערכת הבחירות הצפויה לראשות העיר.

מנגד, שמות רבים מהזירה הארצית מסתובבים גם הם זה זמן בבורסת השמועות, ביניהם שלי יחימוביץ', מרב מיכאלי, סתיו שפיר, סגן ראש העיר לשעבר אסף זמיר – ויש להניח שלהרכב הרשימות לכנסת תהיה השפעה על המרוץ לראשות העירייה גם במובן הזה. אליהם אפשר להוסיף את סגני ראש העיר בהווה, מיטל להבי, ציפי ברנד, ראובן לדיאנסקי ואסף הראל שלכל הפחות שוקלים את האופציה. בהתחשב במשבר הקורונה שהכה בעיר, משעמם לא יהיה פה.